Scoop (Sólokapor)

11.12.2006|Tomáš Kolompár|
Scoop (Sólokapor)

Nebýva zvykom, aby počas medzinárodného filmového festivalu kdekoľvek na svete, bola spustená projekcia komerčného filmu, ktorý ešte k tomu natočila režisérska legenda. Ak ste boli svedkami 8.ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2006, už určite viete, o kom je reč. Jedná sa o najnovší počin režisérskeho mága Woodyho Allena a jeho filme Scoop.

Ako som už spomenul v úvode, nie je zvykom pustiť na filmovom festivale snímku, ktorá na svoju oficiálnu premiéru len čaká. A predsa si tento najnovší počin Allena zaslúži obdiv. Nie len preto, že na obidvoch večerných projekciách bolo vypredané, ale z hľadiska zábavy predčil Scoop všetko, čo som od neho očakával, či už po stránke režisérskej a samozrejme aj hereckej. Woodyho Allena nemusím vôbec predstavovať a jeho režisérska zbierka skvostov je čerešničkou na torte zvanej filmová veda. Jedného dňa však nastal istý odklon od jeho klasického sfilmovania jeho tvorby. Recesným dielom v tomto smere bol film „Anything Else“, ktorý načrtol ďalšiu líniu jeho budúcich režisérskych počinov. Pravé tento film ho nasledovne posunul vpred k ďalšiemu filmu a to Match Point- Hra osudu, ktorá nielenže bola vynikajúco napísaná, ale aj majstrovsky odrežiserovaná . Keď si k tomu pridáme ešte pozitívne ohlasy z radov kritiky a obrovské návštevy v kinosálach, dostaneme jeden z Allenových najlepších filmov, ktorý ak ste videli, nemôžete namietať.

Jeho najnovšia snímka Scoop je však trošku iná, je to Allen po novom, ale so svojim typickým a hlavne nenúteným humorom, ktorý musí každého pobaviť. Základná dejová koncepcia je pritom jednoduchá. Na vystúpenie mága Sida Watermana (Woody Allen) sa okrem iných príde pozrieť aj študentka žurnalistiky Sondra Pranska (Scarlett Johansson). Iluzionista si ju vyberie ako pomocníčku pre svoj trik. Aké je však jej prekvapenie, keď sa v debne, kde má zmiznúť, objaví duch zavraždeného novinára Joea Strombela. Jediné, čo jej Joe stihne povedať, je to, že vie, kto je „tarotový vrah“. Sondra má proti nemu nájsť usvedčujúce dôkazy. Začínajúca novinárka sa pod vidinou senzačného článku vydá spolu so Sidom po stopách domnelého vraha, britského aristokrata Petra Lymana( Hugh Jackman). Najväčší problém v pátraní nastane vo chvíli, keď sa Sondra do Petra zamiluje. Niekto tak sympatický predsa nemôže byť vrahom, no nie? Zaujímavá zápletka spolu s skvelým hereckým obsadením v podobe Scarlett Johansson, Hugha Jackmana či už toľko spomínaného Allena v podaní vtipného mága. Možno síce k úplnej dokonalosti chýbalo nejaké väčšie napätie alebo komplikovanejšie podanie príbehu, no pomerne dosť dlhý pobyt režiséra na plátne s jeho komickými jazykovými či pohybovými kreáciami, všetky chybičky krásy okresali.

Na záver už len tradične dodám, že Scoop bol veľmi príjemným spestrením MFF Bratislava a keď sa k nám za ten nejaký polrôčik dostane, nenechajte si ho újsť, už len kvôli zábave ale hlavne pre Woodyho Allena a jeho podanie veľmi zaujímavého prednesu kúzelníka s netypickou radosťou k jeho vernému publiku...