Star Trek: Do neznáma

21.8.2016|Martin Černický|

Asi nik nepochybuje o tom, aký je Star Trek fenomén.  Určite nie väčší ako Hviezdne vojny, čo sa vám možno budú snažiť nahovoriť niektorí Trekkies, ale i tak ide o silnú značku. Celkovo sa dočkala už dvanástich celovečerných snímok a dlhé roky úspešne brázdila aj televízne obrazovky. Na rok 2017 sa už chystá nový seriál, avšak tento rok je z pohľadu značky určite dôležitejší. Je to už totiž päťdesiat rokov odkedy  mal premiéru vôbec prvý projekt zo sveta Star Treku.

Tým  projektom bol seriál tvorcu Gena Roddenberyho s Williamom Shatnerom a Leonardom Nimoyom ako prvým vysielaný na stanici NBC. Odvtedy sa toho zmenilo dosť, no i napriek tomu sa  filmy sa po štvordielnej odbočke s členmi Novej generácie znova vrátili k originálnej posádke. V roku 2009 sériu úspešne reštartoval skúsený režisér J.J Abrams a o štyri roky neskôr dodal aj pokračovanie nazvané Do temnoty. Ten však dal prednosť sile a svetelným mečom,  takže okrúhle výročie musel s Kirkom a Spockom osláviť niekto iný. Istý čas bol v hre producent a scenárista Roberto Orci, pre ktorého by išlo o režijný debut, neskôr sa zase spomínali Edgar Wright, Duncan Jones, či Star Trekovská legenda Jonathan Frakes (mimochodom režisér dvoch filmov s kapitánom Picardom) . Štúdio sa nakoniec rozhodlo pre Justina Lina, známeho hlavne zo série Rýchlo a zbesilo. Obavy z toho, ako zvládne taiwanský režisér prechod do vesmíru, však našťastie neboli opodstatnené.

Od udalostí druhého filmu už uplynul nejaký čas. Vesmírna loď USS Enterprise je za polovicou svojej päťročnej misie s cieľom  objavovať nové svety a nadväzovať kontakt s novými  civilizáciami. Kapitán Kirk začína pociťovať istú otupelosť z nekonečnosti vesmíru a aj jeho prvý dôstojník Spock potajomky rozmýšľa nad odchodom.  Krátka zastávka na vesmírne stanici Yorktown im však prihrá úlohu, ktorá sa zo zdanlivo rutinnej záchrannej akcie zmení na boj o prežitie. Na scéne sa totiž objaví nový zloduch s nie veľmi priateľskými úmyslami a je iba na Kirkovi a jeho posádke, aby ho zastavili. Že na vás premisa pôsobí pomerne tradične a neinovatívne?  Na mňa taktiež, ale navzdory predpokladom je najsilnejšou stránkou snímky práve scenár Simona Pegga a Douga Junga ponúkajúci veľmi slušné blockbusterové remeslo.

Recenzia Star Trek: Do neznáma

Najväčším tromfom však  nie je spomínaná zápletka.  Tá síce má hlavu a pätu a sympatické je, že zmysel dáva aj motivácia hlavného zloducha. Skutočnú pochvalu si však zaslúžia predovšetkým postavy, ktoré sú písané veľmi prirodzene a ľudsky, akokoľvek to v tejto sérii môže znieť bizarne. Vďaka kvalitným dialógom a dobre vypointovaným vzájomným interakciám dostávajú viaceré z nich nový rozmer, následkom toho sa im dokážete dostať ešte viac pod kožu. Veľkú zásluhu na tom majú aj dobre obsadení a zohratí herci.. Niektorí sú príbehom trochu viac upozadení, no každý z nich má svoje pevné miesto v celkovom súkolí. Veľká škoda tragickej smrti stále mladého Antona Yelchina alias Čechova, kvôli ktorej ich v tomto zložení vidíme poslednýkrát.

Akcia  je oproti tomu väčšinu času iba štandardná. Stále však tak akurát zábavná a hlavne v úvodnej polhodine pohlcujúca - i keď tam je to dané aj tým, čo sa práve odohráva na plátne. V globále si však Justin Lin svoje miesto zastal, i keď za cenu o niečo menšej prehľadnosti. Tempo je vyvážené a hluché miesta takmer absentujú. Triková stránka je adekvátna a potešia aj kulisy občas úmyselne na odkazujúce na The Original Series. Tradične výborná je aj hudobná zložka (Michael Giacchino) a subjektívne ma potešilo aj vhodné použitie známeho hitu Sabotage od Beastie Boys.

Recenzia Star Trek: Do neznáma

Star Trek: Do neznáma je v záplave množstva tohtoročných zbytočných sequelov celkom príjemnou zmenou.  Síce mu chýba hravosť jednotky, či osudovosť dvojky,  no i tak ide o príjemnú uvoľnenú zábavu, U skalných fanúšikov môže naviac zbierať plusové body za to, že spravil výrazný krok smerom k poetike pôvodného seriálu. Z tohto pohľadu je tretí diel dokonca najlepší,  pretože v priamom porovnaní je zďaleka najvernejší klasike zo šesťdesiatych rokov. Čo bol aj cieľ tvorcov, ale je otázne, ako to budú brať bežní diváci. Vidieť na plátnach kín niečo, čo pôsobí ako drahšia roztiahnutá seriálová dvojepizóda nemusí byť práve to, čo očakávajú od letného výplachu. Osobne som s tým však nemal  výrazný problém

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © CinemArt SK