Ďakujeme, že fajčíte (Thank You For Smoking)

15.12.2006|Olivia|

"Keď celý život na mňa padá a nikde pre mňa pochopenia niet, vtedy v kľude do kresla si sadnem a vnorím sa do dymu cigariet. Keď  sa osud vzoprie a skončím pod koreňmi kvetov, tak pred nebeskou bránou čakám na ortieľ, so zapálenou cigaretou." Približne s takýmito slovami diváka víta úvodná pesnička k satirickej komédií "Ďakujeme, že fajčíte".

V dnešnom svete, plnom uponáhľaných skutkov vznikla nová kultúra. Kultúra ´spinu´, točenia slov, kde hovoriť lož je zakázané, ale hovoriť priamo pravdu, je nemoderné. Nick Naylor (Aaron Eckhart) je hlavným hovorcom spoločnosti Big Tobacco, ochraňuje práva fajčiarov a výrobcov cigariet. Je dobrý v tom, čo robí, kladie nezodpovedateľné otázky, presviedča nevyvrátiteľnými argumentmi, je majster v prekrúcaní pravdy. Nick Naylor nehovorí pravdu, on ju filtruje.

Thank You For Smoking

Konfrontovaný odborníkmi na pľúcne choroby a ochrancami všeobecného zdravia na čele so  zaujatým senátorom (William H. Macy), ktorý chce dať na balíčky cigariet logo "OTRAVA", Nick excelentne odoláva, prekrúcaním faktov o fajčení a presadením reklamy vo filme. Jeho najlepšími priateľmi sú lobisti za firmy pre šírenie alkoholu a zbraní, spoločne si vravia SNU - Smrť na náš účet. Investigatívnej reportérke pre vplyvné noviny (Katie Holmes) tvrdí , že to robí preto, aby zaplatil hypotéku. Zvýšený záujem jeho syna o jeho prácu ho však núti premýšľať. Keď sa celý svet od pokryteckej reportérky dozvie o jeho diabolských plánoch, zachráni ho úprimnosť.

Niektorí herci majú šťastie v tom, že dostanú rolu šviháka a na druhý deň po premiére po nich túžia milióny diváčok na celom svete. A iní herci, ako Aaron Eckhart, majú šťastie v tom, že ich obsadia do filmu s fantastickou myšlienkou. Hrá muža, ktorý by mohol byť morálne skazený, ale zdá sa, že je len natoľko vžitý do svojej práce, že jeho nadšenie spraví aj ten najabsurdnejší argument presvedčivým. "Ďakujeme, že fajčíte" je inteligentný film s cynickým nádychom, divák si ho pozrie s úsmevom aj keď nechýba aj pár tichých miest. Myslím že mal za úlohu aj mierne propagovať a aj keď niekoľko krát k tomu bolo blízko, nehorela vo filme ani jedna cigareta. V tejto téme príbeh zašiel aj do tých najkrajnejších oblastí , ako je pasívne fajčenie, nikotínové náplasti, či predstava že si Catherine Zeta Jones a Brad Pitt zapália cigaretu po živočíšnom sexe vo vesmíre. Argumentom, že každý si aj tak robí to, čo chce, je vedome vytvorená atmosféra, z ktorej si divák vyberie to svoje. Asi najlepšia vec na filme je fakt, že napriek chúlostivej téme akou je "kontrola populácie", je celkom vtipný, hlavne pomocou hovoreného slova. Tento film nie je pre tých, ktorí obľubujú akciu a rýchly spád udalostí. V celom filme sa vystriedalo maximálne 20-25 scén s dialógmi vybrúsenými k dokonalosti. Žiadny iný film doposiaľ nepoukázal na prácu lobistov, nátlakovej skupiny ľudí, ktorej najväčšou zbraňou sú slová a ako je verejná mienka ovplyvňovaná ich mocou a schopnosťou ignorovať veľké otázky. Aj keď je pozornosť zavedená iným smerom, film má provokujúci charakter.

Thank You For Smoking

Ak je film, zo staromódnym nádychom to, čo potrebujete, choďte si ho pozrieť, pár minút sa zasmejete na prekvapivo nie typicky Hollywoodskom humore. Dobré spracovanie originálnej myšlienky so slušným obsadením. Odporúčam všetkým cynikom tam vonku.

Réžia: Jason Reitman
Žáner: komédia
Doba trvania: 90min.