Samaritánka (Samaritan girl)

19.1.2007|Olivia|
Samaritánka (Samaritan girl) Zabudnite na žiarivé farby, plynule pohybujúcu sa kameru, či filmové efekty. Kimove filmy sú väčšinou nekompromisné až surové, zaoberajúce sa temnejšími stránkami ľudskej túžby. Je to ostrá realita, pričom dominuje dejová línia skôr, ako kvalita samotného kúsku.

Vasumitra bola podľa legendy prostitútka, ktorá pomocou sexuálneho aktu obracala mužov na budhistickú vieru. Jae-Young (Min-jeong Seo) sa táto legenda páči a žiada od svojej najlepšej priateľky Yeo-Jin (Ji-min Kwak), aby ju tak volala. Takisto ju žiada, aby pokračovala v organizovaní jej stretnutí z neznámymi mužmi, aj napriek tomu, že sa to Yeo-Jin hnusí a na svoju kamarátku žiarli. Jedného dňa Yeo-Jin zlyhá na hliadke a prehliadne policajtov, ktorí hľadajú neplnoleté prostitútky. V snahe utiecť Jae-Young vyskočí z okna a krátko nato zomiera. Po tejto udalosti sa Yeo-jin rozhodne vykúpiť svoju aj kamarátkinu dušu a prechádza z pasívnej role spriaznenej duše do role samaritánky. Veci sa zhoršujú v momente, keď jej otec, policajt, zistí čo jeho dcéra robí po škole a v neschopnosti prijať skutočnosť, berie veci do svojich rúk.

Samaritánka

Aj keď je film dielom Kima Ki-duka, uznávaného kórejského scenáristu a režiséra, je tvrdým orieškom pre diváka z našich končín. Na mňa film zapôsobil mierne plano. Taktiež je vidno, že bol nakrútený v rýchlosti a s nízkym rozpočtom. Kamera sa zo začiatku mierne trasie a veľa zvukov je napriek pôvodnému zneniu nadabovaných. Dalo by sa diskutovať aj o hereckých výkonoch. Vzhľadom na inú kultúru miesta pôvodu sa však menej prihliada na tieto aspekty a zameriava sa skôr na pravidelný dejový spád s čistou líniou a na životné situácie troch hlavných predstaviteľov. Nie je zámerom poukázať na morálnu stránku veci, nie sú tam žiadne súdy a žiadne oddeľovanie dobra od zla. Je to myšlienka v jednoduchom a zapamätateľnom prevedení s dávkou dezilúzie. Kim nepodáva dojmy priamo 'na podnose', ale necháva na divákovi, aké pocity si z tohto filmu zoberie.

Samaritánka

Na koniec by som chcela dodať, že som rada, že máme možnosť na Slovensku vzhliadnuť aj filmy z ďalekej Ázie, ktoré určite majú čo povedať. Konkrétne film Samaritánka stojí za zmienku, hlavne preto, že celkový dojem z filmu je lepší, ako z mnohých iných filmov z východnej produkcie.

Scenár a réžia: Ki-duk Kim
Žáner: Dráma
Do našich kín priniesol: Aerofilm v rámci projektu EÚ