Na doraz

18.8.2017|Martin Černický|

Čo by ste urobili, keby vám uniesli vlastné dieťa? Respektíve, čo by ste urobili, ak by ste vedeli, že ešte môžete zasiahnuť a zmariť plán únoscov v úplnom zárodku? Nechali by ste to na políciu, alebo by ste sa pokúsili zobrať spravodlivosť do svojich rúk? Aj na toto sa pokúša odpovedať nový thriller s Halle Berry v hlavnej úlohe.

Karla Dyson je matkou šesťročného chlapčeka Frankieho, ktorého vychováva úplne sama, potom čo jej stroskotalo manželstvo. Napriek tomu, že ako servírka v miestnom bistre to nemá úplne jednoduché, práve malý Frankie dáva jej životu zmysel. Aj preto sa ho nemieni len tak ľahko vzdať, čo dá jasne najavo aj právničke do telefónu počas návštevy lunaparku. To však ešte netuší, že už čochvíľa bude mať ideálnu šancu to dokázať – stačí totiž malá chvíľka nepozornosti a  syn jej zmizne z dohľadu. Karla, našťastie, rýchlo narazí na stopu jeho únoscov, no v danej chvíli jej už neostáva nič iné, len sadnúť za volant auta a zahájiť prenasledovanie na vlastnú päsť.

Filmov o únosoch vzniklo viac než dosť, pričom niektoré sú pochopiteľne lepšie a iné zase horšie. Z tých vydarenejších spomeňme napríklad Unesené od Dennisa Villeneuva, Zbohom Baby od Bena Afflecka a v podstate aj 96 hodín, ktorý poriadne nakopol akčnú časť kariéry Liama Neesona. I samotná Halle Berry si relatívne nedávno zahrala v jednej z tých zaujímavejších tematických snímok poslednej doby. Reč je o thrilleri Tiesňová linka, ktorý síce od začiatku rezignoval na vyššie ambície, no aspoň to dokázal ako-tak suplovať slušne budovaným napätím. Na doraz sa chcel zjavne uberať podobným smerom ako Tiesňová linka, len škoda, že mu to príliš nevyšlo. Výsledok je totiž prinajmenšom neuspokojivý.

Fotogaléria Na doraz (2016)Zobraziť fotogalériu »

Na Doraz je viac než čokoľvek ukážkovým príkladom premrhaného potenciálu a len ťažko by ste na ňom hľadali vyložené pozitíva. Problémov je hneď viacero, pričom tie hlavné sa začínajú neprekvapivo odvíjať už od samotného scenára. Aby sa totiž zápletka mohla natiahnuť na celovečernú minutáž, hlavná hrdinka hneď v úvode prenasledovania stratí svoj mobil. Podobné barličky sú sčasti na mieste, no táto nie je ani zďaleka ojedinelá. Karla navyše v priebehu deja dostane hneď viacero šancí zasiahnuť proti svojim protivníkom, nikdy nedokáže situáciu poriadne využiť vo svoj prospech. Argumentovať tým, že ide o obyčajnú matku, ktorá sa ocitla v stresovej situácii sa dá iba do určitej miery, nakoľko únoscovia jej to občas poriadne uľahčujú. Je naozaj ťažké uveriť, že má ísť o organizovanú skupinu s dlhoročnými skúsenosťami, keďže pokojne dokážu i v rýchlom slede kopiť jednu školácku chybu za druhou.

Na uveriteľnosť sa tu celkovo veľmi nehrá, hoci sa film silou mocou snaží evokovať realistickejšiu verziu 96 hodín. To pritom v praxi znamená akurát to, že hlavná predstaviteľka je väčšinu času hysterická a vystresovaná. Kladom to však, bohužiaľ, nie je a hoci Halle Berry získala v roku 2001 Oscara za Ples Príšer,  v súčastnosti už nežiari ani zďaleka tak ako kedysi. Aj tu si vybrala skôr slabšiu chvíľku a i keď dokáže niektorým scénam dodať presvedčivosť, v iných je to presne naopak. A to je trochu problém, nakoľko dej spadá takmer výlučne na nej. K dispozícii navyše nemá ani jedného silného protihráča a zvyšok obsadenia tak pozostáva výhradne z množstva neznámych tvárí, ktoré ani nemajú veľa priestoru vyniknúť.

Filmu by nepochybne prospel aj šikovnejší režisér. Španielsky rodák Luis Prieto, pre ktorého bol doterajším vrcholom priemerný britský remake dánskeho Pushera dokáže dať aspoň aké-také grády automobilovým scénam. Prácu s atmosférou a napätím však zvláda podstatne horšie a o nejakom jedinečnom autorskom odtlačku sa nedá hovoriť už vôbec. K očakávanému záveru tak speje vcelku mechanicky, až rutinérsky. Filmu slúži ku cti aspoň striedma dĺžka a ani nie po hodine a pol a nabehnú záverečné titulky. No i to sa zdá trochu veľa vzhľadom k tomu, čo sa odohráva na plátne.

Vyložený prepadák sa každopádne nekoná a s prižmúrenými očami ide o stráviteľnú neambicióznu jednohubku, ktorá si svojho diváka určite nájde. Lenže i tak je to pomerne zbytočná a zabudnuteľná záležitosť a pokiaľ nepatríte k vyloženým fanúšikom Halle Berry, neexistuje reálny dôvod, prečo by ste jej mali venovať zvýšenú pozornosť.

Foto © Continental Film