Dokonalý trik (The Prestige)

26.1.2007|Olivia|
Dokonalý trik (The Prestige) Od uznávaného režiséra Christophera Nolana sme sa po filmoch „Memento“, „Insomnia“, či „Batman začína“ dočkali ďalšieho diela, tentoraz s mysterióznym nádychom.

Kúzelnícky trik spočíva v troch častiach: Prísľub, zvrat a výsledok – takzvaná prestíž. Prísľub má za úlohu zmiasť, zvrat odvedie pozornosť diváka a prestíž je slávnostným odhalením výsledku.... Príbeh sa odohráva na konci 19. storočia v Londýne, v čase, keď sa kúzelníci stávajú idolmi a umelcami toho najväčšieho rangu. Charizmatický Robert Angier (Hugh Jackman -  známy z austrálskeho sitkomu Neighbours) a prchký, ale talentovaný Alfred Borden (Christian Bale – Equilibrium, Batman begins) sú dvaja potenciálni kúzelníci, ktorí spočiatku spoločne pracujú pre ich majstra (Michael Caine). Angierova žena nešťastne zomrie počas predstavenia a Angier za to obviní Alfreda. Postupom času sa stávajú posadnutí vzájomnou rivalitou a bojom o nadvládu vo svete mágie. Alfred vynájde nový trik nazvaný Transport človeka a keďže Angier nevie odhaliť podstatu triku, obráti sa na svetoznámeho vynálezcu menom Nicola Tesla (David Bowie).

Dokonalý trik (The Prestige)

Film je vsadený do tmavšej atmosféry. Zdá sa, že chce poukázať na to, že pravda často bolí viac, ako samotná ilúzia a za úspech treba niekedy zaplatiť až privysokú daň. Dej je v podobe akejsi skladačky, ktorú si divák dáva do kopy kúsok po kúsku. Veľa krát počas filmu sa stane, že Vás to núti zakričať – Aha! Takto to určite je! – a naozaj sa tak aj stane. Teda udalosti sú veľmi predvídateľné, doslova sa ponúkajú, aby boli dopredu uhádnuté. Christopher Nolan sa evidentne vyžil v tejto téme a film vymyslel tak, aby mal skladbu podobnú štruktúre kúzelníckeho triku. Možno práve kvôli tomu skáče sem a tam, čo sa týka časovej línie, aj priestoru, až to pôsobí mierne mätúco. Pričom každý kúsok skladačky je dôležitý, preto pointu majú šancu pochopiť najmä tí so zmyslom pre detaily.

Jedným z najsvetlejších aspektov filmu, ešte možno okrem  originálnej myšlienky, je herecké obsadenie, ktoré dodáva hĺbku nie príliš vzrušujúcemu scenáru. Páčil sa mi najmä výkon Christiana Balea, ktorý sa tak úžasne hodil na rolu pomäteného kúzelníka. Klobúk dole aj Scarlett Johansson, ako javiskovej pomocníčke. Takisto sa treba poriadne pozerať, aby oko diváka nepremeškalo skvelý výkon Davida Bowieho. Keď k tomu pridáme zopár vizuálnych efektov v podobe elektrických výbojov a sprievodnú pesničku s hlasom Thoma Yorkea z Radiohead, určitý kultúrny zážitok sa vyťažiť dá.

Dokonalý trik (The Prestige)

Ako to už v amerických filmoch býva, koniec vždy musí niečim prekvapiť, aj keď veľa krát aj nasilu, tentokrát v podobe sci-fi prvku. Celkovo tu však chýbala akási iskra, ktorou však vedia zasiahnuť iba máloktoré filmy. Ak sa niekomu zdá kúzelnícky kumšt zaujímavý, a túži nazrieť do jeho tajov, film je tým pravým spestrením voľného večera.

Žáner: Dráma/thriller
Réžia: Christopher Nolan
Doba trvania: 128 min.