Oscar 2018 - kto sa stane víťazom najprestížnejšej filmovej ceny?

3.3.2018|Ivet Kollarova|
Oscar 2018 - kto sa stane víťazom najprestížnejšej filmovej ceny?

Oscarovská sezóna 2017/2018 sa nám pomaly blíži k svojmu vyrcholu. A to sa zdalo, akoby sme sezónu otvárali len nedávno. Ako už (ne)tradične potenciálnych kandidátov sme mohli nájsť už na prvom prestížnom filmovom festivale roka Sundance. Najväčšou liahňou potenciálnych oscarovských kandidátov naďalej stále ostáva jesenná časť filmových festivalov. Postupne sme sa zoznamovali s filmami Uteč, Podoba vody, Tri billboardy kúsok za Ebbingom, Daj mi tvoje meno, Lady Bird, Najtemnejšia hodina či Ja, Tonya. Mimo festivalov mali premiéry filmy Dunkirk, Niť z prízrakovThe Post: Aféra z Pentagonu.

Zaujímavosťou ostáva fakt, že sa jednalo o jednu z najvyrovnanejších oscarovských sezón. Výrazný náskok si nezabezpečil žiaden film, aj keď od začiatku najvyšší počet nominácii získaval film Podoba vody, ktorý sa však s cenami delil s filmom Tri billboardy. Na jednotnom víťazovi sa nezhodli ani kritici, filmoví špecialisti, združenia, či filmové organizácie. No prišli Zlaté glóbusy a britské ceny BAFTA, na ktorých dominoval film Tri billboardy kúsok za Ebbingom, a film s najväčším počtom nominácii Podoba vody len zdravo sekundoval.

Na ceny Akadémie filmového a televízneho umenia a vedy má rovnako film Podoba vody najviac nominácii, dokopy 13. Podarí sa mu konečne triumfovať naplno, ale ho opäť raz predbehnú Tri billboardy? Alebo nám Akademici pripravia prekvapenie v podobe iného víťazného filmu? A kto si nakoniec odnesie prestížneho Oscara? Na odpovede na tieto otázky si budeme musieť počkať do zajtra (nedeľa v noci nášho času), kedy sa v Dolby Theatre v Hollywood & Highland Centre v Hollywoode uskutoční už 90. ročník udeľovania cien Oscar.

Zatiaľ si môžeme pripomenúť nominovaných v hlavných kategóriách a pozrieť sa na ich šance na výhru.

Najlepšia snímka:

Aj tento rok sa o post najvyšší „pobije“ deväť filmov: Dunkirk, Tri billboardy kúsok za Ebbingom, Podoba vody, Lady Bird, Daj mi tvoje meno, Najtemnejšia hodina, Uteč, Niť z prízrakovThe Post: Aféra z Pentagonu.

Ako už bolo spomenuté, oscarovská sezóna bola mimoriadne vyrovnaná. Napriek tomu do popredia vystupujú dve snímky, ktoré môžu ovládnuť celé udeľovanie, Podoba vodyTri billboardy kúsok za Ebbingom. Film Podoba vody, ktorú režíroval Guillermo Del Toro sa o prvý výrazný úspech postaral na MFF Benátky, kde vyhral Zlatého leva za najlepší film. Pre mnohých to bol šok, no Del Toro opäť ukázal aký veľký režisér je. Svoju víziu fantazijného sveta preniesol do krutej reality a vypichol z neho lásku a porozumenie obyčajných, až neviditeľných individualít, ktorí spoločne, na pozadí spoločenského chaosu mohli byť sami sebou. Akademikom určite budú imponovať odkazy na klasické snímky, ako aj na Hollywood samotný. Neskutočne živé a farebné obrazy inak šedého sveta lahodia oku a celkovú atmosféru dopĺňa vkusne zvolená dobová hudba, o ktorú sa postaral Alexandre Desplat (ktorého podľa mna cena neminie). Filmu môže uškodiť práve prílišné zameranie na ousiderov doby, ich otvorenosť a odvážna intimita, či prílišná umelá rozprávkovosť, s čím sa nemusia všetci Akademici úplne stotožniť. Film zatiaľ vyhráva ceny v kategóriách režisér, originál hudba či výprava. Impozantné má aj herecké obsadenie na čele s hlavnou predstaviteľkou Sally Hawkins, Octaviou Spencer, Richardom Jenkinsom či Michaelom Shannonom.

Film Tri billboardy kúsok za Ebbingom režiséra Martina McDonagha je z inej kategórie. Svojím drsným humorom zobrazuje príbeh zúfalej matky, ktorá sa domáha spravodlivosti v prípade vraždy svojej dcéry. Film sa mnohokrát odvoláva a reflektuje na dnešný stav sveta, či už je to rasizmus, šikana, násilie, a prináša rozporuplné postavy, s ktorými majú viacerí Akademici problém sa stotožniť. No McDonagh dobre vedel čo robí, svoj scenár a dej zapracoval do malého mestečka a jednoduchým ľuďom dal moc rozhodovať nie len za seba, ale najmä za ostatných, čo nikdy nerobí dobrotu, a kým my môžeme polemizovať, či takýto ľudia skutočne existujú, odpoveď nám dáva sám McDonagh a jeho odvážny, provokatívny film. Jeho ťaživú, neutešenú atmosféru s vidinou malej nádeje na nápravu dopĺňa hudba od Cartera Burwella. Ak by sme sa na film Tri billboardy pozreli z pohľadu cien, je na tom oveľa lepšie ako Podoba vody. Štyri Zlaté glóbusy, päť cien BAFTA, tri ceny SAG, výhry u kritikov a všetko v hlavných kategóriách. Oporami filmu sú herci Frances McDormand, Sam RockwellWoody Harrelson. Na Akademikov môže pozitívne pôsobiť priamočiarosť filmu, niektoré prekvapivé zvraty, ako aj trefný, aj keď miestami drsný humor.

Ťažko povedať, či dvojicu Podoba vodyTri billboardy môže ohroziť iný film. Čiernym koňom kategórie by mohol byť film Najtemnejšia hodina režiséra Joa Wrighta. Film, ktorý rozpráva o britskom premiérovi Winstonovi Churchillovi a jeho prvých dňoch v úrade počas Druhej svetovej vojny ponúka komplexný pohľad na historické udalosti, ktoré navždy zmenili tvár Európy. V tomto jednom filme sa odráža ľudský duch a sila vôle bojovať aj tam, kde sa situácia zdá byť stratená. Ústrednou postavou je Churchill a jeho stvárňovateľ Gary Oldman, no film ponúka mnoho dramatických momentov spojené s krajinou, spoločnosťou a vojnou samotnou. Akademici ako vieme majú radi historické snímky podľa skutočných udalostí, ktoré menili svet a film Najtemnejšia hodina neponúka len pohľad na ufrflaného starého politika s nekonvenčnými metódami vlády, ponúka pohľad na zrod silného štátu v čase najväčšej krízy na svete a ponúka ho skutočne veľkolepo, aj pomocou kamery Bruna Delbonnela. Film doteraz vyhrával v hereckej kategórii najlepší herec a to vďaka Garymu Oldmanovi.

Film paradoxne neurobil dobrú službu ďalšiemu nominovanému filmu, a tým je Dunkirk režiséra Christophera Nolana. Film o záchrane britských vojakov z obkľúčenia nemeckého vojska z pláži francúzskeho Dunkirku je brilantne natočenou snímkou. Veľký podiel na tom má kamera Hoyteho Van Hoytemana a jeho revolučné snímanie scén a hercov. No pokým má Dunkirk cez hodinu a trištvrte, scény o Dunkirku v Najtemnejšej hodine môžu dokopy trvať 15 minút a podľa niektorých Akademikov prezradia viac ako celý Dunkirk. O tomto tvrdení môžeme živo polemizovať. Film môže získať ceny v kategóriách zvuku, ktorý sa ale podaktorým zdal až príliš hlučný. Niektorým prekáža jeho neosobnosť. Tak či onak, a odhliadnuc od mojich pocitov, mne osobne sa film páčil, mu veľkú šancu na výhru nedávam.

Z nominovaných deviatich filmov stoja za zmienku o niečo menšie filmy, ako boli doteraz spomínané. Sú to tri zlatíčka Lady Bird, UtečDaj mi tvoje meno. Filmy, ktorých výhra by bola určite prekvapením, ale ako poznáme Akademikov stať sa môže čokoľvek a tentoraz to nemusí ostať len pri zlej obálke.

Začnem objavom z festivalu Sundance, mysterióznym hororom Uteč. Film je režisérskym debutom herca Jordana Peeleho a ihneď po jeho uvedení ho zasypali slová chvály. Ak by ste si nepamätali, film rozpráva o mladom Afro-Američanovi, ktorý prichádza na návštevu k rodičom svojej bielej priateľky. Rodina z vyššej spoločenskej triedy je sprvoti veľmi milá, niekedy až prehnane a skôr ako sa stihne mladík spamätať, a po sérii záhadných udalostí sa z návštevy stane jeho najhoršia nočná mora. V rámci žánru určite veľmi dobrý film, ale priznám sa, že hystériu okolo tohto filmu som veľmi nepochopila. V USA bude rezonovať asi oveľa viac, pretože si na mušku berie ich hlboko zakorenený rasizmus. No myslím si, že ani niektorí Akademici z nej nebudú príliš nadšení, napriek všetkému (a rasizmus bokom, pretože skutočne nie všetci bieli sú rasisti) jej zbytočné tlačenie práve týmto smerom a hranie na city môže filmu uškodiť. Technicky, so všetkými odbočkami a scenáristicky je film zvládnutý na výbornú. V hlavnej úlohe exceluje Daniel Kaluuya.

Môj osobný favorit je rovnako debut, tentokrát režisérky a herečky Grety Gerwig, Lady Bird. A pritom je to film s úplne obyčajným príbehom o dospievajúcej dievčine, ktorá hľadá miesto na svete, hľadá samú seba, rebeluje proti rodičom, najmä matke a zúfalo túži po tej prvej láske. No Greta tomuto milému filmu dala srdce. Postavy sú ako vystrihnuté zo života, a nemusí to byť práve v Sacramente, dialógy sú presné a zahrané bez väčšieho ruchu. Výmeny názorov medzi matkou, v podaní Laurie Metcalf a dcérou, v podaní Saoirse Ronan sú vyhrotené, no cítiť z nich lásku a vzájomný rešpekt. A aj napriek tomu, že je to najmä o vzťahu medzi matkou a dcérou, film zaujme aj mužskú časť publika. Film je nazretím do života mladého človeka, ktorý sa vyvíja, rieši problémy lásky a akné. Nazerá na sexualitu, ktorú v priebehu dospievania objavuje a pravý význam priateľstva a sebarealizácie. Snímke sa vyčítala jej sekvenčnosť a nedostačujúca celistvosť. Na Akademikov tak môže pôsobiť skľučujúco a nedostatočne na cenu za najlepší film. Scenáristicky a hereckými výkonmi je to veľmi vydarený film. Z cien si film stihol uchmatnúť dva Zlaté glóbusy.

Film s poriadnou dávkou pozitívnych reakcií je aj romantická dráma režiséra Lucu Guadagnina, Daj mi tvoje meno. Príbehy o láske majú vždy špecifické miesto vo svete a u Akademikov obzvlášť. Tento sa ale trošku líši od zaužívaného stereotypu žena a muž. Film rozpráva o milostnom vzplanutí medzi sedemnásťročným Eliom a o niečo starším Oliverom. Film má neskutočnú silu v objavovaní seba samého, svojej sexuality a náklonnosti k opačnému, tak aj rovnakému pohlaviu, čo pre mladého človeka môže byť mätúce. Režisér si na pomoc v upevňovaní atmosféry vybral prekrásny taliansky vidiek a atmosféru začiatku 80. rokov. Scenár je adaptáciou rovnomenného románu Andrého Acimana a scenárista James Ivory dbal na každý detail z Eliovho mladého života na poli zahaleného tajomstvom. Film disponuje krásnymi obrazmi, zaujímavou zvukovou zložkou a chytľavými piesňami. Rovnako stojí a padá na hereckých výkonoch, najmä dvojice Tomithée ChalametArmie Hammer. No svoju nezabudnuteľnú chvíľu mal aj Michael Stuhlbarg ako chápajúci otec. Film so silným posolstvom, ktorý chytí za srdce. Otázka je, či a do akej miery aj konzervatívnych Akademikov. Výhra v kategórii najlepší film by bola viac ako prekvapením.

Ostali nám ešte dva filmy, ktorým ale veľké šance nedávam. Niť z prízrakov režiséra Paula Thomasa Andersona je prekrásnou dobovou snímkou, v ktorej exceluje Daniel Day-Lewis. Kombinácia týchto dvoch umelcov nebude nikdy šliapnutím vedľa. Ale predsa, napriek tomu, že film skrýva viac ako prezentuje, a vzhľadom k predchádzajúcim snímkam môže pri jej dĺžke trochu nudiť. Výprava, kostýmy a dlhé scény sú krásne zvládnuté, no snímke chýba niečo, čo by ste mohli uchopiť a skutočne milovať. A myslím, že toho na uchopenie Akademici nebudú mať veľa. Film The Post: Aféra v Pentagone natočil režisér Steven Spielberg a do hlavných úloh obsadil „killer duo“ Tom HanksMeryl Streep. Príbeh rozpráva o novinároch denníka The Washington Post, ktorí chcú zverejniť článok o tajných dokumentoch vlády, ktorá niekoľko desaťročí pred verejnosťou zatajovala informácie o vojne vo Vietname. Film asi nemá hluché miesta, od režiséra, cez herecké obsadenie, po scenár a výpravu. Politicko-novinárske témy rezonujú v každej krajine, sú hybnou silou k riešeniu, alebo pádom do záhuby. No myslím, si že na víťazstvo by snímka musela byť ešte väčšia ako víťaz z roku 2015, film Spotlight o novinároch z denníka Boston Globe, ktorí odhalili niekoľkoročný škandál sexuálneho obťažovania detí predstaviteľmi miestnej katolíckej cirkvi.

Kategória najlepší film ponúka 9 neobyčajne výnimočných snímok, z ktorých každá si zaslúži obdiv a rešpekt. Ale keďže vyhrať môže len jedna, hlas by som dala filmu Podoba vody, no vyhrajú Tri billboardy kúsok za Ebbingom :)

A ako sú na tom ostatné hlavné kategórie?

Najlepšia herečka v hlavnej úlohe:

Nominované sú Frances McDormand (Tri billboardy kúsok za Ebbingom), Sally Hawkins (Podoba vody), Saoirsa Ronan (Lady Bird), Margot Robbie (Ja, Tonya) a Meryl Streep (The Post: Aféra v Pentagone). Herecké kategórie sú pomerne jasnejšie, aj keď ako som už spomínala, stať sa môže čokoľvek. Favoritkou kategórie je Frances McDormand, ktorá do tohto dňa povyhrávala všetko čo sa dalo. A treba uznať, že zaslúžene. Zúfalú matku túžiacu po spravodlivosti, ktorú nakoniec oduševnene vezme do vlastných rúk, zahrala bez mihnutia brvy, doslova. Bola drzá, odvážna, sarkastická a silná. A Frances od postavy nijak nezaostáva a už len počuť jej ďakovnú reč bude určite zážitok. Ten by pravdepodobne bol aj pri výhre ďalšej „quirky“ dámy Sally Hawkins. Tá počas celého filmu neprehovorila ani slovo a svoj výkon vystavala na reči tela s pomocou znakovej reči. A niekedy jej stačilo málo a vy ste videli priamo do jej duše. Sally ako herečka rastie každou jednou úlohou, ktoré zvláda bravúrne.

Cenu by týmto herečkám mohla vyfúknuť Austrálčanka Margot Robbie, ktorá si v životopisnej snímke zahrala kontroverznú krasokorčuliarku Tonyu Harding. Margot prešla najmä fyzickou transformáciou a kvôli filmu trénovala krasokorčuľovanie, aby sama zvládla určité scény z filmu. Na Margot vidno jej neskutočné odhodlanie a hereckú flexibilitu. V priebehu rokov sa skutočne vypracovala a teraz žne ovocie úspechu. A človek jej aj odpustí, že si o danom incidente medzi Harding a Kerrigan myslela, že je vymyslený. SaoirsaMeryl podali skvelé výkony, ale Saoirsa si na zlatého chlapíka bude musieť ešte počkať a Meryl ich má už aj tak dosť. Môj odhad: Frances McDormand.

Najlepší herec v hlavnej úlohe:

Nominovaní sú Gary Oldman (Najtemnejšia hodina), Timothée Chalamet (Daj mi tvoje meno), Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.), Daniel Day-Lewis (Niť z prízrakov) a Daniel Kaluuya (Uteč). V tejto kategórii je to asi nad najjasnejšie slnko jasné. Pretože čo filmové ceny, čo mužská kategória, to víťaz Gary Oldman. Malou hrozbou môže byť mladík Timothée, ktorý podal naozaj odvážny výkon, no jeho hviezda ešte len stúpa na oblohu. Rovnako ako Danielova, ktorý sa určite nestratí. DenzelDaniel sú herci par excellence, no tento rok nie je ich rokom. Môj odhad: Gary Oldman.

Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe:

Nominované sú Allison Janney (Ja, Tonya), Laurie Metcalf (Lady Bird), Octavia Spencer (Podoba vody), Mary J. Blige (Mudbound) a Lesley Manville (Niť z prízrakov). Táto kategória sa scvrkla na súboj dvoch filmových matiek Allison JanneyLaurie Metcalf. Z Allison ako matky Tonye Harding, LaVony mrazí v každej scéne, v ktorej sa objaví a ja osobne si neviem predstaviť, kto by túto úlohu zahral lepšie. LaVona bola bezcitná, surová a možno len trochu milujúca matka (podľa slov Tonyi) a skutočne nie je čo na nej milovať, ale predsa Allison sa aj z tohto monštra podarilo, síce len na malý moment vydolovať štipku súcitu a porozumenia. Naopak Marion McPherson v podaní Laurie je síce prísna, ale milujúca matka, ktorej záleží na jej dcére a chce pre ňu len to najlepšie. A Laurie so srdcom na dlani snáď nehrala lepšie. Octavia podáva opäť raz úžasný výkon, jediný problém je, že úlohy sú stále rovnaké. Mary prekvapila v úlohe pokojnej južanskej matky, len škoda, že nemala väčší priestor a Lesley veľmi neprekvapila, ale zato ani nesklamala. Môj odhad: Allison Janney.

Najlepší herec vo vedľajšej úlohe:

Nominovaní sú Sam Rockwell (Tri billboardy kúsok za Ebbingom), Richard Jenkins (Podoba vody), Christopher Plummer (Všetky prachy sveta), Willem Dafoe (The Florida Project) a Woody Harrelson (Tri billboardy kúsok za Ebbingom). Aj v tejto kategórii je favorit a je to Sam Rockwell, ktorý zbiera ocenenie za ocenením. V úlohe pošuka, rasistu, šovinistu a násilníka skutočne exceluje, s postavou pracuje od začiatku až do konca. Jeho kolega Woody je výborný vo všetkom, no tu nedostal až taký veľký priestor. Menšou hrozbou by mohol byť Richard a jeho empatické poňatie postavy, ktorá sa rovnako radí medzi nepochopených outsiderov spoločnosti. Christopher vytrieskal zo svojho hereckého potenciálu to najlepšie, čo v tak krátkom čase na prerobenie filmu mohol a výsledok je potešujúci. Willemova postava je tak ľudská, až je to neuveriteľné a milé na pohľad. Môj odhad: Sam Rockwell.

Najlepší režisér:

Nominovaní sú Paul Thomas Anderson (Niť z prízrakov), Guillermo Del Toro (Podoba vody), Greta Gerwig (Lady Bird), Christopher Nolan (Dunkirk) a Jordan Peele (Uteč). Akademici veľmi milo prekvapili, keď do tejto kategórie nominovali ženu (len piatu v celej histórii Oscarov) Gretu Gerwig a rovnako režiséra čiernej pleti Jordana Peeleho (tiež len piateho v histórii). Napriek skvelej práci, ktorú Greta aj Jordan odviedli si myslím, že až tak dobrotiví Akademici nebudú a výhru pre týchto dvoch si nechajú na iné roky. Paul Thomas Anderson dokazuje, že je režisér s veľkým R a dobové snímky mu svedčia. Christopher nijak nezaostáva a svoju kvalitu dokázal majstrovsky natočeným vojnovým filmom, počas ktorého ste v napätí celý čas, aj napriek žiadnej priamo zobrazenej bitke. Hlavným favoritom je ale Guillermo, ktorý svoj unikátny štýl režírovania uplatnil po rokoch od Faustovho labyrintu. A cenu za réžiu vyhral na Zlatých glóbusoch, cenách BAFTA a získal ju aj od združenie režisérov DGA. A keď už nevyhrá cenu za film roka, režiséra určite. Môj odhad: Guillermo Del Toro.

Slávnostný ceremoniál udeľovania 90. ročníka filmových cien Oscar 2018 sa uskutoční 4. marca v Dolby TheatreHollywood & Highland Center v Hollywoode. Moderátorom večera bude druhý rok po sebe Jimmy Kimmel

  Foto © Depositphotos/archív

Súvisiace články