Oscar 2019 – potenciálni víťazi najprestížnejšej filmovej ceny

23.2.2019|Ivet Kollárová|
Oscar 2019 – potenciálni víťazi najprestížnejšej filmovej ceny

Sezóna s otáznikmi, sezóna s nejasným favoritom, sezóna zlých rozhodovaní členov Akadémie, ale aj jedna z najvyrovnanejších oscarovských sezón so silnými filmami, ktoré sa zapíšu do filmovej histórie. Oscarovská sezóna 2018/2019 sa nám blíži ku koncu a nám ostáva už len jediné, zistiť, ktorý film je ten najlepší z najlepších. Svojich víťazov nám Akadémia prezradí v noci z nedele na pondelok nášho času na 91. ročníku udeľovania filmových cien Oscar

Neoficiálne každá oscarovská sezóna začína novým rokom a novými edíciami filmových festivalov. Jednou z liahní potenciálnych oscarovských nádejí nezávislých filmov je festival Sundance. Tento rok, okrem jedného dokumentárneho filmu (RGB), sa prekvapivo žiaden z jeho premierovaných filmov nedostal medzi oscarovské nádeje (napriek titulom ako Eight Grate, či Leave No Trace, ktoré sa v priebehu roka objavili na niekoľkých filmových cenách). 

Oficiálnym začiatkom oscarovskej sezóny býva jesenná časť festivalov, ktoré tento rok priniesli najviac potenciálnych kandidátov. MFF Cannes, BenátkyToronto predstavili kandidátov BlacKkKlansman, Favoritka, Roma, Green Book, či Zrodila sa hviezda. Mimo festivalového kolotoča sa predstavili Vice, Bohemian Rhapsody a marvelovské prekvapenie (alebo nie) Čierny panter. Filmy, ktoré si získali priazeň divákov, niektorých kritikov a teraz bojujú o priazeň Akademikov

V priebehu sezóny sa vyprofilovali dva filmy, ktoré majú najväčšiu šancu na úspech, a ktoré doteraz zbierali všetky možné aj nemožné ceny, filmy FavoritkaRoma. Oba filmy majú zhodne po 10 nominácii na Oscara. Ktorému sa napokon podarí vyhrať? Nebude sa chcieť Akadémia za svoje neuvážené a zmätočné rozhodnutia, na nápravu reputácie, revanšovať a nevyberie iného víťaza z pomedzi „populárnych“? Aké ďalšie faux pas môžeme očakávať od Akadémie? Tak či onak, na prípadné prekvapenia si musíme počkať do nedele.

Zatiaľ si môžeme pripomenúť nominovaných v hlavných kategóriách a pozrieť sa na ich šance na výhru.

Najlepšia snímka:

Tento rok Akadémia nebola veľmi rozšafná a do najhlavnejšej kategórie nominovala len osem filmov: Čierny panter, BlacKkKlansman, Bohemian Rhapsody, Favoritka, Green Book, Roma, Vice, Zrodila sa hviezda

Rozmanití kandidáti, ktorí predpovedajú, že Akadémia sa chce posúvať ďalej a dávať priestor menšinám, či rodovej rovnosti (relatívne) a spopularizovať samotných Oscarov. Kategória má viacero historických prvenstiev. Film Čierny panter, ktorý sa stal najúspešnejším marvelovským filmom v histórii, sa rovnako stal prvým komiksom, ktorý získal nomináciu na Oscara v tejto kategórii. Film Roma je prvým zahraničným filmom a filmom streamovacej stanice Netflix, ktorý získal nomináciu v tejto kategórii. Sú tu dva hudobné filmy. Dva filmy zaoberajúce sa rasovou tematikou. Jeden vyslovene americký/politický a jeden s troma silnými hlavnými ženskými úlohami. Dva z toho sú najhorúcejšími kandidátmi, ktoré môžu ovládnuť celé udeľovanie, filmy Roma režiséra Alfonsa CuarónaFavoritka od Yorgosa Lanthimosa. Oba filmy mali svetovú premiéru na MFF Benátky a oba filmy si odniesli ceny. Roma tú najvyššiu, Zlatého leva za najlepší film a Favoritka pre najlepšiu herečku, Oliviu Colman. Od tohto momentu sa oscarovská sezóna točí okolo týchto dvoch úplne odlišných filmov. 

Grécky režisér Yorgos Lanthimos sa radí do Novej divnej vlny gréckych režisérov. Kritikov dokázal zaujať už svojim tretím celovečerným filmom Dogtooth a pokračoval filmami ako Lobster, či Zabitie posvätného jeleňa. Jeho nekonvenčný štýl veľa krát hraničí z kontroverznými, až bizarnými scénami a pohľadom na ľudskú odvrátenú a temnú stranu, ktorá zároveň odhaľuje určitú krehkosť, zraniteľnosť až naivitu. Svojou novinkou len podčiarkuje tieto hodnoty a od predchodcov sa líši námetom čerpajúcim z histórie. Snímka zobrazuje chaotické vládnutie chorobou zmietanej Kráľovnej Anny, o ktorej priazeň sa uchádzajú jej priateľka a spoločníčka, Lady Sarah a novicka na dvore Abigail. Lanthimos svoj „lenivý“ štýl natáčania s úsečnými a štipľavými dialógmi doplnil o netradičnú kameru. Vo viacerých záberoch použil tzv. rybie oko a scény sú z veľkej časti natáčané zospodu. Tým prehĺbil čaro nie len úžasných kostýmov, ale aj scenérie paláca, okolitého prostredia a bravúrnych hereckých výkonov. Akademikom môže imponovať práve jeho netradičný štýl, inteligentný humor, vyrozprávanie histórie s pohľadom na tri mocné ženy, ktoré sú pre svoj úspech ochotné urobiť čokoľvek, a Lanthimosov status etablovaného gréckeho režiséra. Akademici rovnako nemôžu obísť herecký koncert troch hlavných predstaviteliek, Olivii Colman, Emmy StoneRachel Weisz, ktorá každá z nich exceluje vo svojom danom priestore vo filme. Lanthimos sa opäť nebál zobraziť charakter človeka v jeho najhoršom svetle, čo napriek niekoľkým storočiam je obraz aj dnešného sveta, a svojím pohľadom nazrel aj na ženskú sexualitu. Je otázne ako silno budú všetky tieto atribúty imponovať Akademikom, prípadne či to nebudú práve všetky tie atribúty, ktoré im budú vadiť na označenie Favoritky za víťaza. Film by mohol zvíťaziť v kategóriách kostýmy, výprava, príp. kamera. Určité nádeje sa vkladajú aj do kategórie originál scenár. Film ovládol britské ceny BAFTA.

Mexický režisér Alfonso Cuarón nie je Akadémii neznámy. Okrem toho, že patrí do tzv. zlatej mexickej trojky s Guillermom del Torom a Alejandrom G. Inarritum, si v roku 2014 s filmom Gravitácia odniesol až 7 Oscarov (vrátane naj režisér). A pokým v Gravitácii sa vydal na výpravu do neprebádaného vesmíru, v novinke Roma zalovil do svojho hlbokého vnútra a vydal sa na cestu spomienok na svoje detstvo a život, ktorý mu výrazne ovplyvnila jeho pestúnka a slúžka, ktorá žila s jeho rodinou. Film je tak akousi poctou a zároveň ponúka pohľad na život v Mexiku v 70. rokoch práve z pohľadu slúžky jednej rodiny strednej vrstvy. Ako podotkol samotný režisér, je to jeho najosobnejší film a na snímke to je vidieť. Cuarón sa okrem réžie postaral aj o scenár, strih a kameru, kde vychádzal zo skúseností z práce s dlhoročným kameramanom Emmanuelom Lubezkim. Film natočený v čierno-bielom ponúka dlhé zábery, v ktorých necháva vyniknúť daný moment a umocňuje daný pocit, či už smútok, hnev, radosť, sklamanie. Obrazy ponúkajú krásny kontrast bohatstva a chudoby a napriek čierno-bielej sú plné farieb. Príbeh je jednoduchý, no silný, v niektorých momentoch absurdný a vždy hodný zamyslenia. Cuarón predviedol jeden z vrcholov svojej kariéry a bolo by veľkým prekvapením, keby si film neodniesol hlavnú cenu. Napriek tomu, že by to bol druhý rok po sebe ďalší film mexického režiséra, ktorý by vyhral Oscara za najlepší film (minulý rok sa z víťazstva tešil Guillermo del Toro s filmom Podoba vody). No v krajine vedenej Trumpom, by to bolo určité zadosťučinenie. Film Roma nie je nabitý hereckými esami ako v prípade Favoritky, no aj tu v hlavnej úlohe exceluje najmä ne-herečka Yalitza Aparicio. Problémom filmu Roma môže byť, že je to zahraničný film a ako vieme, Američania neradi čítajú titulky. Napriek rôznorodosti Akadémie nemusí film vyhovovať každému. No podľa hlasovacieho systému Akadémie, ktorý je aj pre mňa záhadou, Roma môže vyhrať aj napriek tomu, že sa v hlasovacích lístkoch neobjaví na prvých miestach, no bude sa objavovať v určitej pravidelnosti na miestach druhých, či tretích, čím získa obľúbenú väčšinu. Film si určite odnesie cenu v kategórii cudzojazyčný film. Šancu na výhru má aj v kategóriách kamera, či originál scenár, kde ale stojí oproti Favoritke. Na britských cenách BAFTA sa mu cenu za najlepší film vyhrať podarilo. 

Napriek tomu, že filmy FavoritkaRoma sú najhorúcejšími kandidátmi na cenu najlepšia snímka, v kategórii sa nachádza ďalších šesť impozantných snímok. Mojím tajným tipom, ktorý môže prekvapiť je marvelovský mega film, Čierny panter. O réžiu sa postaral Ryan Coogler, ktorý sa do histórie zapíše ako režisér jedného z najúspešnejších komiksových filmov v histórii, ktorý pomáha búrať hranice a pomáha v nastolení rovnosti menšín, či úlohy ženy v spoločnosti. Nedá mi ale nespomenúť rozhodnutie Akadémie vytvoriť novú kategóriu, Populárny film, do ktorej sa mal zaradiť práve Čierny panter, ako aj ostatné komiksové filmy, ktoré lákajú divákov do kín svojou veľkosťou, či hereckým obsadením. No nad týmto môžem len polemizovať, pretože úplná definícia tejto kategórie asi ani neexistuje, keďže Akadémia ju napokon cez protesty a zdvihnuté obočia zrušila. A tak nastáva otázka, či sa Akadémia nebude chcieť zavďačiť, či zapáčiť novej, mladej generácii a nepôjde do rizika a za víťaza vyhlási práve Čierneho pantera. Film potenciál má. Je výborne spracovaný so zmysluplnými dialógmi plnými vtipu a vyváženou akciou. Herecké obsadenie je výborné na čele s Chadwickom Bosemanom, Michaelom B. Jordanom, či Danaiou Gurira. Celkovú atmosféru dotvárajú krásne kostýmy a vynikajúca hudba. Film vyhral cenu pre herecké obsadenie na SAG Awards a bodoval na cenách divákov. Necháme sa prekvapiť, či budú Akademici až takí smelí a progresívni, a či ako po víťazovi siahnu po Čiernom panterovi. Film môže obstáť v kategórii výprava, či kostýmy, no má ťažkých rivalov.

Ďalším veľmi často skloňovaným filmom v oscarovskej sezóne je biografický film s rasovou tematikou, Green Book od režiséra Petra Farrellyho. Film rozpráva príbeh jednoduchého bieleho vyhadzovača Tonyho, ktorý sa stane osobným šoférom Africko-Amerického klasického pianistu Dona Shirleyho, s ktorým sa vydáva na turné po Americkom Juhu v 60. rokoch. Téma, ktorá sa v Amerike nikdy nevyčerpá, keďže je hlboko zakorenená v ich histórii a je len na tvorcoch, ako ju podajú ďalej, aby sa vyhli pátosu, stereotypom, či nechcenej skrytej podpore rasizmu, ktorej sa chceli vyhnúť a film prezentovať ako nevšednú road movie o sile priateľstva, ktoré vzniklo medzi tak odlišnými ľuďmi (a nie je to o farbe pleti). A film Green Book balansuje práve na tenkej línii neporozumenia a privilégií bielych a úspešnej dramédii. Film mal premiéru na MFF Toronto, kde vyhral hlavnú cenu divákov. A že je to film silný. Z jeho každého aspektu je cítiť pokora a priamočiarosť, Farrelly si dal záležať na scenári a z dialógov je cítiť váhu dôležitosti a rešpekt k téme. Jeho ľahkosť podčiarkujú herecké výkony Mahershala AlihoVigga Mortensena. Z filmu nie ste deprimovaný, naopak donúti vás rozmýšľať nad, snáď ešte nevymretou ľudskosťou a láskavosťou. Film pre oči, srdce, či Oscara. Avšak.. posledné mesiace visí nad filmom čierny mrak kontroverzie, ktorý by mohol zastrieť oči aj Akadémii. Kontroverzia spočíva v spomínaných riadkoch vyššie, film ako keby zjednodušoval pohľad na rasizmus a až povýšenecky staval do popredia privilegovaného bieleho muža v úlohe záchrancu „sveta“. Zlé svetlo na film vrhá aj tvrdenie, že tvorcovia najviac komunikovali s rodinou Tonyho a Shirleyho vynechali a film je tak vypovedaný len z jednej strany. Rodina Shirleyho sa ohradzuje aj proti tvrdeniu, že Don sa izoloval od svojej rodiny, ako aj od komunity čiernych. Apropo názov Green Book je odvodený od knihy, resp. motoristického sprievodcu pre čiernych, ktorí cestovali na juh do zóny Jima Crowa a KKK, ktorý im mal pomôcť nájsť bezpečný hotel, či reštauráciu, aby sa nebáli o svoje životy. Tak či onak, uvidíme aké stanovisko k tomu všetkému zaujme Akadémia

Ďalší film s rasovou tematikou a rovnako biografický je od režiséra Spika Leeho a poznáme ho pod názvom BlacKkKlansman. A na rozdiel od filmu Green Book, na film nevrhá nič zlé svetlo, možno len to, že jeho hlavný predstaviteľ (John David Washington) nezískal nomináciu v kategórii najlepší herec v hlavnej úlohe. Naopak Lee získal svoju prvú nomináciu na režiséra v kariére. Film mal debut na MFF Cannes odkiaľ si odviezol cenu Grand Prix a jednoznačné nadšené reakcie kritikov a divákov. Lee rozpovedal príbeh zo 70. rokoch o prvom Africko-Americkom policajtovi Ronovi Stallworthovi z Colorada, ktorý sa úspešne infiltroval do miestnej vetvy Ku Klux Klanu, s menšou výpomocou židovského kolegu. Lee ťažkú tému rasizmu nezľahčuje, neprikrášľuje, zobrazuje ju v celej svojej neakceptovateľnej sile, no s citeľným nadhľadom a vtipom. Do filmu vložil nie len svoju dušu a umelecký talent, ale aj obrovský odkaz ďalším generáciám, ktorý robí film politicky korektným a lahodiacim srdcu Akadémii. Film môže obstáť v kategórii adaptovaný scenár (ako sa to podarilo na cenách BAFTA).

Film veľmi politický, až prehnane americko-politický na európske pomery je ďalší z kandidátov, a to film Vice od Adama McKaya, ktorý natočil film o Dickovi Cheneym, kontroverznom a nebezpečne silnom vice prezidentovi slúžiacom v úrade pod prezidentom Georgom W. Bushom. Film má všetky atribúty McKayovho predchádzajúceho oscarovského filmu Stávka na neistotu, je politický, americký, šokujúci, vtipný, pravdu odhaľujúci (relatívne), ale možno až príliš „perfektný“. Niektorí hovoria, že liberáli z neho budú mať radosť. A má brutálne herecké obsadenie, Christian Bale, Amy Adams, Steve Carell, či Sam Rockwell, ktorého ako Georga W. Busha naozaj chcete vidieť. No v závode za cenou pre najlepší film to nemusí stačiť a Akadémia môže film odmeniť "len" cenou za strih, či make-up. 

Poslední dvaja kandidáti na cenu najlepšia snímka sú hudobné drámy, ktoré dominujú najmä u divákov. Film Zrodila sa hviezda je už štvrtým remakom príbehu o začínajúcej speváčke (herečke v prvom filme), ktorú objaví spevák už mierne za zenitom, s upadajúcou kariérou a problémami s alkoholom a vytiahne ju na piedestál slávy. O réžiu sa v tomto prípade postaral herec Bradley Cooper, pre ktorého film predstavuje režisérsky debut. A že natočil srdce drásajúci debut, pri ktorom jedno oko nezostane suché. Do hlavnej úlohy obsadil Lady Gaga, alebo ako ju ja zvyknem v spojitosti s týmto filmom volať Stefani Germanotta (jej pravým menom, lebo Gagu by ste vo filme hľadali márne). Cooper sa na film pripravil naozaj poctivo. Jeho réžia je viac ako precízna, do každého záberu vložil srdce a najmä oko umelca. S kamerou mu vypomohol Matthew Libatique, ktorého neodbytné oko objektívu našlo aj to najskrytejšie temné miesto, odhalilo najjemnejšiu emóciu a nechalo hercov nádherne „nahých“ a reálnych. Obrazy sú krásne živé, hudba je dokonalá, Cooperova hra na gitare, jeho zastretý spev a jeho herectvo sú úžasné plusy filmu. Ako som povedala, Cooper sa na svoj debut skutočne pripravil. Bradley vedel, do čoho sa púšťa, Bradley vedel, čo chce ľuďom ponúknuť a Bradley vie, čo im dal. Nie je to úžasný výkon Stefani, ktorý musím len a len vyzdvihnúť, ani bravúrne herectvo od Sama Elliotta vo vedľajšej úlohe. Bradley Cooper predviedol najmä seba, čo myslím v dobrom, ale film často prezentuje ako necháva žiariť Gagu. Necháva v určitých momentoch, a len na chvíľu. Bradley ponúka skvelý a špeciálny film, ale neposúva ani nebúra nijaké spoločenské hranice. Akadémia môže mať podobné myšlienkové pochody a predsa len, už štvrtý remake toho istého ich môže trochu nudiť. No výhru vidím v kategóriách originál hudba a song za Shallow.

Film Bohemian Rhapsody o jednej z najúspešnejších britských rockových kapiel na svete, Queen a jej nezameniteľnom a jedinečnom lídrovi, Freddiem Mercurym trhá divácke rekordy. Film nie je výnimočný iba hudbou, ktorá v ňom zaznieva, a ktorú diváci milujú, pretože väčšina ich pozná a vie si ich nôtiť napríklad aj v kine. No výnimočné bolo aj natáčanie filmu, bohužiaľ aj v dobrom aj zlom zmysle slova. Jedna z nezabudnuteľných scén filmu je úplne posledná, keď tvorcovia znovu priviedli k životu koncert Live Aid, a urobili to najlepšie ako mohli, jedným dlhým dvadsať minútovým záberom. Výsledok je dych berúci. Tvorcovia a producenti, ktorými sú členovia Queen Brian MayRoger Taylor natočili film pre divákov, pre fanúšikov skupiny. Čo je úplne vporiadku, film je milým nazretím na začiatky kapely, na mladého, talentovaného a svojím spôsobom sebavedomého a excentrického Freddieho, ponúka úsmevné momenty, aj momenty drámy a skutočne verní fans si aj poplačú. Všetko je hrané na istotu, bez rizika. Čo Akadémii môže vyhovovať, no keď sa obzrieme na roky minulé, skôr nie. A potom je tu čierna škvrna filmu, režisér Bryan Singer (ktorého nahradil a film dokončil Dexter Fletcher), ktorého v priebehu natáčania vyhodili z postu režiséra, a ktorý bol navyše neskôr obvinený zo sexuálneho zneužívania mladistvých. A to Akadémia rozhodne nerozdýcha a rozhodne neudelí cenu za najlepšiu snímku. Film je kandidát na cenu za strih zvuku a herec v hlavnej úlohe, Rami Malek.

Sčítané a podčiarknuté, v kategórii najlepšia snímka sa nachádza 8 výnimočných snímok a každá z nich si zaslúži obdiv a rešpekt. No vyhrať môže len jedna a moja predikcia je film Roma. Môj osobný favorit, je ale film Favoritka :)

Najlepšia herečka v hlavnej úlohe:

Nominované sú Olivia Colman (Favoritka), Lady Gaga (Zrodila sa hviezda), Glenn Close (Manželka), Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?) a Yalitza Aparicio (Roma). Kategória nie až tak jasná ako sa na prvý pohľad zdá, má dve favoritky – Glenn CloseOliviu Colman. Close stvárnila neoblomnú a odhodlanú manželku, ktorá roky potláčala svoje potreby a kariéru pre potreby a kariéru svojho manžela. Až si jedného dňa povedala dosť. Stoický výkon Close v úlohe, v ktorej sa vedia nájsť mnohé ženy naprieč históriou až po súčasnosť vo svete, v ktorom dominujú muži, je jedným slovom úžasný. Po siedmich nomináciách na Oscara, ktoré v priebehu svojej kariéry získala by si výhru jednoznačne zaslúžila. Otázka je, či ho nemala dostať už skôr. Colman stvárnila chorľavú britskú panovníčku Kráľovnu Annu, ktorá sa snaží vládnuť krajine, napriek momentálnej nepríčetnosti, svojráznosti a určitej detinskosti, rovnako vo svete, kde dominujú a intrigujú najmä muži. Colman podala bravúrny výkon a Kráľovnej vdýchla potrebnú „ľúbivosť“, z očí jej srší rozhodnosť, ale aj zraniteľnosť, bolesť a smútok. Na Zlatých glóbusoch si herečky ceny podelili, Close v dráme, Colman v komédii. Na domácich BAFTA zvíťazila Colman, cenu SAG si zase odniesla Close.

Ako sa zvykne hovoriť, kde sa dvaja bijú tretí víťazí. Ak by sa v tejto kategórii malo vyplniť toto porekadlo za tretiu by som zvolila..... Gaga si napriek skvelému výkonu bude musieť na Oscara ešte počkať, Yalitza je nováčik a bolo by to veľmi veľké (síce milé) prekvapenie, keby vyhrala, takže ostala nám Melissa McCarthy. Jej komediálny talent ju predchádza o to väčšie a príjemnejšie prekvapenie bolo ju vidieť v dramatickej úlohe, kde dokázala, že hrať vie. Veľmi dobre napísaná úloha Lee Israel, neúspešnej spisovateľky, ktorá sa do povedomia dostala falšovaním listov slávnych, a už nežijúcich spisovateľov, či celebrít, sadla Melisse ako uliata a ona podala veľmi úprimný a hodnoverný výkon. Môj odhad (a idem do rizika): Olivia Colman.

Najlepší herec v hlavnej úlohe:

Nominovaní sú Christian Bale (Vice), Bradley Cooper (Zrodila sa hviezda), Rami Malek (Bohemian Rhapsody), Viggo Mortensen (Green Book) a Willem Dafoe (At Eternty’s Gate). Silná zostava pánov, ktorí excelujú vo svojich úlohách podmienené fyzickými zmenami. Christian Bale kvôli úlohe Dicka Cheyneyho pribral neuveriteľných 20 kíl (jedením koláčov), oholil si hlavu, vybielil obočie a posilňovaním zväčšil krk. Jeho výkon tak zostáva bravúrny, no konštantný. Viggo kvôli úlohe pribral 10 kíl a urobil zo seba „pekného“ bula. Bradley sa zlepšil v hre na gitare a v speve, Willem v maľovaní (vo filme stvárnil Vincenta van Gogha). No doterajšie ceny, ktoré sa udeľovali vyhrával jeden herec a to Rami Malek za fenomenálne stvárnenie Freddieho Mercuryho, ktoré jemu samotnému vynesie nesmrteľnú slávu. A myslím, že zo spomínanej štvorice ho nemá veľmi kto ohroziť. Môj odhad: Rami Malek.

Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe:

Nominované sú Emma Stone (Favoritka), Rachel Weisz (Favoritka), Regina King (If Beale Street Could Talk), Amy Adams (Vice) a Marina de Tavira (Roma). Kategória, v ktorej je každá jedna potenciálna víťazka. Ak by sme mali ísť cestou eliminácie začnem od konca. Marina, rovnako ako jej kolegyňa z filmu Yalitza, napriek bohatšej filmovej kariére, na Oscara tentoraz nesiahne. Emma Stone je zo zostavy najčerstvejšou držiteľkou Oscara z pred dvoch rokoch za La La Land (a hlavnú kategóriu). Napriek energicky odvážnemu výkonu a s britským akcentom sa výhra nečaká. Väčšie šance má jej kolegyňa Rachel Weisz, ktorá predviedla nezameniteľný dynamický výkon doslova bez pohnutia brvou. No v súboji o prvenstvo sa dámy môžu navzájom eliminovať. To ma privádza k Amy Adams, ktorá exceluje v úlohe manželky Dicka Cheneyho, no opäť raz je to jej konštantný výkon (ak by ale vyhral Christian Bale, vyhrá aj Amy). Ostáva nám tak posledná a najviac diskutovaná herečka na zisk sošky, Regina King. Za výkon vo filme, ktorý sa nezaoberá len rasovou tematikou, ale aj láskou, rodinou, dôverou získala Regina Zlatý glóbus. No cenu BAFTA získala Rachel Weisz. Môj odhad: Regina King (aj keď srdce kričí Rachel Weisz :) ).

Najlepší herec vo vedľajšej úlohe:

Nominovaní sú Mahershala Ali (Green Book), Adam Driver (BlacKkKlansman), Sam Elliot (Zrodila sa hviezda), Sam Rockwell (Vice) a Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?). Z pohľadu doterajších udeľovaní cien sezóny je kategória jasná. Mahershala Ali, ktorý filmu odovzdal dušu, odíde ako víťaz s druhou soškou Oscara v kariére. Kto ho ale môže ohroziť najviac? Richard E. Grant, rovnako ako Melissa, podal úmerne hodnoverný výkon. Adam Driver v infiltrácii KKK je realisticky úprimný a fascinujúco odhodlaný. Sam Elliot je starý mazák a postava v jeho podaní je až nadľudsky milá, no ostražitá. Sam Rockwell okrem menšej fyzickej premeny (prostetický nos, výplň do úst) je v úlohe Busha strašidelne realistický. Akadémia, po svojich prešľapoch bude chcieť urobiť všetko správne a bude si dávať pozor na politickú korektnosť (či už je to správne, či nie a či v mene umenia). Môj odhad: Mahershala Ali.

Najlepší režisér:

Nominovaní sú Spike Lee (BlaKkKlansman), Pawel Pawlikowski (Studená vojna), Yorgos Lanthimos (Favoritka), Alfonso Cuarón (Roma) a Adam McKay (Vice). Kategória, ktorá prekvapila nomináciami, traja režiséri sú zahraniční, štyria sú premiérovo nominovaní v tejto kategórii a piaty je Alfonso Cuarón. Jeho najviac osobný film si vyslúžil 10 nominácii, on sám sa podieľal okrem réžie aj na scenári, strihu a kamere. Výsledok je ohromujúca dráma s vysokými šancami pre Cuaróna si odniesť jeho druhú sošku Oscara. Za roky filmových, umeleckých diel si až teraz vizionár Spike Lee, prvý krát vyslúžil nomináciu za fenomenálnu réžiu. Pawlikowski bravúrne zrežíroval svoj ďalší čierno-biely film a jeho nominácia príjemne prekvapila. Adam McKay je výborný režisér politických dramédii s nezameniteľnou atmosférou a energiou. A Yorogs Lanthimos každou svojou novou snímkou dokazuje svoje kvality, vyvíja sa, skúša nové a nebojí sa riskovať, a rovnako ako Cuarón si od Akadémie vyslúžil 10 nominácii. Doterajšie udeľovania sezóny sú naklonené Cuarónovi. Odniesol si Zlatý glóbus, BAFTA, DGA, či cenu kritikov. Môj odhad (napriek tomu, ako veľmi chcem povedať Lanthimos): Alfonso Cuarón.

Slávnostný ceremoniál udeľovania 91. ročníka filmových cien Oscar 2019 sa uskutoční 24. februáraDolby Theatre v Hollywood & Highland Center v Hollywoode. Udeľovanie bude bez moderátora a zo všetkými 24 kategóriami a ich víťazmi odvysielanými v priamom prenose.

Zdroj:  oscars.go.com Foto © Depositphotos/archív

Súvisiace články