Krvavý diamant (The Blood Diamond)

13.2.2007|Tomáš Kolompár|
Krvavý diamant (The Blood Diamond)

Diamant, azda najvzácnejšia hmotná vec, ktorou môže byť človek obdarený. Na pohľad niečo veľmi krásne, vo svojom vnútri však niečo, čo skrýva náročnú prácu a utrpenie. Režisér Edward Zwick spolu s Leonardom DiCapriom a Dijmonom Hounsounom sa nám túto identitu pokúsia prebádať. Film, ktorý očaril nielen amerických filmových fanúšikov ale aj Americkú akadémiu, za ktorú dostal 5 nominácii na Oscara, dorazil do slovenských kín.

Dej filmu sa odohráva počas občianskej vojny v Sierra Leone. Hrdinami sú bývalý vojak zo Zimbabwe Danny Archer (Leonardo DiCaprio) a priemerný rybár Solomon Vandy (Djimon Hounsou). Obaja sú Afričania, ale ich situácia je vcelku obojstranne odlišná. Ich osudy však spojí snaha nájsť vzácny ružový diamant – kameň, ktorý dokáže zmeniť respektíve ukončiť život. Solomon  pracuje na diamantových poliach, kde nájde a ukryje vzácny drahokam. Vie, že po prípadnom odhalení ho čaká okamžitá smrť. Ale vie aj to, že by mohol s jeho pomocou zachrániť nielen svoju ženu, dcéry ale aj svojho syna, ktorého čaká osud vojaka. Archer, ktorý sa živí pašovaním diamantov sa o vzácnom poklade dozvie a pokúsi sa ho získať do svojich rúk a tým sa oslobodiť. Práve tu začína veľké dobrodružstvo dvoch úplne odlišných osobností, ktoré sa postavia proti nespravodlivému osudu.

Krvavý diamant (Blood Diamond)

Režisér Edward Zwick dosiahol to, čo sa od jeho plánu aj očakávalo. Vytvoril klasický príbeh o dvoch ľuďoch, čo sú rozdielny a musia spojiť svoje sily, proti nadvláde tyranov a spol. To, čo možno znie ako otrepané klišé, je vo svojej podstate veľká pravda. Leonardo DiCaprio už dávno nie je hercom „ z cukru“, ktorý dojal všetky „trinástky“ na svete. Práve jeho talent od dôb resp. spojením sa so svojim „filmovým otcom“ Martinom Scorsese z neho vytvorilo úplne iného herca. Aj keď jeho výkon nie je taký famózny ako v The Departed, jeho úloha bezstarostného cynika  oko fanúšika rozhodne poteší. Horšie je to už s ostatným kolektívom. V „Krvavom Diamante“ ešte ako tak zachraňuje kožu Hounsou, ktorý s DiCapriom vytvoril slušnú dvojicu hrdinov. Pre mňa istým spôsobom veľké sklamanie, že okrem týchto dvoch hercov a dobre štylizujúcej kamere, film neponúka nič svetoborné. Dokonca ani postava Jennifer Connelly nepredvádza to, čo by sa na herečku jej mena patrilo. Svedčí o tom aj jej posledný film Dark water (Temná voda), ktorý bol skôr chybným krokom ako posunom v jej zatiaľ slušnej filmovej diskografii.
Je to len na škodu veci, pretože počas filmu vás napadá len jedna vec. Ako dobre sa to začalo a ako dobre to mohlo aj fungovať. To sa však po 20 minútach zmení a Vy si uvedomíte , že sa pozeráte na tie isté naháňačky, ktoré ste už pred tým niekde videli. Okrem nie veľmi vydareného prevedenia, bije do oči aj všade prítomné moralizovania na azda každú tému, čo film podľa mňa doslova ubíja. Ak sa na film len predsa vyberiete zažijete aspoň neskutočné zábery alá National Geographics, čo aspoň ako tak navodzuje príjemný pocit z dosť priemerného filmu, ktorý mal rozhodne naviac. Ak však očakávate priebeh ako u filmov z prostredia Afričanom, akými boli Nepohodlný, Hotel Rwanda či Hranice Zlomu, zostaňte radšej doma, alebo sa vyberte na niečo „živšie“. Rozhodne neodídete z kina sklamaný...

Krvavý diamant (Blood Diamond)

Hodnotiť Krvavý diamant z pohľadu jeho spracovanie je priemerné. Na filme nevadí jeho samotné prevedenie, ale skôr participácia toho, že vám neponúkne nič nové, nič priebojné, čím by vytrhol diváka zo sedadiel. Počas 143 minút si len uvedomujete určitý mix filmov, ktoré Vám dotvárajú konečný zmysel a to je na sľubnú postprodukciu a herecký ansámbel žalostne málo. Krvavý diamant je pre mňa osobne veľkým sklamaním. Keby nebolo skvostných kamerových záberov, film by bol iba obyčajnou naháňačkou bez akejkoľvek duchaprítomnej myšlienky. Bude preto zaujímavé sledovať  ďalší vývoj  Zwickovho filmu na blížiacich sa odovzdávaniach prestížnych Oscarov. Krvavý diamant bol totiž  nominovaný na zlatú sošku v piatych kategóriách, čo mu však po výraznej svetovej kritike nedáva veľkú šancu na zisk najcennejšieho filmového uznania.