Benátsky filmový festival dokazuje svoju silu aj napriek rozsiahlym obmedzeniam

5.9.2020|Ivet Kollárová|
Benátsky filmový festival dokazuje svoju silu aj napriek rozsiahlym obmedzeniam

Filmový svet tento rok dostáva poriadne zabrať. Koniec-koncov ako všetky oblasti života v tejto nemilej situácii, v ktorej sme sa ocitli začiatkom roka. Avšak slovami prezidenta MFF Benátky Alberta Barberu: „Nikto si nemôže dovoliť ostať v obmedzenom režime takto dlho“. Plne súhlasím. A spolu s Barberom aj organizátori 77. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Benátky, ktorý 2. septembra odštartoval tzv. Operáciu reštart. Konkrétne reštart filmového priemyslu v celej svojej kráse.

A pretože viaceré filmové akcie a festivaly boli zrušené, najmä MFF Cannes, Telluride, či budú prebiehať v pozmenenom formáte a online (MFF Toronto), všetka pozornosť sa sústredila práve do Benátok a na rozhodnutie či usporiadať festival alebo nie, prípadne ho presunúť do virtuálneho priestoru. Barbera poslednú možnosť vylúčil hneď na začiatku a tak bolo jasné, že festival sa uskutoční. No s novými pravidlami o ochrane zdravia a s viacerými obmedzeniami. V praxi to znamená „zoškrtaný“ lineup, menej sekcii, ale aj dodržiavané odstupy, vynechané sedadlá, či rúška a dezinfekcie na každom kroku.

Pre filmový priemysel je dôležité uskutočnenie festivalu ako sú Benátky, či už z ekonomického hľadiska, kultúrneho rozvoja, či z pohľadu oscarovskej sezóny, ktorá pravdepodobne bude tento rok iná, ani nie slabšia, avšak podstatne (v určitom slova zmysle) zaujímavejšia. Predchádzajúce roky to bol práve MFF Benátky, ktorý zvykol predstavovať horúcich, potenciálnych kandidátov na Oscara. A aj napriek tomu, že sa v tohtoročnom lineupe nepredstaví žiadny väčší hollywoodsky blockbuster, zaujímavých snímok, na ktoré treba upriamiť pozornosť je skutočne úctyhodné množstvo. Medzi nimi určite aj dvaja-traja potenciálni oscarovskí kandidáti.

Lacci © Gianni Fiorito

MFF Benátky je prvým veľkým filmovým festivalom po Sundance a Belinale, ktorý sa koná tento rok. Poviem to na rovinu, ak vyjde MFF Benátky, všetky nasledujúce filmové akcie môžu smelo nasledovať jeho kroky a konať sa vo formátoch v akých sa zvyknú a najmä, sa môžu konať pre ľudí. Pretože či už je to film, šport, divadlo a iné, bez divákov, ktorí sú stredobodom takýchto podujatí, to všetko dáva len veľmi malý, až nijaký, zmysel. Ako teda prebieha reštart filmovej kultúry? Aký je Medzinárodný filmový festival Benátky?

Prvá dobre viditeľná zmena prišla v podobe otváracieho filmu 77. ročníka MFF Benátky. Po takmer 10 rokoch a otváracích filmoch z USA, či iných európskych krajín, sa tohtoročným otváracím filmom stala domáca talianska snímka režiséra Daniela Luchettiho s názvom Lacci. Snímka odohrávajúca sa v 80. rokoch je natočená podľa bestselleru spisovateľa Domenica Starnoneho a dala by sa charakterizovať ako talianska verzia filmu Marriage Story. V hlavných úlohách si v snímke o manželstve, ktoré začne stagnovať z dôvodu potenciálnej aféry, zahrali Alba Rohrwacher, Luigi Lo Cascio, Laura Morante, či Silvio Orlando. Film sa premieta Mimo súťaž.

Nomadland © La Biennale di Venezia 2020

Otvárací film nie je jediným talianskym filmom v tohtoročnom výbere MFF Benátky. Aj z dôvodu rôznych zákazov a obmedzení cestovania zo zahraničia, dostali tento rok prednosť prevažne domáce snímky a talianski filmoví tvorcovia, avšak festival aj naďalej ponúka rozmanitý výber toho najlepšieho zo súčasnej kinematografie z celého sveta. Okrem toho, festival, ktorý je každoročne kritizovaný za nedostatok filmov od žien-režisérok, si dal tento rok záležať a vo výbere súťažnej sekcie sa predstavia filmy hneď od 8 režisérok. Škoda, že tento krok prichádza v tak nelichotivej situácii, no možno je to začiatok novej éry filmových festivalov.

Klasický oficiálny lineup 77. ročníka MFF Benátky je tento rok o niečo chudobnejší a rovnako sa zúžili aj festivalové sekcie a to na súťažnú Venezia 77, progresívno-artovú Horizonty (Orizzonti) a filmy premietané Mimo súťaž. Celkovo sa na festivale, ktorý sa koná, na stále slnečnom (a tento rok aj vcelku prázdnom) ostrovčeku Lido od 2. do 12. septembra, predstaví 63 filmov. V súťažnej sekcii Venezia 77 bude o Zlatého leva za najlepší film súťažiť 18 snímok. V sekcii Horizonty sa predstaví 19 snímok a v sekcii Mimo súťaž bude premietnutých 22 snímok. Venezia 77 predstaví filmy od režisérok ako Chloe Zhao, Malgorzata Szumowska, Susanna Nichciarelli, Mona Fastvold či Emma Dante. Medzi režisérske esá na tohtoročnom MFF Benátky môžeme zaradiť Kornela Mundrucza, Michela Franca, Hilala Baydarova, Kiyoshiho Kurosawa, či Gianfrana Rosiho.

The World to Come © La Biennale di Venezia 2020

Tohtoročný MFF Benátky sa uskutoční bez veľkých štúdiových filmov, avšak v súťažnej sekcii Venezia 77 sa predsa len našli dva od významných hollywoodskych štúdii. Prvým súťažným filmom od štúdii Searchlight Pictures je film Nomadland od režisérky Chloe Zhao a s Frances McDormand v hlavnej úlohe. Road movie dráma nazerá na novodobé nomádstvo a ženu, ktorá sa rozhodla skoncovať so svojím starým životom a preskúmať život mimo konvenčnej spoločnosti a vydala sa naprieč Americkým západom. V snímke sa objavia aj skutoční nomádi Linda May, Swankie a Bob Wells, ktorí boli akýmisi mentormi pre Frances.

Druhým štúdiovým filmom, ktorý sa predstaví v Súťaži je snímka od Sony Pictures s názvom The World to Come od režisérky Mony Fastvold. Táto intímna dráma sa odohráva v roku 1850 v severnej farmárskej oblasti za mestom New York. Film sleduje príbeh dvoch rozdielnych žien, ktoré zvedie dokopy osud, narastajúca intimita a vášeň. Toto krehké puto naruší vzťahy s ich žiarlivými a výraze dotknutými manželmi. V hlavných úlohách Katherine Waterston, Vanessa Kirby, Christopher Abbott a Casey Affleck. 

Pieces Of A Woman © La Biennale di Venezia 2020

Vanessa Kirby sa objaví aj v ďalšej snímke v Súťaži a to v anglicky hovoriacom debute od maďarského režiséra Kornéla Mundruczoa, melodráme Pieces Of A Woman o žene, ktorá sa vyrovnáva so žiaľom, so vzťahom s priateľom a matkou, zatiaľ čo na súde čelí žene, ktorá zapríčinila smrť jej dieťaťa. V snímke si zahrali aj Shia LaBeouf, Molly Parker, či Benny Safdie. Svoj nový dokumentárny film Notturno predstaví aj taliansky režisér Gianfranco Rosi. Tentokrát sa zameriava na príbehy ľudí zo štátov Irak, Kurdistan, Sýria a Libanon a ich každodenný život v oblastiach poznačenými občianskymi vojnami, pod neľútostnými diktátormi, neustálymi inváziami zahraničných vojakov, či vraždených misii ISIS.

O Zlatého leva sa bude uchádzať aj film talianskej režisérky Emmy Dante s názvom Le sorelle Macaluso (Sestry Macalusové) o detstve, dospelosti a starobe piatich sestier, Maria, Pinuccia, Lia, Katia, Antonella, ktoré vyrastali bez rodičov v malom apartmáne na najvyššom poschodí malého bytového komplexu na predmestí Palerma. Na MFF Benátky do Súťaže sa vracajú aj dvaja veteráni, izraelský režisér Amos Gitai s drámou Laila in Haifa odohrávajúcej sa počas jednej noci v klube a sleduje životy ľudí na jedinom mieste, kde sa stále môžu stretávať Izraelčania a Palestínčania. A snímku o utajovanom proteste a jeho tragických následkoch z roku 1962, Dorogie Tovarishci! (Drahí súdruhovia!) predstaví ruský režisér Andrei Konchalovsky.

One Night in Miami © La Biennale di Venezia 2020

Francúzska režisérka Nicole Garcia bude o Zlatého leva súťažiť s dramatickou snímkou o milostnom trojuholníku Amants (Milenci), kde si hlavné úlohy zahrali Pierre Niney, Stacy Martin a Benoit Magimel. Talianska režisérka Susanna Nicchiarelli sa so životopisnou drámou Miss Marx pozrela na život Eleanor Marx, najmladšej dcéry Karla Marxa, ktorá patrila medzi prvé feministky, jej zapáleného boja za ženské práva a jej vášnivý, no tragický milostný príbeh. A v súťaži Venezia 77 sa predstaví aj poľská režisérka Malgorzata Szumowska so svojou drámou Sniegu juz nigdy nie bedzie (Už nikdy nebude snežiť) o záhadnom masérovi z Východu, ktorý zmení životy niekoľkých bohatých, no zúfalých ľudí.

Ďalším zaujímavým filmom, ktorý sa predstaví na 77. ročníku MFF Benátky, bude premietaný v sekcii Mimo súťaž je režijný debut herečky Reginy King s názvom One Night in Miami a rozpráva o stretnutí významných osobností: Cassiusa Clay, Malcolma X, Sama Cooka a Jima Browna, ktorí diskutujú o osude mladého boxera a budúcnosti ľudských práv. V hlavných úlohách Kingsley Ben-Adir. Aldis Hodge, Leslie Odom Jr., či Eli Goree. Podľa skutočných udalostí je natočená snímka, rovnako v sekcii Mimo súťaž, The Duke od britského režiséra Rogera Michella. Snímka sleduje 60ročného taxikára, ktorý z Národnej galérie v Londýne ukradne obraz od Francisca Goyu - portrét Vojvodu z Wellingtonu. Za vrátenie obrazu požaduje Kempton Bunton od Vlády zlepšenie starostlivosti o starých ľudí. Čo všetko stojí za touto „legendou“ sa dozvedáme po 50. rokoch z právd, ktoré vyšli najavo. V hlavných úlohách Jim Broadbent, Helen Mirren, Fionn Whitehead, či Matthew Goode.

The Duke © La Biennale di Venezia 2020

Na promenáde Lido sa predstaví aj dokument od režiséra Nathana Grossmana o švédskej aktivistke Grete Thunberg. Či japonský špionážny thriller Spy no tsuma (Manželka špióna) od režiséra Kiyoshiho Kurosawi, ktorý sa predstaví v rámci Súťaže v Benátkach po prvý krát. V sekcii Horizonty sa predstaví aj satirická dráma od americkej režisérky Gii Coppola, Mainstream o sociálnych sieťach a ich negatívnych dopadoch na ľudskú psychiku. V hlavných úlohách s Andrewom Garfieldom, Mayou Hawke, Natom Wolffom, Jasonom Schwartzmanom, či Johnnym Knoxvillom. 

Taliansky režisér Uberto Pasolini predstaví v sekcii Horizonty drámu o umierajúcom mladom otcovi, ktorý sa pre svojho syna snaží nájsť dobrú rodinu, ktorá by si ho adoptovala s názvom Nowhere Special. V hlavnej úlohe s Jamesom Nortonom. Tuniská režisérka Kaouther Ben Hania natočila zaujímavú snímku v spojení súčasného umenia a utečeneckej politiky s názvom The Man Who Sold His Skin. Snímka sleduje mladého Sýrčana, ktorý akceptuje ponuku uznávaného umelca, vo vidine slobodného cestovania po Európe a nechá si potetovať svoj chrbát. Avšak akonáhle je premenený na „kus“ umenia, začína svoje rozhodnutie ľutovať.

Mainstream © La Biennale di Venezia 2020

O víťazoch a držiteľovi Zlatého leva 77. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Benátky rozhodne Medzinárodná porota, ktorej tento rok predsedá Cate Blanchett. Ostatní členovia poroty sú rakúska režisérka Veronika Franz, britská režisérka Joanna Hogg, talianska scenáristka Nicola Lagioia, nemecký režisér Christian Petzold, rumunský režisér Cristi Puiu a francúzska herečka Ludivine Sagnier.

Tu je oficiálny lineup 77. ročníka MFF Benátky:

Venezia 77:

In Between Dying - Hilal Baydarov (Azerbajdžan, US)
Le Sorelle Macaluso - Emma Dante (Taliansko)
The World to Come - Mona Fastvold (US)
Nuevo Orden - Michel Franco (Mexiko, Francúzsko)
Amants - Nicole Garcia (Francúzsko)
Laila in Haifa - Amos Gitai (Izrael, Francúzsko)
Dorogie Tovarischi! - Andrei Konchalovsky (Rusko)
Spy no tsuma - Kiyoshi Kurosawa (Japonsko)
Khorshid - Majid Majidi (Irán)
Pieces of a Woman - Kornel Mundruczo (Kanada, Maďarsko)
Miss Marx - Susanna Nicchiarelli (Taliansko, Belgicko)
Padrenostro - Claudio Noce (Taliansko)
Notturno - Gianfranco Rosi (Taliansko)
Śniegu już nigdy nie będzie - Malgorzata Szumowska, Michal Englert (Poľsko, Nemecko)
The Disciple - Chaitanya Tamhane (India)
Quo Vadis, Aida? - Jasmila Žbanić (Bosna a Hercegovina)
Und morgen die ganze welt - Julia Von Heinz (Nemecko, Francúzsko)
Nomadland - Chloe Zhao (US)

Mimo súťaž – fikcia: 

Lacci - Daniele Luchetti (Taliansko)
Lasciami Andare - Stefano Mordini (Taliansko) (záverečný film)
Mandibules - Quentin Dupieux (Francúzsko, Belgicko)
Di Yi Lu Xiang - Ann Hui (Čína)
One Night In Miami - Regina King (US)
Assandira - Salvatore Mereu (Taliansko)
The Duke - Roger Mitchell (UK)
Nak-Won-Eui-Bam - Park Soon-Jung (Južná Kórea)
Run Hide Fight - Kyle Rankin (US)
Mosquito State - Filip Jan Rymsza (Poľsko)

Mimo súťaž – dokumenty:

Sportin’ Life - Abel Ferrara (Taliansko)
Crazy, Not Insane - Alex Gibney (US)
Greta - Nathan Grossman (Švédsko)
Salvatore – Shoemaker of Dreams - Luca Guadagnino (Taliansko)
Final Account - Luke Holland (UK)
La Verità Su La Dolce Vita - Giuseppe Pedersoli (Taliansko)
Molecole - Daniele Segre (Taliansko)
Narciso Em Ferias - Renato Terra, Ricardo Calil (Brazília)
Paolo Conte, Via Con Me - Giorgio Verdelli (Taliansko)
Hopper/Welles - Orson Welles (US)
City Hall - Frederick Wiseman (US)

Mimo súťaž – krátkometrážne filmy:

The Human Voice - Pedro Almodóvar (Španielsko)
Fiori, Fiori, Fiori! - Luxa Guadagnino (Taliansko)
Omelia Contadina – JR, Alice Rohrwacher (Taliansko, Francúzsko)

Mimo súťaž – Špeciálne premietanie:

Fuoco Sacro – Antonio Castaldo (Taliansko)
30 Monedas – Episode 1 - Alex De La Iglesia (Španielsko)
Dolgoe Putescestvie – Andreij Khrzhanovskij (Rusko)
Princesse Europe – Camille Lotteau (Francúszko)

Orizzonti:

Mila - Christos Nikou (Grécko, Poľko, Slovinsko)
La Troisieme Guerre - Giovanni Aloi (Francúzsko)
Meel Patthar - Ivan Ayr (India)
Dashte Khamoush - Ahmad Bahrami (Irán)
The Man Who Sold His Skin - Kaouther Ben Hania (Tunisko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko, Švédsko)
I Predatori - Pietro Castellitto (Taliansko)
Mainstream - Gia Coppola (US)
Lahi, Hayop - Lav Diaz (Filipíny)
Zanka Contact - Ismael El Iraki (Francúzsko, Maroko, Belgicko)
Guerra e Pace - Martina Parenti, Massimo D’Anolfi (Taliansko, Švajčiarsko)
La Nuit Des Rois - Philippe Lacote (Pobrežie Slonoviny, Francúzsko, Kanada)
The Furnace - Roderick Mackay (Austrália)
Jenayat-E Bi Deghat - Shahram Mokri (Irán)
Gaza Mon Amour - Tarzan Nasser, Arab Nasser (Palestína, Francúzsko, Nemecko, Portugalsko, Katar)
Selva Tragica - Yulene Olaizola (Mexiko, Francúzsko, Kolumbia)
Nowhere Special - Uberto Pasolini (Taliansko, Rumunsko, UK)
Listen - Ana Rocha De Sousa (UK, Portugalsko)
Bu Zhi Bu Xiu - Wang Jing (Čína)
Zheltaya koshka - Adilkhan Yerzhanov (Kazachstan, Francúzsko)

Zdroj:  labiennale.org Foto © La Biennale di Venezia 2020

Súvisiace články