Babel

26.3.2007|Radovan Torda|
Babel

Mexický režisér Alejandro González Iñárritu a jeho dvorný scenárista Guillermo Arriaga  uzatvárajú svoju trilógiu o ľudskosti posledným, cenami ovenčeným dielom s biblickým názvom. Babel (Babylon) podobne ako jeho predchodcovia (Láska je kurva, 21 gramov) rozpovedá niekoľko na prvý pohľad nesúvisiacich príbehov, ktoré odhaľujú podstatu ľudskej existencie, zarývajú sa hlboko pod kožu a pretrvávajú vo vás ešte dlho po ich vzhliadnutí.

Iňarittu je citlivý režisér, ktorý z jednotlivých postáv extrahuje ich definíciu bez zbytočných dialógov a objasňovania ich konania. Prezieravo charaktery zasadí do krízových situácií, kde sa postupne kryštalizujú ich vlastnosti, skryté túžby a podstata ich existencie. V Babeli to funguje viac ako v ktoromkoľvek predchádzajúcom filme tohto 43 ročného rodáka z Mexika City, nakoľko jednotlivé príbehy sú o nadviazaní komunikácie s cudzím svetom.

Babel

Manželská dvojica (Pitt, Blanchet) uniká pred smútkom na dovolenku do Maroka. Tu však dôjde k tragédii, keď mladú ženu postrelia uprostred púšte a začína sa boj o jej záchranu. Hluchonemá Tokijčanka (Rinko Kikuchi) sa vyrovnáva so smrťou svojej matky úzkostlivým hľadaním sympatií u opačného pohlavia, zatiaľ čo jej otca (Kôji Yakusho) hľadá polícia, pretože kedysi dávno daroval svojmu sprievodcovi po Afrike pušku, z ktorej guľka prestrelila plece Američanke a rozpútala medzinárodnú aféru. V San Diegu sa mexická opatrovateľka (Adriana Barraza) rozhodne zobrať svojich amerických zverencov na svadbu svojho syna, nakoľko jej domáci nedali inú šancu. Situácia sa skomplikuje pri ich návrate na americko – mexickej hranici...

Jednotlivé príbehy plynú v časových odchýlkach, ktoré nepresahujú rozpätie niekoľkých dní, ale zásadne a nekompromisne menia životy zúčastnených, tak ako sme si už u Iňarritu zvykli.
Filmu na autentickosti pridáva obsadenie nehercov  (marockí chlapci zodpovední za osudnú ranu), naturálne zobrazenie intimity a celková atmosféra stretu rozdielnych kultúr a jazykov.

Babel

Herecké výkony sú strhujúce, každý využíva priestor, ktorý mu scenár vyhradil na 150%. Zvlášť potom Adriana Barazza ako pestúnka Amélia je neuveriteľne presvedčivá vo svojom trápení a bezvýchodiskovosti situácie, do ktorej ju okolnosti uvrhnú alebo Rinko Kikuchi uzavretá vo svete ticha, tak zúfalo túžiaca po uznaní, objatí, sexe – komunikácii...

S úspechom predchádzajúcich filmov u divákov i kritikov sa dostavil i vyšší rozpočet, ktorý režisérovi umožnil lokalizovať svoj film na viacero kontinentov, ktoré sú prezentované v prekrásnych obrazoch Rodriga Prieta (Alexander, Skrotená hora). Hudba Gustava Santaolalla skvele podškrtáva vizuálny a citový koktail. Zosilňuje zážitok natoľko, že občas máte chuť vystrieť pomocnú ruku smerom k plátnu a podoprieť protagonistov v agónii ich trápenia.

Iňarittu natočil ďalší majstrovský kúsok. Jeho film rozpráva mnohými jazykmi, kričí túžbou po pochopení a ticho šepká o univerzálnosti bolesti a nádeje...
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk

Odporúčané články

Filmové novinky na október 2018

Filmové novinky na október 2018

Jeseň na seba nenecháva dlho čakať, a napriek pekným, slnečným dňom je cítiť na každom rohu. Vo filmovom svete to znamená...
Vo štvorici po opici (The Hangover)

Vo štvorici po opici (The Hangover)

Doug (Justin Bartha) sa čoskoro bude ženiť. Preto mu jeho priatelia – zubár Stu (Ed Helms), učiteľ Phil (Bradley Cooper) a Dougov budúci...