Šesť nových filmov od dnes v našich kinách – Posledná noc v Soho, Francúzska depeša, Čiary, či Karel

11.11.2021|Ivet Kollárová|

S novým týždňom prichádzajú do kín nové snímky. V dnešný premiérový deň ich bude šesť, štyri v českej a slovenskej produkcii a dve v americkej produkcii.

Celovečerný dokumentárny film Karel prináša ojedinelý pohľad do súkromia a duše Karla Gotta. Renomovaná režisérka Olga Malířová Špátová natáčala Karla Gotta celý jeden rok a vďaka jeho úprimnej otvorenosti vznikol neobvykle osobný až intímny pohľad na život slávneho speváka, aký sa doteraz širokej verejnosti ani jeho skalným priaznivom nenaskytol. Zároveň v ňom nechýba Karlov povestný nadhľad a humor.

Film Karel nie je a ani nemá byť prehliadkou nespornej slávy Karla Gotta, jeho speváckeho talentu a úspechov. Režisérka Olga Malířová Špátová vstúpila so svojou kamerou tam, kde sa sláva končí a kde sa z fenomenálneho Zlatého slávika Karla Gotta stáva iba Karel – nadšený maliar, milujúci manžel a otec. Tvorcovia totiž zachytili Karla Gotta nielen pri jeho vystúpeniach a stretnutiach s fanúšikmi, ale predovšetkým v jeho domácom prostredí. Či už v Prahe, na chalupe alebo v dedinke, kde trávil detstvo. Spevák sa vo filme vydáva na miesta, ktoré zohrali v jeho živote dôležitú úlohu. Odhaľuje neznáme zákulisia koncertov, svoj život s rodinou a súkromie, ktoré sa inak snaží s pokorou a láskou chrániť. Diváci tak môžu vidieť autentický a jedinečný filmový portrét, plný nečakaných spomienok. „Náš film nesmie byť nuda,“ hovoril počas natáčania Karel Gott režisérke, ktorá v dokumente využila aj množstvo málo známych archívnych materiálov.

 „Olga má veľký dar natáčať so svojím úzkym tímom tak, že sme sa často nechali uniesť spontánnou atmosférou a prirodzene sme ju vpustili do nášho súkromia, vďaka čomu som sa rozhovoril aj o pomerne dôverných témach. S manželom, kameramanom Janom Malířom, sa tak vlastne stali súčasťou našej rodiny,“ povedal sám Karel Gott v posledných dňoch natáčania.

„Filmu sa venoval s neobyčajnou energiou a úprimnosťou, prinášal nápady, prial si, aby filmová interpretácia jeho života a tvorby bola autentická a pravdivá. Chceme vytvoriť otvorený film o človeku s výnimočným nadaním, ale aj neuveriteľne skromnou, slušnou a láskavou povahou,“ uvádza k filmu jeho autorka Olga Špátová. „V roku natáčania opäť ochorel. Možno práve to, že prechádzal ťažkou chorobou, bolo dôvodom toho, že bol vo svojich názoroch na život otvorený a pokorný,“dodáva režisérka. Vo filme sa objavia Charlotte Ella Gottová, Ivana Gottová, Nelly Sofie Gottová, Marta Kubišová, Eva Pilarová, Ladislav Štaidl, či Jiří Suchý. 

Slovenská režisérka Barbora Sliepková natočila dokumentárny film Čiary, ktorý si z Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava odniesol hlavnú cenu. Bratislava je mesto hrubých čiar. Stereotypy a manuály komunikácie obyvateľov postsocialistickej metropoly. Každodenné hľadanie správneho pohybu v intímnom a vo verejnom priestore. Urbánna esej o osamelosti mestského človeka, vizuálne inšpirovaná slovenským konceptuálnym umením a fotografiou.

Bratislava, ukážkové postsocialistické mesto. Masívna výstavba nahrádza staré novým. Meniace sa podoby mesta sa k nám okrem budov prihovárajú aj prostredníctvom jeho obyvateľov. Blanka bojuje s osamelosťou na balkóne petržalského bytu. Po meste sa objavili billboardy so sľubmi, Bratislavu čakajú regionálne voľby. Matúš sa chce stať starostom. Realitný agent Michal ukazuje klientom predstavu spokojného života v bratislavských bytoch a dvaja robotníci maľujú cestné značenie s pravidlami pre okoloidúcich. Po práci pijú pivo v ubytovni a uvažujú nad životom. Plachý Danko sleduje mesto, ktoré sa mení na jeho vkus prirýchlo. Načúva mu, chce zachytiť rytmus obyčajnosti, ako plynú dní. Kde sa končí verejný priestor a začína sa intimita? Sociológia každodennosti.

Filmársky vizionár Wes Anderson prináša svoj ďalší, originálny „master“ film s mierne komplikovaným názvom Francúzska depeša Liberty, Kansas, Evening Sun (The French Dispatch). Vo filme oživuje svojským, nenapodobiteľným andersonovským štýlom zbierku príbehov z posledného vydania veľkých fiktívnych amerických novín uverejňovaných vo fiktívnom francúzskom meste 20. storočia.

Pri príležitosti smrti svojho milovaného editora Arthura Howitzera jr. narodeného v Kansase v USA sa zamestnanci novín Francúzska depeša Liberty Kansas Evening Sun,- čo sú vysokom náklade predávané americké noviny so sídlom vo francúzskom meste Ennui-sur-Blasé, zídu, aby napísali jeho nekrológ a vzdali poctu jeho práci. Prúd spomienok vykryštalizuje do prerozprávania štyroch konkrétnych príbehov s názvami: Cestopis najsexi častí samotného mesta od The Cycling Reporter; “Konkrétne majstrovské dielo“, o kriminálne šialenom maliarovi, jeho strážcovi a múze a dravých díleroch; “Revízie Manifestu“, kronika lásky a smrti na barikádach na vrchole študentskej vzbury; a “Súkromná jedáleň policajného komisára“, napínavý príbeh o drogách, únosoch a dobrom jedle. To všetko v mierne absurdnom a s nadsázkou prerozprávanom filmovom príbehu.

O jedinečnosti Wesa Andersona vypovedá aj účasť celej plejády filmových hviezd, ktoré fantasticky stvárnili postavy a hrdinov filmu Francúzska depeša. Začínajúc Beniciom del Torom,  cez Adriena Brodyho, Tildu Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalameta, Jeffrey Wrighta, Billa Murray až po Owena Wilsona, Christopha Waltza, Elisabeth Moss, Williama Dafoea, Anfelicu Huston, Jasona Schwartzmana, Mathieu Amalrica, Edwarda Nortona, Ruperta Frienda, Boba Balabana, Tonyho Revoloriho, Saoirse Ronan, či Lieva Schreibera. 

Tretím dokumentom týždňa, ktorý prichádza dnes do kín je film s názvom Ako som sa stala partizánkou od režisérky Very Lackovej. Dokument o Rómoch v odboji, ktorí bojovali za našu slobodu a padli, upadli do úplného zabudnutia a zomreli tak druhý krát. Téma dokumentu úzko súvisí s režisérkinou rodinou. Od babičky poznala príbeh svojho pradeda, ktorý bol rómsky partizán. Kvôli tomu, že bol v odboji, mu počas vojny vyvraždili šesťčlennú rodinu – dve bábätká, dve staršie dcéry, manželku aj matku. On sám bol v tej dobe v koncentračnom tábore a dozvedel sa o tom, až keď sa dostal domov. Po vojne sa znova oženil so ženou s podobným osudom – Nemci jej zavraždili muža. Pradedo s ňou mal tri dcéry a najmladšia z nich bola režisérkina babička. „O Rómoch v odboji sa toho moc nevie. Keď už, tak sa na nich väčšinou pozerá skôr ako na obete holokaustu, ale nevie sa, že to boli aj hrdinovia,“ vraví autorka dokumentu Vera Lacková.

V dnešný premiérový deň sa dostáva do kín aj očakávaný mysteriózny thriller Edgara Wrighta Posledná noc v Soho (Last Night in Soho). Wright nakrútil psychologický thriller o dievčati, ktorá prišla do Londýna študovať módne návrhárstvo. Jej štúdium zásadne narušujú znepokojujúce nočné vízie. V nich sa vracia v čase zo súčasnosti do šesťdesiatych rokov a stretáva tu očarujúcu začínajúcu speváčku, ktorej čaru podľahne aj ona. Sú to len sny, alebo sa jej prihovára minulosť? Dievča musí nájsť odpoveď za každú cenu, zvlášť preto, že tieto vízie sú čím ďalej znepokojujúcejšie a začínajú ju ohrozovať. V hlavných úlohách Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Aimee Cassettari, Rita Tushingham, Colin Mace, Terence Stamp, Elizabeth Berrington, Diana Rigg, James Phelps, Oliver Phelps, či Michael Jibson. 

Napriek tomu, že máme len polovicu novembra, už teraz sa môžeme navnadiť na Vianoce a to českou snímkou od režisérky Marty Ferencovej, Želanie pre Ježiška. Vo filme sa ukážkovo rozkmotrená rodina znova a znova snaží zmieriť. Nezodpovedný frajer, ktorého životnou náplňou je obšťastňovanie žien, zisťuje, že existuje aj otcovská a partnerská zodpovednosť. Spokojnému manželskému páru, ktorému zdanlivo nič nechýba, postaví osud do cesty dievčatko, čo ušlo z detského domova. Úspešný a sebavedomý manažér svoju spriaznenú dušu už našiel, ale predstaviť ju rodičom je preňho nočná mora. A dve osamelé osoby, ktoré už rezignovali na šťastie a hľadanie toho pravého, možno dostanú ešte jednu šancu. Vo filme si zahrali Richard Krajčo, Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Jiří Langmajer, Elizaveta Maximova, Anna Polívková, Petr Vaněk, Matěj Hádek, Táňa Pauhofová, Hana Vagnerová, Veronika Marková, Arnošt Goldflam, Veronika Kubařová, Jiří Burian, Michal Isteník, Valentýna Bečková, Jakub Barták, Nico Klimek, Irena Máchová, Jordan Haj, Michal Bumbálek, Milan Němec a ďalší. 

  Foto © Itafilm/Bonton/CinemArt/ContinentalFilm/FilmExpanded

Súvisiace články