Zlatú palmu z MFF Cannes 2022 získal film Triangle of Sadness od Rubena Östlunda
Pred 11 dňami odštartoval jeden z najprestížnejších filmových festivalov Veľkej trojky, Medzinárodný filmový festival Cannes. A po dvoch covidových rokoch sa vrátil na slnečnú promenádu Croisette v plnej sile, v klasikom termíne so zvučnými menami filmových tvorcov a s filmami, ktoré posúvajú hranice filmu o ďalší kus dopredu. K svojim 75. narodeninám si MFF Cannes dal, resp. dal svetu darček „par excellence“ v podobe výnimočného oficiálneho line-upu, ktorý prepisoval históriu. Po prvý krát sa v Hlavnej súťaži predstavili filmy od 5 režisérok (resp. spolu-režisérok), čo by síce pre taký festival nemal byť až takou výzvou, ale ako vieme, Cannes sa stále učí.
V priebehu necelých dvoch týždňov sme na červenom koberci, ktorý vedie do hlavnej sály festivalu, v tzv. Palais des festivals, Grand Théatre Lumiere, videli nespočetné množstvo delegácii k súťažným filmom, ktorých bolo tento rok v Hlavnej súťaži 21. Výnimočný výber bol tvorený snímkami od tvorcov ako David Cronenberg, Arnaud Desplechin, Jerzy Skolimowski, Hirokazu Kore-eda, James Gray, Lukas Dhont, Park Chan-wook, Ali Abbasi, Ruben Ostlund, bratia Dardennovci, Kirill Serebrennikov, či Kelly Reichardt, Claire Denis, Léonor Serraille, Valeria Bruni Tedeschi a Charlotte Vandermeersch (spolu-režisérka filmu s Felixom Van Groeningenom).
Triangle of Sadness © 30WEST/ARTE/Festival de Cannes
V Hlavnej súťaži sa predstavil mix žánrov od body hororu, sociálnych, či rodinných drám, coming-of-age príbehy, cez krimi, thriller, sociálnu satiru, umeleckú drámu až po životopisné, či romantické drámy, nostalgicko-melancholické príbehy, či príbehy, ktoré búrajú spoločenské konvencie. Do nevšednosti zapadol aj otvárací film celého festivalu, ktorým bola akčná hororová komédia Coupez! v réžii Michela Hazanaviciusa. Všetky filmy mali jedno spoločné: silné emócie, ktoré sa stupňovali každým jedným premietaním, každým novým dňom. Všetky súťažné snímky boli ocenené minimálne 5-6 minútovým standing ovations. Bučania bolo málo, odchodov z kinosál takisto.
Po dlhej dobe sa na MFF Cannes vrátil aj pompézny Hollywood. Okrem súťažných snímok amerických režisérov, najväčšiu show zabezpečili dva blockbustre, Top Gun: Maverick a Elvis. K nim sa pridala aj premiéra novinky od Georga Millera, Three Thousand Years of Longing. Všetky tri premiéry mali červený koberec nabitý hviezdami a ponúkli nezabudnuteľný večer. K 75. narodeninám Medzinárodného filmového festivalu Cannes sa konal špeciálny večer, na ktorý boli pozvaní skoro všetci významní režiséri/režisérky, herci a herečky, na ktorých si spomeniete. Avšak, celé to vyznelo trochu trápne, po tom čo Thierry Frémaux pozval na pódium všetkých tvorcov, neudialo absolútne nič, Guillermo del Toro začal spievať nejakú pieseň, pridal sa k nemu Gael García Bernal, zatlieskali si a všetci sa rozišli na svoje miesta (ups). Nasledovala projekcia nového filmu od herca a režiséra Louisa Garrela, L’Innocent (ktorá večer vcelku zachránila, keďže sa jedná o slušnú akčnú dramédiu o nekalých kšeftoch a rodinných vzťahoch).
Scène de prestige au Grand Théâtre Lumière pour le 75e Anniversaire du Festival de Cannes !
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 24, 2022
-
Prestigious stage at the Grand Théâtre Lumière for the 75th Anniversary of the Festival de Cannes!#Cannes2022 pic.twitter.com/yQjmrLK3xv
Avšak, MFF Cannes nebol len o príjemných chvíľach. Na červenom koberci sa udialo pár kontroverzii, o ktorých je treba hovoriť. Prvou bola aktivistka, ktorá v nestrážený moment vybehla na červený koberec, strhla zo seba všetky šaty a upútala svojím posolstvom proti sexuálnemu násiliu. Cez torzo, ktoré mala namaľované vo farbách ukrajinskej vlajky, mala napísané „Prestaňte nás znásilňovať“ a efekt dokonala krvavými stopami. Druhým silným protestom, ktorý bol tento krát organizovaný samotným festivalom, bol pred premiérou filmu od Aliho Abbasiho, Holy Spider (feministický thriller o žurnalistke, ktorá sleduje muža, ktorý zabíja prostitútky), kedy skupinka žien na schodoch do divadla rozprestrela plagát so 129 menami žien, obetí brutálneho násilia, ktoré boli zavraždené vo Francúzsku od minuloročného Cannes.
Yesterday, ahead of the screening of "Riposte féministe" by Marie Perennès & Simon Depardon, the collective group "Les Colleuses" lit black smoke on the red steps in tribute to the 129 victims of femicide since the last Festival de Cannes #Cannes2022 pic.twitter.com/RobTlhcPdY
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 23, 2022
Sobotný slávnostný večer, ktorý po otváracom ceremoniáli opäť uvádzala belgicko-francúzska herečka Virginie Efira, upieral pohľady nie len na filmy v Hlavnej súťaži, ale najmä na Medzinárodnú porotu, ktorá mala hlavné slovo vo výbere víťazov a držiteľa Zlatej palmy pre najlepší film. Tohtoročným predsedom poroty bol francúzsky herec Vincent Lindon. Ostatní členovia boli britsko-americká herečka a režisérka Rebecca Hall, indická herečka Deepika Padukone, švédska herečka Noomi Rapace, talianska herečka a režisérka Jasmine Trinca, iránsky režisér Asghar Farhadi, francúzsky režisér Ladj Ly, americký režisér Jeff Nichols a nórsky režisér Joachim Trier. A tento rok bola porota vcelku štedrá, ocenených filmov bolo až 10!
Vynovená cena Zlatej palmy, na ktorej pribudlo 75 malých diamantov (a je osadená na novom podklade, ružovom krištáľovom kameni) pre najlepší film napokon putovala do rúk režiséra Rubena Östlunda za film Triangle of Sadness. Táto sociálna satira opäť nazerá na umelecký svet, všetky jeho nuance, absurditu ako aj na chyby v spoločnosti, triedne rozdiely a situáciu, keď sme si zrazu všetci rovní. Loď plná bohatých pasažierov a jedného alkohol-ľúbiaceho kapitána stroskotá na opustenom ostrove, kde sa zrazu stierajú všetky triedne rozdiely a začína boj o prežitie. Dôležitou osobou sa zrazu stáva „obyčajná“ chyžná.
Pre švédskeho režiséra Östlunda je to v kariére jeho druhá výhra Zlatej palmy. Tú prvú si odniesol v roku 2017 za film Štvorec. Výber snímok v Hlavnej súťaži dokázal svoju silu aj pri udeľovaní cien, kde pri dvoch kategóriách vznikli remízy. Zároveň záverečný ceremoniál MFF Cannes 2022 prial belgickému filmu. Rozmenené na drobné, ceny získali piati belgickí filmoví tvorcovia za všetky tri belgické filmy v súťaži. Mladí belgický talent Lukas Dhont (minulý rok sa predstavil s debutom Dievča v sekcii Iný pohľad) získal cenu Grand Prix (tzv. druhé miesto) za silný emocionálny film o sile priateľstva, detskej nevinnosti a veľkej tragédii Close. Cenu si však podelil s režisérkou Claire Denis a jej romantickou drámou Stars at Noon.
Ďalšia remíza vznikla pri kategórii Cena poroty, o ktorú sa delia belgické duo Felix Van Groeningen a Charlotte Vandermeersch za snímku Le Otto Montagne o dôležitosti priateľstva, dospievania a návrate domov. A poľský veterán Jerzy Skolimowski za jemnú snímku EO, kde hrá hlavnú úlohu oslík, ktorý putuje po svete, ktorý máme možnosť vidieť jeho očami. Režisér pri ďakovnej reči, okrem iného poďakoval všetkým šiestim oslíkom, ktorí si zahrali vo filme.
Najlepším režisérom sa stal Park Chan-wook za krimi thriller Decision to Leave o detektívovi, ktorý vyšetruje záhadné úmrtie muža v horách, ktorý sa zároveň zapletie s manželkou zosnulého. Ceny pre najlepších hercov si odniesli kórejský herec Song Kang-ho za výkon vo filme Broker. Herca poznáme z filmu Parazit. A iránska herečka Zar Amir Ebrahimi za vynikajúci silný výkon vo filme Holy Spider. Špeciálnu cenu pri príležitosti 75. výročia MFF Cannes získalo belgické režisérske duo Jean-Pierre a Luc Dardennovci za imigračnú sociálnu drámu Tori et Lokita.
Tu je prehľad všetkých víťazov 75. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cannes 2022
Zlatá palma
Triangle of Sadness
réžia Ruben Östlund
Grand Prix (ex-aequo)
Close
réžia Lukas Dhont
Stars at Noon
réžia Claire Denis
Cena poroty (ex-aequo)
Le Otto Montagne
réžia Felix Van Groeningen a Charlotte Vandermeersch
EO
réžia Jerzy Skolimowski
Najlepšia herečka
Zar Amir Ebrahimi (Holy Spider, r. Ali Abbasi)
Najlepší herec
Song Kang-ho (Broker, r. Hirokazu Kore-eda)
Najlepší režisér
Walad min al janna (Boy from Heaven)
réžia Tarik Saleh
Najlepší scenár
Walad min al janna (Boy from Heaven)
Réžia Tarik Saleh
Špeciálna cena k 75. výročiu MFF Cannes
Tori et Lokita
réžia Jean-Pierre a Luc Dardenne
Zlatá kamera (pre prvý film)
War Pony
réžia Riley Keough a Gina Gammell
Zlatá palma pre najlepší krátky film
Hai Bian Sheng Qi Yi Zuo Xuan Ya (The Water Murmurs)
réžia Jianying Chen
Okrem sledovanej Hlavnej súťaže sa ceny udeľovali aj v sekcii Istý pohľad (Un Certain Regard), ktorá ponúka progresívne snímky od nových, zaujímavých tvorcov, či zabehnutých režisérov, ktorí čakajú na svoje precitnutie a ktorých filmy ponúkajú hlbší pohľad na svet. O víťazoch sekcie Istý pohľad rozhodovala porota v zložení: talianska herečka a režisérka Valeria Golino, ktorá predsedala porote s členmi Debra Granik, Edgar Ramírez, Joanna Kulig a Benjamin Biolay. Víťazným filmom sekcie sa stala dráma Les Pires od tvorcov Lise Akoka a Romane Gueret. Film rozpráva príbeh o štyroch teenageroch, ktorí sú vybratí do natáčania filmu, avšak všetci v susedstve sú týmto rozhodnutím prekvapení a pýtajú sa, prečo si vybrali práve „tých najhorších“.
Joyland ©All in Caps Productions/Festival de Cannes
Cenu poroty si odniesol prvý pakistanský film v oficiálnom lineupe festivalu Cannes, ktorý je zároveň aj prvým LGBTQ pakistanským filmom a to film Joyland režiséra Saima Sadiqa. Film rozpráva o trans komunite a mladom chlapcovi, ktorý sa pridá ku skupinke erotických tanečníkov a zamiluje sa do očarujúcej trans hviezdy tejto skupinky. Film rovnako vyhral LGBTQ cenu MFF Cannes, tzv. Queer palmu.
Hlavná cena Un Certain Redard
Les Pires (The Worst Ones)
réžia Lise Akoka a Romane Gueret
Cena poroty
Joyland
Réžia Saim Sadiq
Cena za herecký výkon (udelená dvojici)
Vicky Krieps (Corsage, r. Marie Kreutzer)
Adam Bessa (Harka, r. Lotfy Nathan)
Cena pre najlepšiu réžiu
Alexandru Belc - Metronom
Cena pre najlepší scenár
Mediterranean Fever
réžia Maha Haj
Cena odvahy
Rodéo
Réžia Lola Quivoron