Oscar 2023 predikcie časť I. – najlepší film a réžia

7.3.2023|Ivet Kollárová|

Oscarovská sezóna 2022-2023 sa blíži k svojmu vrcholu, 95. ročníku udeľovania cien Akadémie, ktoré sa uskutoční túto nedeľu 12. marca. Sezóna, v ktorej nikto nepredpokladal, že sa lídrom môže stať nezávislá fantasy, ktorá nás vrhá do rôznych multiverzii, kde si prechádzame alternatívnymi životmi, ktoré by sme mohli žiť, kebyže zmeníme jedno naše rozhodnutie. Avšak, ako to pri Oscaroch býva, nič nie je jednoznačné a to až do momentu, kedy vaše meno prečítajú z obálky (a v niektorých prípadoch ani vtedy :)). Posledné kolo hlasovania Akademikov začalo vo štvrtok (2.3.) a končí dnes 7. marca. Najhlavnejšie ceny, ktoré by mohli ešte ovplyvniť hlasujúcich členov sú rozdané a my po očku poškuľujeme po hlavných víťazoch. 

Tesne pred samotným udeľovaním Oscarov je v kurze predpovedanie víťazov v jednotlivých kategóriách. A pretože som celú oscarovskú sezónu pozorne sledovala, ako aj všetkých nominovaných, v článku ponúknem aj moje osobné predikcie na víťazov. 

V kategórii najlepší film sú nominované filmy: 
Na západe nič nové 
Avatar: Cesta vody
Duchovia Inisherinu
Elvis
Všetko všade naraz
Fabelmanovci
Tár
Top Gun: Maverick
Trojuholník smútku
Women Talking

Prejdime si oscarovskú sezónu 2022-2023, kde to všetko začalo a ako sa postupne vyvíjala (najmä z pohľadu dôležitých cien). Tohtoroční nominanti Akadémie pochádzajú z rôznych koncov žánrového spektra, takže nikto sa nemôže sťažovať, že nominované sú len snímky, ktoré nikto nevidel. Od hollywoodskych blockbustrov, cez miláčikov publika, až po malé, nezávislé snímky. Až na jednu snímku – Avatar: Cesta vody z desiatich nominovaných, všetky boli predstavené na prestížnych filmových festivaloch. South by Southwest (SXSW) premiéroval Všetko všade narazCannes predstavilo filmy Elvis, Top Gun: MaverickTrojuholník smútku. Z Benátok sme dostali filmy Duchovia InisherinuTár. Kanadské Toronto nám dalo Na západe nič nové (u nás premierované na Netflixe) a Fabelmanovcov. A Telluride prinieslo film Women Talking

Oficiálna časť oscarovskej sezóny začína na jeseň. Avšak, jeden z potenciálnych kandidátov, film Všetko všade naraz, bol premiérovaný už v marci. Svoju potrebnú silu si ponechal a postupom sezóny gradoval. Odrazovým mostíkom boli ceny Gotham, prvé ceny sezóny, z ktorých si film odniesol dve ceny a to pre najlepší film a herca vo vedľajšej úlohe (Ke Huy Quan). Ceny kritikov NYFCC, LAFCA, či NBR nám predstavili ďalších dvoch potenciálnych favoritov sezóny – filmy TárDuchovia Inisherinu. A filmy sa pri preberaní cien pekne striedali, najmä v kategóriách film, réžia, scenár, či herecké obsadenie. No a prišli Zlaté glóbusy. Keďže tam sú kategórie rozdelené na drámu a komédiu, ich zhoda s Oscarmi je zložitejšia a predikcie sa rozchádzajú. 

GG za film-komédiu si odniesol film Duchovia Inisherinu. Všetko všade naraz v rámci žánru komédia bodoval „len“ v hereckých kategóriách. Najlepšiu drámu vyhral film Fabelmanovci, ktorý sa stal ďalším potenciálnym kandidátom. Avšak, ceny Critics Choice vrátilo film Všetko všade naraz na líderskú pozíciu s cenami pre najlepší film, réžiu, originál scenár, či herca vo vedľajšej úlohe. Britské filmové ceny BAFTA naopak film opäť zarazili do úzadia (film vyhral len jednu cenu za strih) a nám sa zrodil prekvapivý a nečakaný favorit, nemecký vojnový film Na západe nič nové, ktorý vyčistil BAFTA so 7 cenami, vrátane najlepší film. Duchovia Inisherinu zaskočili s cenami pre herca a herečku vo vedľajších úlohách. V tomto momente mohol vyhrať Oscara pre najlepší film skutočne ktorýkoľvek z nich.

Na rad sa dostali ceny Združení producentov, režisérovhercov a scenáristov, známe pod skratkami PGA, DGA, SAG a WAG. A ich výsledky nám pravdepodobne ukázali potenciálneho víťaza ceny Oscar pre najlepší film, réžiu, originál scenár, prípadne herecké obsadenie. Všetky tieto ceny vyhral film Všetko všade naraz od režisérov Daniel KwanDaniel Scheinert a v histórii Oscarov sa nestalo, že by držiteľ všetkých týchto cien nezískal aj cenu Oscar pre najlepší film, prípade ostatné ceny ako réžia, či herecké kategórie. Film tak má našliapnuté k historickému víťazstvu a bude to šok, keď nevyhrá. Ako som ale písala na začiatku, víťaz Oscara si nemôže byť istý ani po otvorení obálky, takže film Všetko všade naraz má cestu k víťazstvu ešte veľmi zložitú. A nie sú to len získané ceny, ktoré túto cestu ovplyvňujú.

Film Všetko všade naraz je šialenou jazdou naprieč multivesmírom, do ktorého sa úplnou náhodou dostala čínska imigrantka vlastniaca práčovňu Evelyn, ktorá musí zachrániť svet, resp. všetky alternatívne svety. V snímke sa toho deje veľa zvláštneho a veľakrát neveríte vlastným očiam, aké scény sa odohrávajú na obrazovke a musíte premýšľať, čo tým duo Danielov chcelo povedať. A pritom odpoveď je tak jednoduchá. Metafora na film o rodinných problémoch, láske k blížnym a sebe samému, nenaplneným snom, či vzťahu rodičov a detí môže vcelku dobre popliesť hlavu najmä starším Akademikom, ktorí film nemusia pochopiť. A scény s hotdogmi namiesto prstov, hútajúcimi kameňmi, či podivnými spôsobmi prenesenia sa do alternatívnych svetov (ako napr. rôzne veci v zadku) im v tom rozhodne nepomôžu. Originalita môže filmu paradoxne uškodiť. Film má výborné herecké obsadenie, ktoré si rovnako ide pre vzácne sošky, otázka je, kto všetko si ich odnesie. Reč je o Michelle Yeoh, Ke Huy Quanovi, Jamie Lee CurtisStephanie Hsu. Film má šancu na výhru aj v kategóriách strih, či originál hudba.

Film, ktorý môže Všetko všade naraz zaskočiť, prechádza oscarovskou sezónou vcelku nenápadne s pár dôležitými cenami, avšak s veľkou základňou podporovateľov medzi Akademikmi, ako aj témou filmu. Reč je o vynikajúcej semi-autobiografickej snímke Fabelmanovci od Stevena Spielberga, ktorý si filmom uctil nie len svojich rodičov, ale aj lásku k filmovému umeniu, ktorú v snímke zobrazuje tým najcitlivejším a najhlbším spôsobom. Vytvorením filmu vo filme nám dovoľuje nahliadnuť na jeho brilantnú prácu, absolútnu presnosť, svojský a neopakovateľný štýl. A filmy o filmoch majú Akademici veľmi radi. Film podporujú výborné herecké výkony, originál scenár, kamera a hudba od Johna Williamsa. Film môže zamiešať kategórie réžia, či originál scenár. Šancu na výhru sa dávajú aj Johnovi Williamsovi.

Ďalším prenasledovateľom, ktorý bol veľakrát spomínaný počas oscarovskej sezóny je írska snímka Duchovia Inisherinu od Martina McDonagha. A medzi nominovanými nemôžeme mať krajšiu satirickú snímku, v ktorej zohráva dôležitú vedľajšiu úlohu dych berúce prostredie ostrova Inishmore pri Írsku. Alebo miniatúrny oslík Jenny, ktorá na upokojenie pri natáčaní filmu mala pri sebe svoju kamarátku, oslíka Rosie, ktorá jej pomáhala. Alebo postavy, ktoré si zamilujete, aj keď nepôsobia najpriateľskejšie. Alebo vlastné emócie, ktoré prichádzajú, odchádzajú a miešajú sa a to všetko pri snímke, ktorej poetickosť si podmaní aj silné povahy. Silný je originál scenár, ako aj herecké obsadenie, ktoré môže priniesť prekvapenie na úkor favoritov, najmä Colin Farrell, Kerry Condon a Barry Keoghan

Medzi prvotných favoritov v oscarovskej sezóne patril aj film Tár v réžii Todda Fielda. Vskutku originálnym a nápaditým scenárom nám priniesol portrét umelkyne, ktorá doplatí na svoju brilantnosť, veľké ego a zapletie sa do špirály svojej paranoje, klamstiev a moci. Výborne vyskladaná, v niektorých momentoch thrillerová, psychologická dráma stojí na pleciach ohurujúcej Cate Blanchett, ktorá sa každým záberom pred očami divákov vnára do hlbín duše nevyrovnanej Lydie Tár. Film získaval ceny najmä pre Cate a Field je jeden z kandidátov na výhru pre najlepšiu réžiu, či originál scenár. Film môže prekvapiť v kategórii kamera.  

Zaskočiť celú filmovú verejnosť by na Oscaroch mohol nemecký film Na západe nič nové od režiséra Edwarda Bergera. Najsilnejší moment počas celej oscarovskej sezóny prišiel pre film na cenách BAFTA a u veľa členov Akadémie rezonuje ako téma, tak aj jej nové spracovanie (adaptácia rovnomenného diela od Ericha Maria Remarquea) a mnohí si ho dávajú do kontextu so situáciou na Ukrajine. Avšak film môže spadnúť do kategórie filmu 1917 (v r. 2020), ktorý rovnako vo veľkom zvíťazil na cenách BAFTA, ale na Oscaroch taký presvedčivý nebol. Výhry filmu Na západe nič nové sa očakávajú najmä v technických kategóriách ako kamera, zvuk, či make-up, no silný je aj v kategóriách originál hudba, či adaptovaný scenár. Cenu v kategóriu medzinárodný film má prakticky vo vačku.

Jeden z konkurentov filmu Na západe nič nové v technických kategóriách je film Top Gun: Maverick. Film, ktorý je spoločne s filmami ElvisAvatar: Cesta vody jeden z hollywoodskych blockbustrov, ktorých celkové víťazstvo by bolo šokujúcim prekvapením. Aj keď možno práve Maverick má na to všetky predpoklady. Počas oscarovskej sezóny veľa dôležitých cien nepobral, pár od kritikov a bodoval najmä na populárnych cenách (najlepšia akčná snímka a pod.). Avšak, hviezdna sila tvorcov, na čele s hercom Tomom Cruisom by mohla mnohých presvedčiť, pretože toto akčné pokračovanie hitu Top Gun je adrenalínová jazda od začiatku do konca s úžasnou kamerou, zvukom, vyšperkovaným scenárom (oproti originálu), hereckým a kaskadérskym majstrovstvom nesmrteľného Cruisa. 

Film, ktorý Akademici rovnako obľubujú a niektorí by ho radi videli zvíťaziť, je hudobná, životopisná dráma Elvis od Baza Luhrmanna. Film o kráľovi rock’n’rollu je rozprávaný najmä z pohľadu jeho manažéra Colonela Toma Parkera. A napriek jeho úžasnej hudbe, kamere, kostýmom a veľkolepej výprave, ostáva len priemerným životopisom s veľkým WOW efektom, v ktorom sa nedozvieme nič nové, v ktorom ale ohúri hlavný predstaviteľ. Austin Butler má vysoké šance na úspech v kategórii herec v hlavnej úlohe, kde stojí oproti favorizovanému Brendanovi Fraserovi za film The Whale. Šance uspieť má film v kategóriách kamera, výprava, či kostýmy. 

Asi najmenšiu šancu na výhru v kategórii najlepší film majú filmy Avatar: Cesta vody, Trojuholník smútkuWomen Talking. Pokračovanie jedného z najúspešnejších filmov v histórii Avatar od Jamesa Camerona sa v priebehu oscarovskej sezóny veľmi neobjavovalo. A napriek jeho technickej a vizuálnej dokonalosti, na viac nemá a cena za vizuálne efekty bude jediným ocenením filmu. Trojuholník smútku je opäť raz výbornou kritikou spoločnosti a vrstiev od švédskeho režiséra Rubena Ösltunda. Film získal Zlatú palmu pre najlepší film a Európsku filmovú cenu a pri jeho pozeraní som ja osobne zažila jeden z najlepších kolektívnych zážitkov v kine. Pri filme sa plače od smiechu, avšak jeho myšlienka taká vtipná nie je, práve naopak a núti nás zamyslieť sa nad svetom, v ktorom žijeme. 

No a jednoznačne na zamyslenie je aj posledný film, ktorého víťazstvo by bolo veľmi príjemným šokom. Akadémia tento rok prehliadla výbornú prácu viacerých režisérok a v režisérskej kategórii sa nenachádza ani jedna. Preto je veľkým zadosťučinením nominácia snímky Women Talking v kategórii najlepší film, pretože ako jediný kandidát je režírovaný režisérkou, konkrétne Sarah Polley. Film, ktorý sa bohužiaľ nedostal do slovenských kín, je adaptáciou rovnomennej knihy od Miriam Toews, ktorá je napísaná na základe skutočných udalostí. Príbeh sleduje skupinku žien v uzavretej, náboženskej komunite Mennonite, ktoré po rokoch násilných a sexuálnych útokov zo strany mužov z tejto komunity stoja pred ťažkým rozhodnutím, o ktorom vedú silný a vypätý dialóg. Rozhodujú sa, či tieto hrozné činy, ktoré sú páchané na ženách a dievčatách každého veku ostanú bez povšimnutia a teda nebudú robiť nič. Alebo ostanú a budú sa proti mužom brániť. Alebo úplne odídu z komunity do sveta, ktorý nepoznajú, bez vedomostí v čítaní, či písaní. 

Film bol v priebehu oscarovskej sezóny viditeľný na viacerých dôležitých cenách, kde mal nominácie v hlavných kategóriách ako film, réžia, adaptovaný scenár, či dokonca aj herecké obsadenie, z ktorého je ťažké vypichnúť najlepší výkon, ktorý podávajú všetky herečky, na čele s Rooney Mara, Claire FoyJessie Buckley a hercom Benom Whishawom. Film okrem toho ťahá aj zaujímavá kamera s poetickými obrazmi vyblednutých farieb a vynikajúca originál hudba od Hildur Gudnadóttir (ktorá však nomináciu nedostala). Napriek tomu, že víťazstvo v kategórii najlepší film je na míle vzdialené, Sarah Polley má veľmi dobrú šancu na zisk ceny za adaptovaný scenár, ktorú si odniesla napríklad z Critics Choice, USC Scripter, či v rámci cien Guild – Združení scenáristov WGA.

Predikcia na výhru v kategórii najlepší film: Všetko všade naraz (osobný favorit Fabelmanovci)

V kategórii najlepšia réžia sú nominovaní: Todd Field (Tár), Daniel Kwan & Daniel Scheinert (Všetko všade naraz), Martin McDonagh (Duchovia Inisherinu), Ruben Östlund (Trojuholník smútku) a Steven Spielberg (Fabelmanovci)

Silná kategória, v ktorej sú po výhre na cenách DGA najväčšími favoritmi Danielovci so svojím originálnym eposom. Avšak, Steven Spielberg, ktorý získal Zlatý glóbus za réžiu, si pred svetom otvoril svoje srdce a ponúkol filmársky dokonalý projekt s krásnym príbehom a bezchybným spracovaním. Todd Field pomýlil viacerých, keď svoju Lydiu Tár vypustil do sveta v mrazivom príbehu o brilantnej umelkyni a zneužití moci na pozadí klasickej hudby. Martin McDonagh neprestáva ohurovať svojským štýlom a štipľavým komentárom spoločnosti, rovnako tak aj Ruben Östlund v tragikomédii zo sveta smotánky. 

Predikcia na výhru a osobný favorit v kategórii najlepšia réžia: Steven Spielberg

Prehľad všetkých nominovaných nájdete tu: Nominácie na Oscara 2023 – Všetko všade naraz, Na západe nič nové, Duchovia Inisherinu 

  Foto © 2022 Academy of Motion Picture Arts and Sciences/youtube MGM/Netflix

Súvisiace články