Káva a cigarety (Coffee and cigarettes)

6.10.2005|Paľo Červeň|

Filmy z nezávislej produkcie mávajú rôznu kvalitu. Väčšina sa snaží diváka zaujať niečím výnimočným alebo nadmieru zaujímavým. Napríklad aj Pulp Fiction bol viac menej nezávislý film a napriek tomu alebo možno práve vďaka tomu patrí medzi klenoty kinematografie. Film Coffee and cigarettes podľa môjho názoru medzi klenoty nepatrí. Hneď od začiatku jasné, že ide o „nezávislý“ film. Je celý čiernobiely a natočený tým typickým zrnitým spôsobom, čo má evokovať v divákoch odkaz na starú dobrú klasiku.

Dej sa kompletne odohráva v interiéri. Kamera je statická a za celý čas som si nevšimol, že by sa pohla. Zvuk je nekvalitný a dokonca filmy z päťdesiatych rokov ho majú kvalitnejší. Čiže totálne nízko rozpočtový film, ktorý musel stáť minimum peňazí. Úplne v pohode ho mohli natočiť v prestávkach pri natáčaní nejakého „normálneho“ filmu. Scény sa odohrávajú v kaviarni a miesto sa mení počas filmu niekoľko krát. Celý dej je rozdelený na niekoľko scénok. Zo začiatku som veril, že pomalý štart má diváka uspať aby vyvrcholenie filmu bolo pre neho o to viac šokujúce. Mýlil som sa, pretože pomalé tempo si film uchová až do konca. V podstate sa vo filme vôbec nič nedeje. Až na výborných hercov. Tých sa stretlo požehnane. Spomeniem hlavne Roberta Benigniho, Cate Blanchett, Bill Murray. Dokonca aj niekoľko výborných hudobníkov ako Iggy Pop, Tom Waits, GZA a RZA z Wu-Tang Clan. Neviem ako sa to režisérovi Jimovi Jarmuschovi podarilo. Možno hercov lákajú takéto „nezávislé“ projekty. Naozaj netuším.

Vráťme sa ale späť k deju. Jáj, ja som to nespomenul! Film vlastne žiaden dej nemá. Je to akoby niekto natáčal skrytou kamerou ľudí, ktorí sa bavia o totálne banálnych veciach. Možno v dvoch scénkach som našiel nejakú pointu ale v ostatných sa mi to naozaj nepodarilo. Okrem toho, že herci skonzumujú kvantá kávy (sem tam aj čaju) a vyfajčia kopu cigariet sa tam naozaj skoro nič nedeje. Možno mi to bude niekto zazlievať a verím, že sa nájdu aj ľudia, ktorým sa film páčil. Nech mi ale skúsia povedať, čo sa im na tomto filme páčilo. Bude sa im to asi naozaj veľmi ťažko vyjadrovať. Ja by som to vyjadril naozaj jednoducho. Jednoducho totálna nuda.

Zdroj:  MovieMania Foto © United Artists / outnow.ch