Miss Potter (Miss Potter)

16.9.2007|Radovan Torda|
Miss Potter (Miss Potter)

Beatrix Potter sa zapísala do povedomia sveta ako autorka ilustrovaných knižiek pre deti, ktorá sa stala jednou z najpredávanejších spisovateliek detskej literatúry, jej knihy boli preložené do desiatok jazykov, tiež sa významne zaslúžila o zachovanie prírodného dedičstva na severozápade Anglicka. Krátky ale podstatný úlomok z jej plodného života načrtá biografický film v titulnej roli so skvelou Renée Zellweger.

Prenesieme sa do Londýna na počiatku 20. storočia, kde sa mladá umelkyňa prezentuje vo vydavateľstve bratov Warneových so svojimi maľbami a krátkym textom. Králiky oblečené v ľudských šatách sú pre editorov neistou investíciou, ale prečo nedať šancu najmladšiemu bratovi, ukázať ako sa popasuje s detskou knižkou pochybnej (slobodnej) ženy po tridsiatke. Norman Warner (Ewan McGregor) si úlohu väzme k srdcu a spoločne s Beatrix vytvoria sadu najznámejších detských publikácií. Popritom jeden v druhom objavia skvelých dôverníkov, a keď sa rozhodnú posunúť svoje priateľstvo na vyššiu úroveň, narazia na odpor pána a pani Potterovcov, ktorý o svadbe dcéry s mužom z obchodníckej rodiny nechcú ani počuť.

Miss Potter (2006)

Základná dejová línia je obohatená o skvelé rozprávanie plné dnes nepochopiteľných spoločenských tabu a dokonalé herecké performácie doslova každého, kto sa čo i len mihne touto rozprávkovou romancou s reálnym základom. Ewan McGregor je v polohe milého a trochu nemotorného vydavateľa perfektným kandidátom na zlomenie feministického srdca slečny Potterovej, ktorá má s nápadníkmi vybranými jej konzervatívnou matkou smutné skúsenosti. Normanova sestra Millie (Emily Watson) nesie rovnaký údel nevydatej ženy ako Beatrix a čoskoro sa z nich stanú priateľky. Millie je v podaní Watsonovej natoľko úžasným charakterom, že i v tom malom priestore, ktorý jej pripadol, dokáže zatieniť samotnú Renée. Za vypichnutie stojí scéna, keď si Beatrix od Millie žiada zvolenie na kladnú odpoveď na Normanovu neohrabanú prosbu o ruku. Ony dve totiž nedávno predtým rozoberali, aký skvelý je život bez silnejšej polovičky a detí na krku. Millie jej svojim vlastným, otvoreným spôsobom oznámi, že podobné reči vedú iba smutné ženy, ktoré nemajú muža. Je to vtipné, dojemné a veľmi milé.

Áno, milé. Myslím, že presne toto slovo vystihuje ostatný projekt Chrisa Noonana (Babe), ktorý do role Batrix Potterovej jednoducho nemohol obsadiť nikoho iného ako rozkošnú Renée Zellweger. Jej naučený, ale o to roztomilejší britský prízvuk, tak ako ho poznáme z Bridget Jonesovej a láskavý úsmev je presne to, čo si žena, ktorá rozjasala milióny detí pred spaním, zaslúži. Rovnako ako samotná Beatrix i tento film mení rozpoloženie a v niektorých momentoch uniká z idylického sveta rozprávok späť do reality a stavia hrdinku do nepríjemných, ba až osudových situácií skutočného sveta.

Miss Potter (2006)

Prekrásne prostredie anglického vidieku, skvelé herecké výkony a typicky veselá Noonanova réžia, však nezachraňujú isté hluché miesta v scenári (Zellweger trávi približne polovicu filmu za kresliacim stolom v spoločnosti svojich kreslených hrdinov), ktoré mohli byť vyplnené jej interakciou so skvelým hereckým zásobníkom.

Tento film funguje presne tak, ako popisuje písanie hlavná hrdinka: „Na začiatku príbehu je niečo magické. Nikdy presne neviete, kam vás zavedie.“ Miss Potter nesklamal a zároveň prekvapil. Príjemne.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Weinstein Company