film Saxána a Lexikón kúziel (2011)
Film Saxána a Lexikón kúziel (2011)

Saxána a Lexikón kúziel (2011)

film Saxána a Lexikón kúziel (2011)
Film Saxána a Lexikón kúziel (2011)

Réžia:

Václav Vorlíček

Žáner:

Rodinný

Krajina

ČR

Dĺžka filmu

90 min

Slovenská premiéra:

15.9.2011 (Film Europe)

Pôvodný názov:

Saxána a Lexikon kouzel

Ak máš mamku čarodejnicu, daj si pozor, s čím sa hráš! Tristo rokov po škole! Taký ortieľ bol vynesený pred mnohými a mnohými rokmi nad Saxanou, študentkou čarodejníckej školy v Ríši rozprávok, ktorá utiekla do sveta ľudí za svojou prvou láskou Honzou Bláhom. Saxana žije teraz normálny život v krásnej rodinnej vile so svojím manželom Janom, dcérkou Saxánkou, bláznivou tetou Irmou a strýkom Evženom. Na čo ale celkom zabudla, je povala ukrývajúca tajomstvá o jej minulom čarodejníckom živote. Práve toto mamino tajomstvo náhodou objaví dcéra Saxánka, ktorá sa neočakávanou súhrou okolností, zo svojej zvedavosti ocitne v kúzelnej Ríši rozprávok plnej trpaslíkov, „rarachov“, drakov, „baziliškov“, „šotkov“ a „morkolabov“. Na malé dievčatko čaká neznámy svet plný neuveriteľných dobrodružstiev, ktorý sa práve ocitol blízko svojho zániku. Odvážna Saxánka za pomoci svojich nových kamarátov z rozprávkového sveta však objavuje zamotaný svet rozprávok, ktorý sa prostredníctvom zlých síl snaží ovládnuť komiksový gangster Crashman. Žiačku 2.B čaká neľahká úloha popasovať sa so všetkými nástrahami podzemnej ríše, prekabátiť komiksového gangstra a dostať sa späť domov k mamičke. Rodinná komédia Václava Vorlíčka Saxána a Lexikón kúziel, voľné pokračovanie kultovej komédie Dívka na koštěti, prináša divákom opäť známe herecké tváre – Petru Černockú a Jana Hrušínského, rovnako ako nové postavy v podaní Heleny Nováčkovej, Jiřiny Bohdalovej, Petra Nárožného, Jiřího Lábusa, Josefa Somra, Jaromíra Dulavu a ďalších. Film obsahuje okrem hraných scén animované 3D prvky, čím sa hneď po natočení zaradil k unikátnym projektom českej kinematografie. Za filmom ako producent stojí spoločnosť Pragofilm, a.s., tvorcom trikovej časti filmu je Obom studios. Voľné pokračovanie Dívky na koštěti Nápad vytvoriť nový rozprávkový film pre deti predstavoval pre legendárnu dvojicu českého filmu, režiséra Václava Vorlíčka a scenáristu Miloša Macourka, zaujímavú výzvu. Pred 40 rokmi natočili jeden z nesmrteľných českých filmov, Dívka na koštěti. Vzájomné prepojenie dvoch svetov – reálneho a fantazijného – si diváci tak obľúbili, že prišla na svet myšlienka naň nadviazať. Po úspešnom seriáli Arabela z roku 1980, ktorý mal „tak trochu pripomínať Dívku na koštěti“, sa malí diváci opäť stretnú s podivuhodným príbehom z rozprávkového sveta. „Ako sa ukázalo vo filme Dívka na koštěti, bola to šťastná voľba skombinovať realitu s fantáziou, to znamená svet ľudí so svetom rozprávok, ktorý sme si celý vymysleli,“ hovorí Václav Vorlíček. Keď potom prišiel návrh pokračovania Saxany, Vorlíček s Macourkom si spolu sadli a začali premýšľať, akú podobu dať tomuto pokračovaniu. „Hovorili sme si, či sa nevydať cestou Arabely, ktorá sa rovnako ocitla z rozprávkového sveta vo svete ľudí. Potom sme sa však vrátili k Saxane, pretože nebolo ťažké si predstaviť, ako sa Saxana počas svojho života vo svete ľudí vydala a mala dcérku,“ uvádza režisér. Akonáhle bol na stole hrubý koncept príbehu, nič nebránilo tomu, aby vznikol scenár, ktorý autori rozšírili o ďalšie postavy a aj po vzore spoločného filmu „Kdo chce zabít Jessii?“ sa rozhodli aspoň sčasti opäť nazrieť aj do komiksového sveta. V porovnaní s pôvodným filmom však Saxána a Lexikón kúziel pridáva na miskách váh o trochu viac rozprávkového prostredia. „Tento film pokračuje v duchu pôvodnej Saxany, lenže tentokrát sa v hlavnej úlohe predstavuje Saxanina dcérka, malá Saxánka, ktorej sa podarí dostať tam, odkiaľ pred veľa – veľa rokmi utiekla Petra Černocká. Malé dievčatko sa dozvedá, že jej mamička je bývalá čarodejnica. Saxánka musí v podzemnej ríši, v cudzom svete čeliť mnohým nástrahám, ktoré na ňu číhajú doslova na každom rohu. Saxánka je ale šikovným dievčatkom, ktorej ešte pomáhajú aj jej noví rozprávkoví kamaráti, takže sa nie je čoho báť,“ prezrádza Vorlíček. „Film pre celú rodinu som točil s nadšením, pretože takýchto filmov je v českej kinematografii ako šafránu.“ Ďalším, celkom jasným a logickým krokom v príprave filmu bolo obsadenie hlavnej hereckej dvojice z Dívky na koštěti. „Zavolal som Petre Černockej a Honzovi Hrušínskemu, že pre nich mám úlohy. Obaja sú pracovne dosť vyťažení, tak som chcel, aby počítali s tým, že budú opäť točiť film. Následne sme dali dohromady dobrý kolektív ľudí – kostymérov, kameramana apod., a mohli sme začať natáčať,“ dodáva Vorlíček. Počas debát o spôsobe tvorby celého filmu sa filmári rozhodli rozprávkové postavy animovať. „Vo svete vznikol nový fenomén, celovečerný animovaný film a takisto kombinácia animovaného a hraného filmu, takže sme si povedali, že sa k tejto metóde prikloníme,“ vysvetľuje Vorlíček. „Rozhodli sme sa tiež, že sa vo svete rozprávok, ktorá sa nám tentokrát rozrástla, budú pohybovať postavy, ktoré nemôžu hrať herci. Je tam napríklad postava asi 60 cm vysokého trpaslíka a toho sme nedokázali herecky obsadiť. Tu bol i Krytinář priveľmi vysoký. Alebo úloha dobráckeho jaštera, merajúceho 4,5 metra. Aj keby sme do nejakej figuríny dali 4 ľudí, nebolo by to možné. Alebo by to boli príliš zložité mechanizmy. Moderné trikové možnosti toto všetko nahradili.“ Ako vzniklo legendárne meno Saxana? Pred rokmi vzniklo jedno z najoriginálnejších a taktiež najznámejších mien – Saxana. O jeho vzniku Václav Vorlíček hovorí: „S Milošom sme si rozdelili úlohy. On dokončoval scenár a ja som mal za úlohu vymyslieť meno mladej čarodejnice. Na papier som si zoradil, čo tam chcem mať. Potreboval som určite X, keďže išlo o čarodejnicu, tak aspoň jedno neobvyklé písmeno sa tam žiadalo. Začal som s tým šachovať, až som asi za dve hodiny prišiel za Macourkem a hovorím: „Počúvaj, čo by si povedal, teraz sa sústreď, čo by si povedal na meno...SAXANA?“ A on povedal: „Sedí!“ A tak vznikla Saxana.“ Dívku na koštěti poznajú diváci doma i v zahraničí. Minulý rok dostal režisér Václav Vorlíček v Poľsku cenu za celoživotné dielo. V tom čase sa tam zhodou okolností v televízii premietala aj Arabela. Diváci boli nadšení. Keď sa medzi nimi objavil tvorca, volali: „Arabela, to super!“ Potom nasledovala debata, v ktorej sa veľa hovorilo aj o Saxane. Ako sa teda ukazuje, Saxana je pojmom aj v iných krajinách než len u nás. „Ozvala sa nám kanadská producentka, ktorá obchoduje s filmami pre deti a mládež, pretože sa dočítala či dopočula, že u nás vzniká pokračovanie Saxany. Prvú časť poznala, a tak za nami pricestovala, rokujeme, pretože má záujem kúpiť práva pre tento film aj pre Kanadu a Spojené štátny americké,“ uvádza režisér. Herecké obsadenie Prepojenie známych filmových postáv s novými – hranými i animovanými – znamenalo pre tvorcov filmu stretnutie so známymi tvárami, rovnako ako výber vhodných, nových hercov. Kľúčovými postavami podzemného sveta rozprávok sú opäť riaditeľ školy so svojimi zverencami, „raráškom“ Krakavouskom, trpaslíkom Řehořom, strašidlom Chlupáčom, kostlivcom Vinckom a ďalším zástupom roztomilých čarodejníc, „škriatkov“, drakov a nebezpečných „baziliškú“ a „morkolabu“. Svet ľudí ďalej obohatili nové postavy tety Irmy, strýca Evžena či nakladateľa Pleskota. Petra Černocká, ktorá v Dívce na koštěti stvárnila mladú čarodejnicu Saxanu, privítala nakrúcanie pokračovania filmu s neskrývanou radosťou. „Nakrúcanie pre nás bola zábava, zišla sa tu skvelá partia ľudí a všetko fungovalo tak, ako má. Spoluprácu s ostatnými si nemôžem vynachváliť. Do filmu pribudli nové postavy a herci si museli predstaviť nové animované postavičky. V tom bolo nakrúcanie odlišné a nové,“ rozpráva Petra Černocká. Film Dívka na koštěti pred rokmi odštartoval sľubnú kariéru mladej herečky, ktorá bola v tom čase už známou speváčkou, ale až vďaka hlavnej filmovej piesni sa zapísala do podvedomia ľudí po celej republike. „Nový film je veľmi dobre obsadený. Ja som napríklad znovu „vyfasovala“ Honzu Hrušínskeho. Pri natáčaní prvého filmu bol veľmi milý, ale vtedy mol veľmi mladučký,“ prezrádza herečka. „Teraz je už ale dospelým chlapom a má celkom slušný zmysel pre humor, taký pomerne suchý. Takže my sme sa pri nakrúcaní veľmi bavili.“ „Ako nové medzi nás pribudlo dievčatko. Helenka je jedna roztomilá slečna, neuveriteľne disciplinovaná. Na pľaci bola vždy včas, pracovala samostatne, natáčalo sa s ňou naozaj príjemne. A potom tam bol pán režisér a ten je tiež veľmi šikovný,“ pokračuje so smiechom Černocká. „Ja by som mu priala, aby natočil ešte veľa takých krásnych rozprávok ako je Saxána. Len si nerobím nádeje, že by ma do nich obsadil. Okrem čarodejníc ja totiž nič iné hrať nemôžem.“ Pochopiteľnou voľbou pre režiséra bola taktiež spolupráca s Janem Hrušínským, prvou láskou veľkej Saxány v Dívce na koštěti. Riaditeľ a herec divadla Na Jezerce si vo filme zahral úlohu veterinára a otca malej Saxánky, ktorá vyrastá vo svete ľudí a nevie nič o minulosti svojich rodičov. „Dívka na koštěti pre mňa predstavuje jeden z prvých dotykov s filmom a jeho atmosférou. Z detstva som poznal veľa historiek o hercoch a ateliéroch Barrandov, z rozprávania môjho otca. A zrazu som sa s tými, ktorých som obdivoval, stretával na chodbách.“ Zážitkov z nakrúcania Saxány a Lexikónu kúziel má Jan Hrušínský neúrekom. „Nový film je trikový, takže v tomto vidím paralelu s prvou Saxanou. Z pôvodného filmu si napríklad pamätám točenie scénky na psychiatrii s Helenou Růžičkovou a Petrou Černockou. Bola to scéna, v ktorej tvorcovia premiérovo použili systém zrkadiel. Ja som tak strávil príjemné, poetické popoludnie natrepaný do nemocničného stolíka,“ spomína s úsmevom Hrušínský. „Keď to porovnávam so súčasným filmom a trikmi, ktoré diváci teraz uvidia, som veľmi zvedavý na ich reakcie.“ Zaujímavou skúsenosťou z nakrúcania novej Saxány bola taktiež spolupráca s animovanými postavami. „Keď točíte v noci, rad na vás príde niekedy o 3 hodine ráno, idete na perón v metre a točíte s trpaslíkom, ktorý tam nie je, tak skutočne máte pocit, že máte alebo po veľkom fláme, alebo že sa vám to zdá.“ Predstaviteľkou malej Saxánky je Helenka Nováčková, ktorú si režisér vybral spomedzi desiatok ďalších adeptiek na túto úlohu a ktorej sa po celý čas natáčania náležite venoval. Pre malé dievča nebolo ľahké predstaviť si budúce animované prostredie a postavy, avšak svojej úlohy sa zhostila výborne a s majstrovstvom. „Najťažšie pre mňa bolo, keď som mala dlhý text a musela som sa pri jeho interpretácii pozerať na postavu, ktorá tam nebola. Na to som sa napríklad mala pozrieť inde a potom zase na predchádzajúcu postavu. Nebolo ľahké takpovediac trafiť sa na správne miesto, aby som sa tej postave pozerala do očí a nie povedzme vedľa nej.“ Malú herečku bavili aj „kaskadérske kúsky“, ako napríklad lietanie na metle alebo pád z veľkej výšky. „V štúdiu mi dali popruhy a vytiahli ma do vzduchu. Potom som musela nasadnúť na metlu a letieť. Rovnako tak, keď sme točili môj pád. Visela som na popruhoch, ležiac vodorovne a zospodu na mňa fúkal vietor. To ma bavilo,“ hovorí Nováčková. Do projektu sa rada zapojila aj Jiřina Bohdalová, ktorej Václav Vorlíček ponúkol úlohu tety Irmy. Úloha bláznivej a ambicióznej spisovateľky detských knižiek jej sadla ako ušitá. „Keď som si prečítala scenár, očarilo ma, že robím tri postavy. Film sa mi páčil, ale skutočne som nečakala, čo ma čaká, pretože som si vo väčšine prípadov musela tie figúrky, ktoré tam mali byť a neboli, predstavovať. Takže mi museli určiť pevný bod, kde by asi tak mohla byť hlava. Repliky mi čítal pán režisér, ktorý stál za mnou, a takto sme točili. Na predstavivosť to bolo celkom náročné, ale dúfam, že výsledok bude adekvátny námahe,“ uvádza Jiřina Bohdalová. „Rudolf Hrušínský hovoril, že dobrý herec by mal vedieť hrať aj so skriňou. My sme síce nehrali so skriňou, ale so vzduchoprázdnom, a to je tiež zvláštne,“ poznamenáva Petr Nárožný, ktorý si v Saxáne a Lexikóne kúziel zahral brata tety Irmy, predsedu súdu JUDr. Evžena Bláhu. Tetiným vydavateľom nie je vo filme nikto iný ako nezabudnuteľný Rumburak zo sveta rozprávok, Jiří Lábus. Taktiež ďalšia postava vypožičaná zo seriálu Arabela bude divákom určite povedomá. Ide o syna čarodejníka Viga, ktorého v novej rozprávke stvárnil Bronislav Poloczek. Zápornej postavy komiksového naničhodníka Crashmana sa ujal skvelý Jaromír Dulava. Ako tomu býva vo Vorlíčkových filmoch, taktiež Saxána a Lexikón kúziel je nabitá jedinečnými hereckými osobnosťami. V čarodejníckej komédii určenej pre celú rodinu si ďalej zahrali: Naďa Konvalinková, Ota Jirák, Josef Somr, Markéta Hrubešová či Uršula Kluková. Kamera, klapka, ideme Rodinná komédia Saxána a Lexikón kúziel sa nakrúcala na rôznych miestach. Medzi tie najzaujímavejšie určite patrili psychiatrická liečebňa, súdna sieň, uličky pražského Starého mesta, železničný tunel alebo vila rodiny Bláhových. Od prvej myšlienky na znovuvytvorenie sveta rozprávok spojeného so svetom ľudí uplynulo už niekoľko rokov. Námet na voľné pokračovanie filmu Dívka na koštěti vznikol ešte v roku 2001, kedy sa Václav Vorlíček spolu s Milošom Macourkom zhodli na podobe, akú by mal mať tento projekt. Na to vznikol scenár, ktorý však niekoľko rokov ležal ľadom. V roku 2007 začala samotná realizácia filmu, na jeseň padla prvá filmová klapka. Po natočení hranej časti filmu prišli na rad trikové a postprodukčné práce. „Nechceli sme nič uponáhľať. Uvedomovali sme si, ako je táto etapa výroby filmu dôležitá a aký význam má pre celkové vyznenie filmu,“ uvádza režisér Václav Vorlíček. Ako sa však ukázalo po takmer ročnej snahe, zvolená triková výroba nebola vyhovujúca, tvorcovia s ňou neboli spokojní. „Práce na projekte sme pozastavili a urobili sme kompletný audit technického a technologického stavu filmu,“ tvrdí producent spoločnosti Pragofilm. „Bolo preto nevyhnutné pristúpiť k zásadným úpravám už natočeného materiálu. Triková časť neodpovedala kvalite a úrovni animácie, akú sme požadovali a ktorá by zodpovedala súčasným trendom svetovej animácie.“ Z toho dôvodu prebehlo výberové konanie na kompletnú výrobu a dokončenie filmového diela, z ktorého vyšlo ako víťaz Obone studios. Pôvodné podklady trikovej výroby nebolo možné ďalej použiť, a tak začala v roku 2010 vznikať úplne nová animácia. V rekordne krátkom čase, v priebehu jedného roka potom prebehli všetky postprodukčné a trikové práce. „Podarilo sa nám natočiť film s animáciou, ktorá je na súčasných filmových plátnach obvyklá. Niektoré pôvodné zámery sa však ukázali ako nerealizovateľné. Potom ale do projektu vstúpila nová spoločnosť, ktorá sa ujala tejto fázy nakrúcania. Film sme tak nemuseli žiadnym spôsobom nastavovať alebo klamať či uchyľovať sa k nekvalitným riešeniam. Výsledná animácia ma veľmi potešila a je porovnateľná s mojou pôvodnou predstavou, ako by mal film pôsobiť,“ dodáva režisér. Kombinácia hraného a 3D filmu Saxána a Lexikón kúziel patrí svojím rozsahom trikovej výroby k unikátnym filmom, na ktorom pracovalo viac ako 40 trikových špecialistov. Je prvým filmom českej kinematografie, ktorého triková výroba je realizovaná v rozsahu a porovnateľnej kvalite s inými zahraničnými filmami pre deti. „Projekt Saxána a Lexikón kúziel predstavoval pre nás zaujímavú výzvu. Bola to skvelá šanca vytvoriť jedny z najunikátnejších trikových záberov v histórii českej kinematografie. V našom štúdiu sme od prvých návrhov až po finálnu 3D zložku vytvorili všetky animované postavy, kompletné rozprávkové prostredie, a to celé v šibeničnom termíne 12 mesiacov,“ uvádza Viktor Adamec, VFX Supervisor a vedúci trikovej výroby filmu. Základným bodom tejto fáze projektu bola dôkladná preprodukcia. To zahŕňalo výrobu výtvarných návrhov, ktoré sa tvorili zvlášť pre postavy a osobitne pre prostredie. Ďalším krokom bola realizácia dôkladnej previzualizácie. Pomocou kreslených storybordov a animátorov vznikala prvá reálna predstava o budúcej podobe filmového diela. Potom začala vlastná triková výroba zahŕňajúca tvorbu 3D modelov digitálnych hercov a stavebných prvkov sveta rozprávok. Škriatkovia, „šotci“, „baziliškové“ a ďalšie strašidlá zo sveta rozprávok a kúziel sú vo filme stvárnené pomocou kombinácie ručnej animácie a Motion Capture technológie, t.j. procesu, pri ktorom sa pomocou špeciálneho snímacieho systému zaznamenal pohyb živých hercov a previedol do digitálnej podoby. Animátori a „riggeri“ Obone studios spojili obidve animačné technológie do jedného celku a vdýchli tak týmto postavám život. „V štúdiu sme vybraných hercov obliekli do špeciálnych čiernych kombinéz a na telo sme im umiestnili desiatky reflexných bodov. Vďaka špeciálnym infrakamerám sme ich potom natočili a zaznamenali ich pohyby, ktoré sa použili ako podklad pre animované postavy,“ hovorí produkčná Dana Kvasničková. Pre dosiahnutie vernej mimiky a správneho otvárania úst, ktoré sa u animovaných postáv musí špeciálne dorábať, vyvinuli programátori Obone studios vlastný systém pre zaznamenávanie ľudskej tváre, vrátane rekonštrukcie a aplikácie na 3D postavy. Vďaka tomu pôsobia animované postavy a ich dialógy celkom prirodzene. Najdôležitejším článkom celého projektu potom bol Project Management systém, ktorý vznikol špeciálne pre potreby tohto filmu. Do tejto ucelenej databázy sústredili tvorcovia filmu všetky dáta a informácie, ktoré vznikli v rámci nakrúcania a postprodukcie, to znamená natočené scény, trikové zábery, animované postavy, dialógy apod. Týmto spôsobom sa výrazne ušetril čas a zefektívnila sa práca všetkých členov trikovej výroby. Všetky exteriéry vznikli „na zelenej lúke“ Saxána a Lexikón kúziel kombinuje animovaný svet so svetom hraným. Herci nakrúcali v štúdiách „na modrom pozadí“ a rekvizity okolo seba si mohli len predstavovať. Tvorcom tak pripadla neľahká úloha – vytvoriť celú rozprávkovú ríšu, celý svet rozprávok. Odborníci z výtvarného oddelenia museli vymýšľať všetko, čo sa objavilo vo filme, od výtvarného návrhu až po finálny výsledok. Pre tieto účely bola špeciálne využitá technológia matte paintu, to znamená filmovej dokresľovačky, ktorá je prevažne postavená na 3D podkladoch. A to je oproti iným českých filmovým štúdiám nadštandardný prístup. Mattepainteri Obone studios dostali scény s hereckými akciami pred modrým pozadím a ich úlohou bolo nahradiť ho digitálnym prostredím. Všetko bolo potrebné urobiť doslova obrazne povedané na zelenej lúke, t.j. od začiatku. Naskicovať, vymodelovať, nasvietiť, vyrenderovať a dokresliť. „Veľká časť filmu sa odohráva v rozľahlej podzemnej ríši, v ktorej sa taktiež nachádza obrovská jaskyňa. A práve tá jaskyňa pre nás znamenala asi najzaujímavejšiu a najnáročnejšiu časť práce na projekte,“ prezrádza hlavný art director Jakub Javora. Museli sme naštudovať historickú atmosféru a jednotlivé prvky podobných prostredí. Inšpiráciou sa nám stali české hrady a zámky, skanzeny, podzemné chodby Prahy aj stredoveké krčmy. Vytvárané exteriéry sú teda v podstate digitálne, ručne modelové miniatúry. V kombinácii s maľbou vytvárajú dokonalú ilúziu skutočného priestoru.“ Hlavný mattepainter Nikolay Kravchenko dodáva: „Inšpiráciu čerpáme z mnohých zdrojov, nielen z oblasti klasických VFX, ale napríklad do nášho pracovného postupu sme úspešne zabudovali i známe prvky z „real-time“ počítačovej grafiky.“ Animácie takého rozsahu, kedy bolo vytvorených okolo 650 trikových záberov, sa zvyknú vytvárať aj dva – tri roky. Obone studios ich však zvládli zrealizovať len za 12 mesiacov, bez toho aby sa uchýlili k nejakým provizórnym riešeniam alebo že by ubrali na kvalite filmu. „Zvládnutie takéhoto projektu za jeden rok je výkon, na ktorý sme právom hrdí. Kompletné 3D postavy a exteriéry sme vytvorili za 6 mesiacov, následne sme doanimovali a dokončovali zábery. Len pre predstavu, výroba hlavného charakteru trvala asi mesiac, pričom na ňom pracovalo vždy viac ľudí súčasne. Takto ušetrený čas sme mohli venovať opravám nekvalitne natočených podkladov, ktoré vznikli už na samom začiatku prác na projekte,“ uvádza vedúci 3D oddelenia Alexander Urik. Najväčšiu starostlivosť venovali tvorcovia hlavným animovaným postavičkám - Krakavousovi a trpaslíkovi Řehořovi. Obidve postavy prešli rôznymi zmenami od dizajnu až po úpravy 3D modelov tak, aby čo najviac kopírovali pohyby a celkový charakter ľudského tela. Na výrobu a simuláciu vlasov a šiat boli použité najmodernejšie nástroje, ktoré im dodávajú veľmi realistický vzhľad a pohyb. Ďalším orieškom bol napríklad štvorruký riaditeľ, ktorého v prvom filme stvárnil Josef Bláha – jeho nástupcom v Saxáne a Lexikóne kúziel je vynikajúci herec Josef Somr. Tvorcovia potrebovali tejto hranej postave dodať ďalší pár rúk a zachovať pritom čistú líniu celej animácie. Záber po zábere tak ručne naanimovali každý pohyb druhého páru rúk, a celú hornú časť tela potom digitálne vymenili. To zobralo asi mesiac a pol práce. Viac ako dvadsať animovaných charakterov, dvanásť špecifických exteriérov a niekoľko desiatok komplikovaných efektov. Rozsahom a úrovňou trikovej tvorby je film Saxána a Lexikón kúziel jedným z najnáročnejších projektov českej kinematografie, ktorý bol doteraz realizovaný v bývalom Česko-slovensku. „Pokiaľ ide o rozdiely v trikovej časti filmu Dívka na koštěti a jeho pokračovania, ten rozdiel je obrovský,“ dopĺňa režisér filmu. „V prvom diele som na triky mal kameramana Vladimíra Novotného, ktorému som prezradil, ako si to všetko predstavujem, čiastočne som mu to aj nakreslil, tie triky, a on to vymyslel. Brilantne používal optiku a svietenie a mal rôzne, ako sme hovorili, „pomôcky“, ako rôzne late, drôty apod. V scéne v blázinci nakoniec použil metódu zrkadiel, ktorú teda aj sám vymyslel. Vtedy sme ráno začali pripravovať scénu a až popoludní sme natočili prvý záber. Druhý deň ráno sme si to pustili a bol to hotový trik. Teraz je to tak, že sa to zadá animátorom, potom chvíľu trvá, kým to vymodelujú, vyfarbia, kým urobia pozadie, pretože sato skladá z viacerých vrstiev, aby to malo perspektívu. Táto práca je o dosť časovo náročnejšia, ale máme tu tentokrát triky, ktoré by starým spôsobom nebolo možné urobiť. Posúvame sa teda o krok ďalej a ideme cestou majstrovsky animovaných filmov, ktoré súčasný divák vyhľadáva.“ Animované postavičky Rozprávková ríša vo filme Saxána a Lexikón kúziel je plná kúzelných postáv – raráškov, drakov, „šotků“ a čarodejníc. Tvorcovia sa inšpirovali už známymi strašidlami, využili už existujúci Lexikón strašidiel a vyberali, ktoré by sa hodili k filmu, rovnako ako vymýšľali originálne postavy a ich mená. Krakavous, Řehoř, Morkolabové, Drak Vetry, jašter Karamo, Bezhlavý rytier – to je len stručný výpočet tých, s ktorými sa diváci stretnú vo filme. „Tvorby rozprávkových postáv sa chopila partia trikových špecialistov, ktorí vytvorili návrhy. Vzájomne sme ich konzultovali, hovorili sme o charaktere postáv, rovnako ako sme preberali drobnosti typu oblečenie apod. Bolo to kolektívne dielo,“ sumarizuje Václav Vorlíček. Krakavous Čertovské dieťa Krakavousek je šibalský mladý „rarach“, ktorého malá Saxánka omylom povolá do sveta ľudí. Skamarátia sa a Krakavous sa stane Saxánkiným sprievodcom a pomocníkom vo svete rozprávok. Krakavousek vyniká nad ostatnými strašidlami svojou bystrosťou a dobre sa vyzná v pomeroch v podzemnom svete. So Saxánkou vytvára silnú dvojku, ktorá svojou chytrosťou dokáže premôcť aj zlého Crashmana. Trpaslík Řehoř Profesor zmenšovania z prvej časti, ktorý je schopný čokoľvek a kohokoľvek poslať do sveta rozprávok pomocou „drezíny“ a tunelu s koľajami. Řehoř je flegmatik a tak trochu chytrák, ktorého nevyvedie z miery ani bláznivá teta Irma, ktorá sa mu páči. Jediné, čo ho hnevá, je jeho výška. Kostlivec Vincek Pôvodom krčmár z krčmy v Starom meste, ktorého rozprávkové postavičky mali tak radi, že keď zomrel, pokúšali sa ho oživiť. Pretože ale ešte nevedeli tak dobre kúzliť, podarilo sa im dostať von len kostru. A tak sa im vrátil krčmár, ktorý rozpráva, má zásteru, ale je mu vidieť cez rebrá. Inak to však vôbec nikomu nevadí, pretože je ľahší a netlstne. Chlpáč Chlpáč má za úlohu v noci opilcov v Starom meste strašiť. Je schovaný za popolnicami, a keď nejakí hostia vychádzajú podgurážení z vinární a hostincov, tak sa z ničoho nič objaví, priskočí, začne rotovať, vzlietne do výšky a hrozným spôsobom jačí. Morkolabové Dvaja hlúpi mudrlanti v úlohe podzemných policajtov, ktorí sa snažia chytiť malú Saxánku. Bodyguardi, ktorí urobia všetko, čo im prikáže pán riaditeľ. Dedo Netopier Dedo netopier sa odjakživa túžil stať námorníkom, ale nepodarilo sa mu to, pretože zistil, že na zámorskej lodi nezoženie obživu. Pretože na lodi nie je žiaden hmyz. Deduško bol a je veselá povaha. V noci chodí tajne študovať dejiny moreplavby. Baziliškové Odporní, bezcharakterní a podlizujúci sa služobníci, ktorých nemá nikto rád. Nevedia byť verní a ani úprimní. Akonáhle ucítia silnejšieho, pridajú sa k nemu, nech je to ktokoľvek. Šotci Malí domáci pracovití škriatkovia, podriadení všetkým, hlavne riaditeľovi. Sú nadmieru snaživí a zaujímajú sa o všetko, takisto upratujú a opravujú všetko, čo je potrebné. V rozprávkovej ríši snívajú o tom, že raz založia slávnu upratovaciu spoločnosť, ale do tej doby musia zostať v službách riaditeľa čarodejníckej školy. O hercoch Petra Černocká (Saxána) Mamička malej Saxánky a bývalá čarodejnica z Ríše rozprávok, ktorá si plietla a stále aj mýli zaklínadlá. Pani Bláhová, manželka Honzy Bláhu, je teraz vo svete ľudí majiteľkou kozmetického salónu, ktorý sa špecializuje na rýchle chudnutie. Petra Černocká patrí medzi obľúbené české herečky a speváčky. Na konzervatóriu vyštudovala operný spev a hru na klavír. Po ukončení školy začala spievať so skupinou Pastýři Petra Hanniga a účinkovala v divadle Semafor. Úlohou Saxanky z filmu Dívka na koštěti (1971) sa Petra Černocká zapísala do povedomia mnohých ľudí, a to aj vďaka ústrednej piesni filmu. Po tejto filmovej skúsenosti sa herečka objavila napríklad v Lásce malované, v seriáloch Láska nepokojná, Případ pro zvláštní skupinu alebo Trapasy. Napriek tomu sa však Petra Černocká vždy cítila viac speváčkou. Piesne Koukej se mnou si píseň broukej, Píseň na pět řádků, Mississippi či Dám všechno co mám sú len krátkym výpočtom z jej bohatej diskografie. Jan Hrušínský (Honza Bláha) Honza Bláha nadväzuje na svoju postavu z filmu Dívka na koštěti. Zamilovaný chlapec z prvého filmu o rozprávkovej ríši je v súčasnosti manželom bývalej čarodejnice Saxany a otcom malej Saxánky. Živí sa ako veterinár. Jan Hrušínský je významný český herec a riaditeľ Divadla Na jezerce. Pochádza zo slávneho rodu hercov a umelcov. Pred kamerami sa premiérovo postavil už vo svojich 6 rokoch a od tej doby natočil veľa divácky úspešných filmov, napríklad Lítost Evalda Schorma, Babičku Antonína Moskalyka, film Sirius Františka Vláčila, Můj brácha má prima bráchu, rovnako ako pokračovanie Brácha za všechny peníze, Až bude padat hvězda, Jak se budí princezny, Lásky mezi kapkami deště atď. Nedávno ho diváci mohli vidieť vo filme Habermanův mlýn režiséra Juraja Herze, Kráska v nesnázích Jana Hřebejka či Ro(c)k podvraťáků Karla Janáka. Helenka Nováčková (Saxánka) V hlavnej úlohe tohto nového filmu sa predstaví Saxanina dcéra, šikovné dievča Saxánka, ktoré vyrastá vo svete ľudí so svojou mamičkou, otcom, tetou Irmou a strýkom Evženom. Saxánka sa dostane do podzemnej ríše, odkiaľ jej mamička, bývalá čarodejnica, utiekla pred mnohými a mnohými rokmi. Malá Saxánka je odvážne dievča, ktoré sa nebojí žiadneho nebezpečenstva a poradí si aj s hroziacim zlom v podaní komiksovej postavy gangstra Crashmana. Pre Helenku Nováčkovú bola úloha Saxánky prvou výraznou hereckou príležitosťou a skúsenosťou, aj keď už má za sebou účinkovanie v jednom študentskom filme. Talentované dievča sa vo svojom voľnom čase venuje intenzívne tancu a s tanečnou skupinou Emotion jazdí na pravidelné súťaže a vystúpenia. Jej snom je štúdium tanca spojené s rozvojom jej divadelných skúseností. Helenka má sestru Júliu, dvojča, ktorá si tiež vo filme zahrala epizódnu úlohu malej čarodejnice. Júlia má (ako Helenka rovnako umelecké sklony a so sestrou vystupuje v tanečnej skupine. Počas nakrúcania jej výrazne pomáhala s každodenným štúdiom. Jiřina Bohdalová (teta Irma) Irma Bláhová, teta malej Saxánky, bláznivá, ambiciózna a vydajachtivá dáma, ktorá sa chce stať úspešnou spisovateľkou detských kníh. Nečakanou náhodou sa stratí do sveta rozprávok a takisto v tomto rozprávkovom svete sa pokúša zohnať vhodného ženícha. Prvá dáma českého filmu a divadla. Herečka, ktorá počas svojej kariéry získala rad prestížnych ocenení – cena Thalie, Český lev, ceny TýTý apod. Jiřina Bohdalová si získava divákov nielen svojím hereckým talentom, ale aj svojou všestrannosťou. Počas svojej kariéry vystupovala vo filmoch rôznych žánrov, od komédie k dráme či detektívke. Zo stoviek filmových a divadelných postáv je len ťažko vybrať tú, ktorá by bola najznámejšia alebo najúspešnejšia. Jiřina Bohdalová dokázala z každej svojej postavy vytvoriť jedinečnú bytosť. Anna z filmu Ucho, Božka zo Světáků, pani Kučerová z Dámy na kolejích či Fany z rovnomenného filmu. Tieto a mnoho ďalších, ktoré herečka stvárnila a ešte stvárni, budú neoddeliteľnou súčasťou nielen filmových dejín, ale zostanú aj v mysliach divákov. Jiří Lábus (vydavateľ Pleskot) Seriózny vydavateľ, ktorý vydal tete Irme knižku pre deti len a len z dôvodu osobných sympatií. Keď však Irma donesie ďalší rukopis, Pleskot už nie je ochotný rozprávku vydať. Ambiciózna teta Irma sa ale nevzdá a vďaka (nielen osobnému) kúzlu si získa opäť jeho priazeň. Jiří Lábus, ktorého nezameniteľný hlas nás sprevádza už pekných pár rokov, predaboval napríklad hlasy March Simpsonovej, chlpáča Jů či rozhlasového spravodajcu zo seriálu M.A.S.H. Po štúdiu na DAMU mu angažmán ponúklo divadlo Štúdio Ypsilon, ktorému zostal verný dodnes. Nezabudnuteľnú dvojicu vytvoril s Oldřichom Kaiserom, spoločne natočili množstvo televíznych a rozhlasových programov. Svoj predovšetkým komediálny talent uplatnil počas viac ako tridsaťročnej kariéry v mnohých úlohách. Rumburak v Arabele, „živočichár“ Béďa v trilógii Slunce, seno či podnikateľ Fiřt zo seriálu Místo nahoře. V súčasnosti nakrúca Jiří Lábus napr. film Den štěstí a pripravuje dabing k animovanému filmu Kozí příběh se sýrem. Petr Nárožný (strýko Evžen) Brat Irmy a strýko malej Saxánky. Vysoko postavený a vážený človek, ktorému teta Irma svojou neskrotnou povahou kazí povesť solídneho predsedu súdu. Herecká legenda, ktorej meno a hlas poznajú celé generácie divákov. Bez neho by neboli Mach a Šebestová, Žofka a spol., Pučálkovic Amina či filmy Létající Čestmír, Což takhle dát si špenát a Já to tedy beru, šéfe! Petr Nárožný hral už od detstva ochotnícke divadlo. V divadle Semafor vytvorili s Luďkom Sobotom a Miroslavom Šimkom nezabudnuteľnú trojicu. V roku 1980 prijal angažmán z Činoherného klubu, ktorého členom je dodnes. Hoci nemá herecké vzdelanie, vyštudoval fakultu architektúry a pozemných stavieb na ČVUT v Prahe, Peter Nárožný sa stal jedným z najvýraznejších hercov českého filmu a divadla. Jaromír Dulava (Crashman) Crashman je štylizovaná postava z kresleného komikslandu. Chamtivec, zloduch a gangster, ktorý chce byť pánom sveta a mať všetko len pre seba. Svojimi sebeckými plánmi ohrozuje celú Ríšu rozprávok a jej obyvateľov, ktorých nechá skamenieť, len preto, aby dosiahol svoje. Jaromír Dulava je všestranným hercom, jeho úlohy v divadle i vo filme za tie roky prechádzajú od dramatických polôh ku komediálnym, ba až muzikálovým. Po štúdiu na Štátnom konzervatóriu v Brne sa stal členom Divadla na provázku. Od roku 1990 sa potom stal stálym členom hereckého kolektívu Činoherného klubu. Z jeho bohatej filmografie vyberáme napríklad Černé barony, Zdivočelou zemi, Pravidla lži, Grandhotel, Muže v říji či Občanský průkaz. Josef Somr (riaditeľ školy kúziel) Pretože pred niekoľkými rokmi v rozprávkovej ríši zomrel kráľ, hľadá sa nástupca. A kdeže novým kráľom by mal byť človek najmúdrejší, počíta sa s riaditeľom školy. Obyvatelia podzemnej ríše ho chcú korunovať napriek tomu, že nemá urodzený pôvod. V príbehu tak ku korunovácii riaditeľa školy skutočne príde, a opäť tu nemôže chýbať ani teta Irma. Nestor českého filmu a divadla sa prihovára českým divákom z mnohých nádherných, nezabudnuteľných úloh už viac ako 50 rokov. Málokto asi tuší, že detským snom Josefa Somra bolo stať sa železničiarom tak, ako bol jeho otec. Našťastie svoje plány počas štúdia na strednej škole zmenil a pripravil tak divákom stovky výnimočných umeleckých zážitkov. Nie je možné vymenovať všetky jeho filmové úlohy, rovnako ako nezabudnúť na niektoré z nich. Napriek tomu menujme aspoň niekoľko filmov, v ktorých si Josef Somr zahral: Ostře sledované vlaky, Údolí včel, Žert, Vražda v hotelu Excelsior, Morgiana, Dým bramborové natě, Pozor, vizita!, Jak svět přichází o básníky nebo O rodičích a dětech. O tvorcoch Václav Vorlíček (režisér) Filmový, dokumentárny a televízny režisér, scenárista a pedagóg – to všetko je Václav Vorlíček. Majster českých rozprávok a komédií sa pre svoju profesiu rozhodol vraj preto, lebo chcel rozprávať príbehy. A to sa mu celkom darí. Už niekoľko desiatok rokov prináša divákom nezabudnuteľné filmy, ako napríklad Kdo chce zabít Jessii?, Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Pane, vy jste vdova!, Dívka na koštěti, Arabela alebo Létající Čestmír, na ktorých pracoval so svojím dlhoročným kolegom a kamarátom Milošom Macourkom. Piesne a repliky z komédií typu Jak utopit doktora Mráčka aneb konec vodníků v Čechách alebo Což takhle dát si špenát pozná každý. Najväčší vplyv však má tvorba Václava Vorlíčka asi na detské publikum. Rozprávkové príbehy Tři oříšky pro Popelku, Jak se budí princezny alebo Princ a Večernice milujú všetky deti. A to nielen v Českej republike či na Slovensku, ale aj všade vo svete, kde sa tieto rozprávky vysielali. Radim Hladík (autor hudby) Hudobník, ktorého meno je neodmysliteľne späté s kapelou Blue Effect, hral už vo svojich 15 rokoch na gitaru v známej skupine Komety. Prvé profesionálne angažmán dostal v roku 1964 v klube Olympik. Do histórie českého bigbítu sa zapísal už v druhej polovici 60. rokov ako člen legendárnych Matadors. Tí sa zanedlho stali najlepšou českou rhythm and bluesovou kapelou, a to vďaka východonemeckému technickému vybaveniu, podľa ktorého značky získali aj svoj názov. Zohraná kapela mala okrem dvojice vokalistov, Vladimír Mišík a Karel Kahovec, v rukáve aj ďalší veľký tromf práve v podobe Radima Hladíka, ktorý sa stal všeobecne uznávaným kráľom elektrickej gitary a rovnako aj inovátorom. Keď po prvýkrát v Čechách využil takzvané „kvákadla“, zožal podľa svedectva pamätníkov nemý úžas poslucháčov. Hladík, ktorý bol zo začiatku ovplyvnený zahraničnými vzormi, sa postupne prepracoval k vlastnej tvorbe. Po rozpade Matadors založil na jeseň roku 1968 svoju skupinu Blue Effect (neskôr názvy M.efekt a Modrý efekt). Qbone studios (triková výroba) Qbone studios založil v roku 2010 Viktor Adamec a do svojho tímu si pozval špecialistov z celého sveta, s bohatými skúsenosťami s filmovou trikovou tvorbou. Vďaka kombinácii najmodernejších technológií a skúsených ľudí sa už krátkom po svojom založení štúdio zaradilo medzi absolútnu špičku nielen v domácej, ale aj európskej trikovej tvorbe. Pragofilm a.s. (producent) Akciová spoločnosť Pragofilm, ktorá bola založená v júni v roku 2007, sa zaoberá predovšetkým produkčnou, koprodukčnou a distribučnou činnosťou domácej a zahraničnej filmovej tvorby. Výrazným producentským úspechom Pragofilmu boli bezpochyby filmy Václav Jiřího Vejdělka s Ivanem Trojanem v hlavnej úlohe a Sněženky a Machři po 25 letech. Pragofilm je taktiež distribútorom zahraničnej filmovej produkcie televíznym spoločnostiam, ktorá je lídrom predajcov televíznych práv.