Oscar 2015 – kto si odnesie cennú trofej?

20.2.2015|Ivet Kollárová|
Oscar 2015 – kto si odnesie cennú trofej?

Prípravy na udeľovanie cien Akadémie sú v plnom prúde. Herci, herečky a filmoví tvorcovia sa zabávajú na pred-oscarovských parties a na Hollywood Blvd sa pomaly zhromažďuje armáda „nadživotných“ sošiek Oscarov, ktorí budú dotvárať atmosféru na červenom koberci. Akademici dohlasovali a obálky s menami víťazov sa pomaly uzatvárajú. Kto bude tým šťastným a odnesie si najprestížnejšiu filmovú cenu, pozláteného chlapíka menom Oscar?

V predošlom článku sme sa bližšie pozreli na to, ktorý z nominovaných filmov má najväčšiu šancu zvíťaziť v kategórií najlepší film. V druhej časti sa pozrieme na ostatné, najhlavnejšie kategórie, na nominovaných a ich šance na víťazstvo.

Kategória Najlepší režisér, nominovaní sú:

Wes Anderson - Grandhotel Budapešť
Alejandro G. Iñarritu - Birdman
Richard Linklater - Chlapčenstvo
Bennet Miller - Foxcatcher
Morten Tyldum - Kód Enigmy

Kategória, ktorá sa, rovnako ako kategória najlepší film, zúžila na dvoch favoritov, Alejandro G. IñarrituRichard Linklater. Napriek úžasnej práci, ktorú zvyšní traja nominovaní predviedli, v spoločnosti spomínaných pánov, sú ich šance veľmi malé. No prejdime k pánovi Iñarritovi a Linklaterovi. Jednoduchá logika hovorí, že najlepší režisér musí mať jednoznačne najlepší film. No posledné dva roky na udeľovaní Oscarov hovoria o opaku. Minulý rok si cenu za najlepšieho režiséra odniesol Alfonso Cuarón za film Gravitácia. Najlepším filmom sa minulý rok stala snímka 12 rokov otrokom režiséra Steva McQueena. Rok pred tým sa najlepším filmom stal film Argo režiséra Bena Afflecka, najlepším režisérom sa stal Ang Lee za film Pi a jeho život. Bude sa história opakovať, alebo sa po dvoch rokoch dočkáme zhody v obidvoch kategóriách? Zaujímavý fakt je, že naposledy sa nezhody v kategóriách tri roky po sebe opakovali v dávnych 30. rokoch! Kto z dvoch režisérov napokon vyhrá cenu? Za Richarda Linklatera hovoria výhry na cenách BAFTA, Zlatý glóbus, zisk strieborného medveďa za réžiu na minuloročnom Berlinale, či ceny kritikov. A samozrejme jeho nápaditý, nadčasový film, na ktorom pracoval 12 rokov. Za Alejandra G. Iñarritu hovoria nedávne výhry prestížnych cien asociácie amerických režisérov, producentov a hercov (DGA, PGA, či SAG). A takisto jeho umelecké dielo, ktoré ponúka nevšedný zážitok. V zaujímavej kategórií dávam hlas jednoznačne Richardovi Linklaterovi a filmu Chlapčenstvo.

Kategórií Najlepší herec v hlavnej úlohe, nominovaní sú:

Bradley Cooper - Americký ostreľovač
Steve Carell - Foxcatcher
Michael Keaton - Birdman
Benedict Cumberbatch - Kód Enigmy
Eddie Redmayne - Teória všetkého

Dlho sa zdalo, že táto kategória je jasnejšia ako slnko samo. Herec Michael Keaton sa udržiaval na víťaznej vlne veľmi dlhú dobu. Zvíťazil na cenách Gotham Indie Awards, Critics Choice, ocenili ho viaceré asociácie filmových kritikov a získal Zlatý glóbus v kategórií komédia, muzikál. Jeho pozícia sa zdala neotrasiteľná. No ako rástol úspech filmu Teória všetkého, rástol aj úspech hlavného predstaviteľa Eddieho Redmayna. Začalo sa to Zlatými glóbusmi, kde vyhral v kategórií naj herec v dráme. Pokračovalo to prestížnou cenou SAG, ktorú si s hrdosťou prevzal, a je nutné poznamenať, že za posledných 10 rokov víťaz tejto ceny, získal aj sošku Oscara. A Eddie zažiaril aj na domácich, britských cenách BAFTA, kde rovnako vyhral vytúženú cenu. Obaja herci si zaslúžia uznanie. Keaton v úlohe starnúcej hviezdy, ktorú prenasleduje tieň minulosti je očarujúco reálny. Redmayne pri stvárnení Stephena Hawkinga prešiel neuveriteľnou fyzickou transformáciou a podáva dych berúci výkon. Rovnako nesmieme zabúdať na ostatných nominovaných, ktorí vo svojich úlohách excelujú. Steve Carell v rovine, v ktorej ho nepoznáme ako schizofrenický miliardár/zabijak, je na plátne na nepoznanie. Benedict Cumberbatch podal jeden zo svojich najlepších výkonov v stvárnení matematického génia Alana Turinga. A Bradley Cooper v úlohe ostreľovača to rozhodne nemal jednoduché, najmä kvôli kontroverznému pozadiu snímky. Ak by mohol niekto z tejto trojice hercov zaskočiť vedúce duo, mohol by to byť práve Cooper. V najtesnejšom súboji o sošku za najlepšieho herca však dávam hlas Eddiemu Redmaynovi.

Kategória Najlepšia herečka v hlavnej úlohe, nominované sú:

Marion Cotillard - Dva dni, jedna noc
Felicity Jones - Teória všetkého
Julianne Moore - Still Alice
Rosamund Pike - Stratené dievča
Reese Witherspoon - Wild

„One Woman Show“, aj takto by sa dala nazvať táto kategória. Tento rok v nej nemá konkurenciu jednoznačne najlepšia Julianne Moore. Nie len že Julianne vyhrala všetky doterajšie udeľovania cien, ktoré si len viete predstaviť, no vo filme podala najlepší, najintímnejší a najúprimnejší výkon v kariére. Vo filme stelesňuje jazykovedkyňu, ktorá bojuje s prvými príznakmi Alzheimera. Ak by nevyhrala Oscara, bolo by to najväčšie prekvapenie večera. Pozrime sa aj na ostatné nominované herečky. Očarujúca Felicity Jones ako Jane, milujúca a podporujúca manželka Stephena Hawkinga. Jej výkon, napriek bezchybnosti, je zatienený jej hereckým kolegom Redmaynom, ale som presvedčená, že o nej budeme v budúcnosti veľa počuť. Francúzska herečka Marion Cotillard je v úlohe ženy, ktorá sa snaží udržať si svoju prácu, výnimočná. Odhaľuje krehkosť ženskej duše a zároveň silu vôle postaviť sa za seba a bojovať, zdanlivo prehraný boj. Pleť biela ako alabaster, oči čisté ako ranná rosa, úmysly horšie ako peklo samo, Rosamund Pike vo filme Stratené dievča podáva výkon, z ktorého naskakujú zimomriavky. A Reese Witherspoon v úlohe utrápenej ženy na dlhej ceste za odpustením dokazuje, že vyspela do hereckej krásy. Napriek všetkým týmto úžasným herečkám a ich výkonom, dávam hlas Julianne Moore. Oscar jej ušiel už štyrikrát a som presvedčená, že na piaty pokus jej to vyjde.

Kategória Najlepší herec vo vedľajšej úlohe, nominovaní sú:

Ethan Hawke - Chlapčenstvo
Mark Ruffalo - Foxcatcher
J.K. Simmons - Whiplash
Robert Duvall - Sudca
Edward Norton - Birdman

Ďalšia z kategórií, ktorá ma jasného víťaza, J.K. Simmons za výkon cholerického a sadistického dirigenta jazzovej skupiny na prestížnej hudobnej škole. Jeho výkon je fenomenálny, rovnako ako film samotný, a najmä je nedosiahnuteľný, napriek kvalitným „rivalom“ v kategórií. Za Simmonsa hovoria aj víťazstvá na Zlatých glóbusoch, cenách SAG, BAFTA a všetkých možných cenách kritikov. Ak by mal Simmonsa niekto ohroziť, mohol by to byť Edward Norton za výkon nestáleho a egoistického herca, za ktorý získal aj jedno ocenenie (National Board of Review). Menšia šanca by bola aj pre Marka Ruffala, ktorého stvárnenie wrestlera Davida Schultza umocnilo temný a fascinujúci príbeh na pozadí tragickej udalosti. Ethan Hawke rastie a dozrieva v úlohe otca, v ktorej strávil dvanásť rokov. A kategóriu dopĺňa Robert Duvall a jeho profesorské stvárnenie záhadného sudcu. Hlas ide jednoznačne pre J.K. Simmonsa.

Kategória Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe, nominované sú:

Laura Dern - Wild
Keira Knightley - Kód Enigmy
Meryl Streep - Into the Woods
Emma Stone - Birdman
Patricia Arquette - Chlapčenstvo

Budem sa opakovať, ale nedá sa inak, ďalšia kategória, ktorá svoju víťazku spoznala už veľmi dávno, Patricia Arquette za výkon obetavej matky, ktorá sa snaží urobiť pre svoju rodinu maximum, a vybudovať im lepší život. Po dobu dlhých dvanástich rokoch sme boli svedkami herečkinho rozkvetu a dozrievania jej výnimočných hereckých schopností. A nestáva sa často, že vidíme herečky starnúť doslova pred našimi očami. Arquette sa favoritkou kategórie stala takmer okamžite po premiére filmu. Napriek dvom hereckým ikonám, Laure DernMeryl Streep, či dvom mladým puškám, Emme StoneKeire Knightley, ktoré podali viac ako uznania hodné výkony, na Patriciu to tento rok nestačí. Hlas dávam Patricii Arquette.

Kategória Najlepší cudzojazyčný film, nominované sú:

Ida (Poľsko)
Leviatan (Rusko)
Relatos Salvajes (Divoké historky) (Argentína)
Timbuktu (Mauritánia)
Tangerines (Estónsko)

Kategória, ktorá sa na začiatku zdala jednoznačná, je ku koncu viac zamotaná. Prvotným favoritom bola poľská snímka Ida režiséra Pawla Pawlikowskeho. Jeho osobité zobrazenie života mladej mníšky, ktorá hľadá vlastnú identitu, ohúrilo kritikov aj divákov. Cenu si film vyslúžil od asociácií kritikov v NY a LA, zvíťazil na cenách BAFTAEurópskych filmových cenách. Akadémia ocenila film dokonca aj nomináciou za kameru (Lukasz Zal a Ryszard Lenczewski). Potom prišli Zlaté glóbusy a objavil sa ďalší potenciálny kandidát, ruská snímka Leviatan režiséra Andreya Zvyagintseva. Napriek kontroverziám, ktoré film vyvoláva, režisér vo filme vskutku reálne vykresľuje korupciu v Rusku na najvyšších miestach, film zaujal najmä kritikov a divákov na rôznych filmových festivaloch (na MFF Cannes bol ocenený za najlepší scenár). Otázne je, či film nebude pre Akademikov až príliš odvážny, už nad jeho nomináciou viacerí zdvíhali obočie. Táto situácia môže hrať do kariet ďalšej nádejnej snímke v kategórií, Relatos Salvajes (Divoké historky) argentínskeho režiséra Damiána Szifróna. Film zaznamenal najväčší úspech najmä na filmových festivaloch, kde si diváci, rovnako ako aj kritici nevedeli vynachváliť originálne spracovanie krátkych príbehov, ktorých hnacím motorom je túžba po pomste. No môže sa stať, že všetkým spomínaným filmom vypáli rybník jeden zo zvyšných dvoch filmov. Za Timbuktu režiséraAbderrahmane Sissaka môže hovoriť fakt, že sa stal prvým Afričanom, ktorý je nominovaný v tejto kategórií (a všetci poznáme nedávnu kontroverziu okolo filmu Selma), ako aj silný príbeh mesta na západe krajiny, ktoré bolo v roku 2012 okupované islamskými fundamentalistami (takisto aktuálna téma). A Akademici majú radi príbehy s politickým pozadím. Výhra poslednej snímky Tangerines režiséra Zaza Urushadze by bola asi najväčším prekvapením. Film zobrazuje gruzínsko-abcházsky konflikt v roku 1992 a režisérovi sa, napriek ťažkej téme, podarilo vytvoriť úprimnú a inteligentnú snímku o osudoch ľudí žijúcich v tejto oblasti. Napriek všetkému by som hlas dala odvážnej ruskej snímke Leviatan. U Akademikov by mohla rezonovať poľská snímka Ida.

Kategória Najlepší originál scenár, nominovaní sú:

Alejandro G. Iñarritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris Jr. a Armando Bo – Birdman
Richard Linklater – Chlapčenstvo
E. Max Frye a Dan Futterman – Foxcatcher
Wes Anderson a Hugo Guinness – Grandhotel Budapešť
Dan Gilroy – Nightcrawler

Napísať dobrý scenár, je ako písať knihu. Na pozadí dialógov a vnútorných monológov, musí byť príbeh, chytľavý, nápaditý, s dávkou humoru, napätím, zápletkou a vyvrcholením. Ak je nad tým všetkým ešte originalita, autor má napoly vyhraté. Horúcimi kandidátmi medzi nominovanými sú snímky Birdman a Chlapčenstvo. Ale v kategóriách, ako je táto, sa často vyskytujú konkurenti, ktorí majú veľkú šancu na úspech. Do popredia vystupuje film Grandhotel Budapešť, ktorý sa poslednými cenami (medzi inými aj BAFTA) stal favoritom na zisk ceny, a nie len tým, Anderson a Guinness vytvorili originálny, nefalšovaný a trochu bláznivý príbeh, a bola by škoda, keby nebol ocenený. Nie že by ostatné scenáre nemali určitú pridanú hodnotu, Birdman zaujme otvorenou satirou, Chlapčenstvo pôsobí reálne, akoby scenár ani nepotreboval, Foxcatcher zamrazí skutočnými udalosťami a Nightcrawler prekvapí svojou dotieravosťou. Tak či tak, hlas dávam filmu Grandhotel Budapešť.

Kategória Najlepší adaptovaný scenár, nominovaní sú:

Jason Hall – Americký ostreľovač
Graham Moore – Kód Enigmy
Paul Thomas Anderson – Inherent Vice
Anthony McCarten – Teória všetkého
Damien Chazelle - Whiplash

Kategória, ktorá nie je až tak jednoznačná ako pri originál scenári, a víťaz ostane záhadou až do otvorení obálky v nedeľu večer. Americký ostreľovač je adaptáciou autobiografie skutočného ostreľovača Chrisa Kyla. Kód Enigmy je adaptáciou životopisu matematika Alana Turinga. Inherent Vice má predlohu v románe od spisovateľa Thomasa Pynchona. Teória všetkého je natočená na základe spomienok Jane Wilde Hawking. Pri filme Whiplash by som sa zastavila. Napoly autobiografický scenár k filmu totiž nevychádza zo žiadnej predlohy, neexistuje podobná divadelná hra, román, či memoáre. Napriek tomu ho Akademici zaradili do tejto kategórie. Odpoveďou na otázku prečo, je krátky film, ktorý natočil režisér ešte v roku 2013, aby získal financie na svoj celovečerný film, a zaslal ho na festival Sundance. Krátky film zaujal, Chazelle získal peniaze a natočil celovečerák. A preto ho Akademici zaradili do tejto kategórie. Napriek viacerým favoritom, hlas dávam práve filmu Whiplash. Akademici sa môžu prikláňať k Americkému ostreľovači, či Kódu Enigmy.

A ešte pohľad na dve kategórie:

Najlepšia kamera, nominovaní sú:

Emmanuel Lubezki – Birdman
Robert Yeoman – Grandhotel Budapešť
Lukasz Zal a Ryszard Lenczewski – Ida
Dick Pope – Mr. Turner
Roger Deakins – Unbroken

Kategória vyzerá, že má jedného a zaručeného víťaza, Emmanuel Lubezki, ktorý môže cenu za naj kameru vyhrať druhý rok v rade (minulý rok zvíťazil za snímku Gravitácia). Nebudem sa hádať, aj keď prekvapiť by mohli Poliaci Lukasz ZalRyszard Lenczewski za kompozične precíznu a ucelenú prácu. Hlas získava Emmanuel Lubezki.

Najlepšia originál hudba, nominovaní sú:

Alexandre Desplat – Grandhotel Budapešť
Alexandre Desplat – Kód Enigmy
Hans Zimmer – Interstellar
Gary Yershon – Mr. Turner
Jóhann Jóhannsson – Teória všetkého

Desplat vs Desplat vs Jóhannsson. Za predchádzajúce roky a zloženie úžasnej hudby k mnohým filmom, do pozície čierneho koňa nominujem Hansa Zimmera. Jeho hudba vo filme umocňuje celkovú atmosféru a je silným faktorom filmu. Pre film Interstellar by to bolo určite milé zadosťučinenie (a to počítam aj cenu za vizuálne efekty). Ak ostaneme reálny, Alexandre Desplat je výrazným favoritom kategórie. Viacej za „Budapešť“ ako „Enigmu“, no v konečnom dôsledku to môže byť jedno, najmä ak ho môže zaskočiť talentovaný Jóhann Jóhannsson. Čo sa cien týka, Desplat zvíťazil na cenách BAFTA (za „Budapešť), Jóhannsson získal Zlatý glóbus, a za sedem rokov sa stalo len raz, že víťaz Glóbusu si neodniesol sošku Oscara. Zato Desplat, ktorý bol na Oscara nominovaný už osemkrát (vrátane tohtoročných nominácií), sošku zatiaľ nezískal. Môj hlas, aj napriek hlbokému obdivu k Desplatovi, dávam Jóhannovi Jóhannssonovi. Akadémie ale predsa len môže ostať pri Alexandrovi Desplatovi a hudbe pre Grandhotel Budapešť.

Jordan Murph©A.M.P.A.S.

A pretože opakovanie je matka múdrosti, pripomínam, že udeľovanie cien Oscar sa uskutoční už túto nedeľu, 22. februára v Dolby Theatre, Hollywood. Galavečer bude uvádzať herec Neil Patrick Harris. Priamy prenos z udeľovania budú v našich končinách vysielať stanice ORF1, ProSieben a naša stanica Doma.

 

  Foto © A.M.P.A.S./archív

Súvisiace články

Prehľad filmov na máj 2024

Prehľad filmov na máj 2024

Pred nami je mesiac máj, mesiac lásky a my tu máme pre vás opäť prehľad filmov, ktoré uvidíme v slovenských kinách. Kaskadér Jeho...