Saw 4 (Saw IV)

17.1.2008|Tomáš Kolompár|
Saw 4 (Saw IV)

Kto by ho nepoznal. Počas troch rokov „odpílil“ niekoľko vrahov, drogových dílerov či policajtov. Nielenže má svoje vraždy a mučenia do detailu premyslené, no navyše si pri týchto činoch ani nezašpiní od ľudskej krvi. Novodobý masový vrah sa vracia, po roku je späť. Jigsaw je tu v najnovšom pokračovaní Saw, aby dovŕšil to, čo začal a pomstil sa tým, ktorí si „nevážia“ ľudské šťastie a život. Aj keď v tomto prípade už nie v „živom“ prevedení.

Ako som už okrajovo spomenul v úvode, séria Saw celkovo zaznamenala obrovský kasový úspech hlavne kvôli prvému dielu, ktorý svojím prekvapujúcim záverom priam vyrazil dych. Netrvalo preto dlho a ani nie po 10 mesiacoch od jednotky sme mali možnosť vzhliadnuť druhé pokračovanie mučiacich hier, ktoré svoje obete doslova roztrhávali na kusy. To, čo ale bolo základom úspechu jednotky sa v dvojke úplne vytratilo, čomu bolo jasným dôkazom „trojka“ ktorá celú sériu poslala do typu klasických béčkových hororov, ktoré sú o par odtrhnutých končatinách a hromade krvi. Ani to však nezastavilo tvorcov tejto série, aby tento divácky hit rozšírili o štvrté pokračovanie. O čo teda ide?

Saw 4 (Saw IV)

Jigsaw, ako je známe, v poslednom filme zomrel, no s jeho koncom sa neskončilo aj bezcitné vraždenie a mučenie všeho druhu. Ako sa už dozvieme od úvodnej scény, toto je len začiatok. Hovoriť preto o nejakom deji, keď ste videli všetky tri filmy, je asi zbytočné. Ale predsa. V najnovšom pokračovaní sa do príbehu  zapletú dvaja policajti, ktorí ako jediní(zatiaľ) prežili Jigsawove hry. Rozpletá sa preto nekonečná naháňačka na vraha, ktorý sa nedá tak ľahko chytiť. V skratke povedané, pozeráme sa na to isté len s iným číselným názvom. Popri klasickom deji, ktorý už každý pozná naspamäť je však veľkým kladným bodom jedna vec, čo zo Saw 4 robí aspoň aký-taký film. Jedná sa o to, že sa v jednom príbehu prepletá dianie z druhej a tretej časti. Znie to síce ako nezmysel, ale vo štvrtom pokračovaní sa zbiehajú scény a príbehy z predchádzajúcich častí, čo navodí zaujímavý aspekt, pretože sa vyjasnia viaceré záležitosti, ktoré boli doposiaľ pre diváka neznáme. Inak sa ale stále pozeráme na ten istý „výcuc“, čo tu bol. Nič viac nič menej. Len ďalšie a ďalšie premyslenejšie spôsoby mučenia a následných hier mačky s myšou. To, čo Saw aspoň z časti zdobí je práve dotváranie minulosti. Konečne sa pozrieme na to, prečo začal Jigsaw vyčíňať a čoho v tejto situácii poháňalo. Až na tento fakt, je ale Saw tým istým, čo sme mali možnosť vzhliadnuť. Je to ale na veľkú škodu, keď si predstavím vyvrcholenie a prvej časti a následný úpadok zvyšných pokračovaní. Saw sa totiž už od dvojky zaradil do slabého priemeru klasických- nudných hororov, ktoré okrem pár dejovo spájajúcich faktov neponúkajú divákovi nič iné ako len iné varianty zabíjania , ktoré už naozaj strácajú zmysel.

Saw 4 (Saw IV)

Čo by sa dalo o tomto filme povedať na záver je len to, že fanúšikov Saw- série rozhodne poteší, no ak ste túto, už kultovú, sériu ešte nevideli, nemáte šancu pochopiť o čo vo filme vlastne pôjde. Saw 4 však okrem pár scén a dejových prevratov neponúka nič výnimočné, čo by malo zaujať. Už sa síce opakujem, ale je to stále to isté, len bez akejkoľvek myšlienky, no  s koncom, ktorý dáva odkaz na ďalšie a ďalšie pokračovania. Tak ja už neviem, možno sa dočkáme aj seriálu. Je len preto na vás či mu dáte šancu aj po štvrtý raz. Nič sa neskončilo, je to iba začiatok, preto: The play begin, make your choice...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Lions Gate Films