Udatné kuriatko (Chicken Little)

21.11.2005|S. P. Porubsky|
Udatné kuriatko (Chicken Little)

Štúdio Walta Disneyho už po niekoľko generácií prináša mnoho filmov s veľkými príbehmi a nezabudnuteľnými postavičkami. V 80-tych rokoch začalo ako prvé experimentovať s počítačmi v animákoch a snažilo sa byť vždy na čele. Tento film je prvým dielom štúdia kompletne vytvoreným v počítači CGI animáciou.

Celý príbeh sa odohráva v mestečku Oakey Oaks (Dubové Duby), kde už na začiatku filmu vládne obrovská panika a chaos. Všetci občania sú zmätený, nevedia čo sa deje, pretože niekto zvoní na veži. Stalo sa niečo strašné? Nie, to len malý Kuro Little kričí odušu, aby sa všetci zachránili, že im hrozí nebezpečenstvo... Padá nebo!
V hroznej panike hasičské auto „škrabne“ iné a to narazí do hydrantu, ten vyletí a trafí do obrovskej nádrže s vodou, ktorá zdemoluje polovicu mesta. Táto scéna je ako z kultových katastrofických filmov, len je kreslená:) Neskôr zvieratká zistili, že to nebola obloha, ale len žaluď zo stromu, ktorý padol Kurovi na hlavu. Odvtedy si všetci robili z Kura srandu..

Prešiel rok a Kuro Little sa rozhodne, že svoj trápny skutok odčiní a získa si uznanie svojho otca. Začne hrávať baseball, ako kedysi jeho otec. Keď sa mu konečne začne dariť, opäť mu spadne niečo na hlavu. Tentoraz je to však naozaj kus oblohy! Bojí sa, že by mu nikto neuveril a tak sa zdôverí len svojim najbližším priateľom: kačici Abby Kačkovej , prasaťu Špuntovi Zákrpokovi a rybe Rybe Nasuchu.
Na baseballovom ihrisku pristane vesmírna loď do ktorej sa dostala Ryba Nasuchu na časti lode, ktorá Kurovi spadla v ten večer na hlavu. Ostatní kamaráti ju chcú zachrániť a vlezú do lode. V hlavnej miestnosti nájdu mapu slnečnej sústavy Zem označenú ako ďalšiu planétu na zničenie. Uvidia ich mimozemšťania a musia utiecť. Za ihriskom je kukuričné pole do ktorého sa rýchlo schovajú. Mimozemšťania lietajú ponad kukuricu a zároveň ju kosia, pričom vznikajú zaujímavé obrazce (pozn. autora: kde som to len videl?:) )
Najťažšou úlohou je vyjsť na vežu, kde je onen zvon, ktorý spôsobil pred rokom Kurovi toľko hanby a výsmechu. Nakoniec sa mu podarí dostať hore a začnína zvoniť. Všetci obyvatelia bežia opäť za hlasom zvona, ale keď zazrú Kura veľmi sa naštvú. Vôbec mu neveria. Preto ich volá, aby sa sami presvedčili, že na ihrisku je vesmírna loď. Kým tam však všetci prídu, loď je už fuč. Zas majú Kura za blázna.
Neskôr Kuro nájde malého trojokého mimozemšťana, ukáže ho priateľom, ale v tej chvíli začína invázia mimozemšťanov. Hľadajú malého. Kuro to vytuší a snaží sa s priateľmi zachrániť svet... Ku koncu príbehu je obraz ako sa Kuro stretá s otcom v kine, kde mu otec povie, že mu verí a má ho rád aj napriek tomu čo urobil. Nemajú však veľa času a tak bežia k hlavnej lodi, aby spoločne vrátili malého mimozemšťana rodičom a zachránili svet.

Udatné Kuriatko (Chicken Little) je skutočne filmom pre celú rodinu. Aj keď je hlavne pre deti, neverím, že nikto z nás by si nepozrel rád prepracovanú rozprávku. Aj keď má len 77 minút je natoľko energická, zábavná a poučná, že si určite získa srdcia všetkých detí. Má síce už možno otrepanú myšlienku zachraňovania sveta malými v spoločnosti, ale je urobená naozaj tak, aby to nebolo až také okaté. A povedzme si pravdu, vašim ratolestiam to nebude určite vadiť.
Je taktiež filmom o skutočných priateľoch, ktorí na seba nezabúdajú ani v ťažkých chvíľach. Chicken Little nereprezentuje klasickú rozprávku, v ktorej dobro víťazí nad skutočným zlom, ale to rozprávkové je tu zobrazené napr. cez rozdelenie detí. V škole na tých „populárnych“ (líška...) a „nepopulárnych“ (Kuro a jeho priatelia), pričom Kuro veľmi dobre vie, do ktorej skupiny patrí.
Mimo čisto humorných scén je v príbehu aj dosť zvláštnych (satirických) prvkov (napr. Čínsky obchod vlastní býk).
Ako väčšina Disneyho kreslených hrdinov aj Udatné Kuriatko má len jedného rodiča. Vzťah Kura a jeho otca (Dák) sa najskôr sa nevyvíja priaznivo pre Kura. Preto sa neskôr Kuro pridá k baseballovému tímu v nádeji, že otec zabudne na to ako ho zahanbil. Aj keď ho má Dák rád, anjavo mu to dáva až ku koncu filmu, začína mu dôverovať a sú najlepší priatelia. Ich vzťah je v podstate celou myšlienkou filmu (mimo zachraňovania sveta).

Jedným z najpríjemnejších častí filmu je hudba Johna Debneyho, držiteľa nominácie na Oscara za Umučenie Krista. V spolupráci s filmármi urobil hudbu, ktorá je kombináciou atmosféry starých sci-fi filmov z 50-tych rokov a hitov rokov 70-tych. Hudba v kombinácii s filmom pôsobí veľmi zábavne a vzrušujúco. Pre slovenské znenie boli naspievané dve pesničky, ktoré naspievali Tomáš Bezdeda (Ja viem) a Kuly zo skupiny Desmod (Malé pošmyknutie)

Réžia: Mark Dindal
Námet: Mark Dindal, Mark Kennedy
Scenár: Steve Bencich, Ron J. Friedman, Ron Anderson
Hlavný výtvarník: David Womersley
Hudba: John Debney
V slovenskom znení: Táňa Pauhofová (Abby), Ivo Gogál (tréner), Henrich Plattek (Špunt) Ján Kroner, Diana Mórová, Peter Sklár a Dano Dangl, Peter Kolárik, Dušan Kaprálik (Kurov otec Dák)

Na záver niekoľko kuriozít o filme:

• Kuro Little má vyše 76 000 pierok a z nich 55 000 len na jeho hlave. Na každej ruke ich má okolo 9 000.
  • Počítačové postavy sú tvorené polygónmi, ktoré určujú ich tvar a umožňujú im pohybovať sa. Kuro Little je zložený z 5 636 polygónov, Špunt Zákrpok z 6 627 a Abby Kačková z 12 781 (takmer polovica z nich tvorí jej vlasy).
  • Človek má približne 600 svalov. Malý Kuro Little má však vyše 700 svalov, ktorými musia animátori pohybovať, aby jeho pohyb pôsobil prirodzene.

Zdroj:  MovieMania