Monštrá vs. Votrelci (Monsters vs. Aliens)

30.3.2009|Stano Sokolský|

Štúdio Dreamworks Animation má za sebou veľké množstvo prevažne úspešných animovaných filmov na čele so Shrekom, Madagaskarom a Kung-Fu Pandou. Na rozdiel od Pixaru sa však už neraz seklo, stačí si spomenúť napríklad na Príbeh Žraloka, ktorý síce po finančnej stránke prepadákom nebol, avšak kritiky zo strany divákov a kritikov zožal hodne. Novinka Monštrá vs. Votrelci je veľmi špecifický prípad, pre ktorý by bolo najvhodnejšie napísať až dve recenzie, v jednej brať do úvahy iba detských divákov a v ďalšej zasa hodnotiť film ako rodinnú zábavu. Ak by to tak bolo, mohol by som s čistým svedomím vyhlásiť, že najmladších divákov pobaví, ibaže tých starších čaká sklamanie.

Dôvod je veľmi jednoduchý – je ním príbeh. Čírou náhodou sa hlavná hrdinka Susan (Reese Whiterspoon) po zasiahnutí meteoritom zmení na obrovskú ženu, ktorú vláda (Americká, ako inak) odchytí, izoluje a premiestni do tajnej lokácie, kde sa nachádzajú ďalšie štyri príšerky (Seth Rogen, Hugh Laurie a ďalší) . Na Zem však mieri vesmírny zloduch, ktorý pasie po záhadnej látke, ktorá zmenila Susan a jej získanie mu umožní osídliť našu planétu svojimi klonmi. Susan s príšerkami je samozrejme vyslaná zachrániť svet, všetko končí happy endom a Susan prekvapivo nechce vrátiť svoj život do starých koľají a plánuje aj ďalej zachraňovať svet. Po skončení premietania som rozmýšľal, či Scenáristi Rob Letterman a Maya Forbes nemohli pokus o dejovú líniu radšej úplne ignorovať a iba zlátať dokopy zopár scén plných klišé a otrepaných vtipov pre detské publikum. Podľa mňa áno, pretože film má k takejto štruktúre veľmi blízko. Letterman a Forbes použili celkom jednoduchý recept – povyberali slušnú kopu najznámejších scén z legendárnych Sci-Fi filmov a pozliepali ich dokopy (prípadne si z nich uťahovali), pridali už spomenuté klišé (zloduchovský rehot profesora ako príklad), to všetko okorenili sto krát použitými vtipmi, načrtli veľmi trápny a jednoduchý príbeh a je to, nový animák bol hotový. V niektorých prípadoch sa narážky na staršie filmy hodili, za najlepšiu považujem scénu, v ktorej sa snaží prezident kontaktovať marťanskú sondu so syntetizátorom a vyťukáva známych 5 tónov zo Spielbergových Blízkych Stretnutí Tretieho Druhu, ktoré sa však po pár sekundách zmenia na titulnú skladbu k filmu Policajt z Beverly Hills od Axela F. Na druhej strane pokus o vtip na tému E.T. bol celkom trápny. O chýbajúcej logike v niektorých scénach a postavách ani písať nejdem, prešľapov bolo neúrekom.

Monštrá vs. Votrelci  (Monsters vs. Aliens, 2009)

Ďalším nedostatkom sú postavy. Sú úplne bezrozmerné, ani jedna z nich nenadchne, poniektoré, ako napríklad príšerka B.O.B, sú úplne zbytočné. Spomeňme si, ako dokázal Pixar vdýchnuť život robotom v prípade Wall*E-ho, v Monštrá vs. Votrelci sa o to očividne nik ani nesnažil. Zo snúbenca Susan sa z ničoho nič stane arogantný egoista, z obrovskej neidentifikovateľnej príšery sa stane gigantický motýľ (tak ho teda aspoň vo filme nazvali), so Susan zasa zalomcuje nezdravá dávka patriotizmu, jednoducho otrasné. Asi najpodarenejšou postavou je prezident, ktorý je svojský a v mnohých prípadoch aj vtipný.

Odhliadnuc od spomínaných negatívnych aspektov, technická stránka Monštrá vs. Votrelci je na výbornej úrovni. Animácia sa kvalitou približuje k Pixaru, Dreamworks v tomto prípade nesklamal a využil svoje vcelku bohaté skúsenosti. Animák vychádza okrem verzie pre normálne kiná aj vo formáte 3D, v adekvátnom kine sa vizuálny zážitok určite ešte zlepší. Najviac ma prekvapil asi zvuk, ktorý dokonale využil možnosti viackanálovej reprodukcie a zvukové efekty fakt stáli za to. Hudba k filmu ma totálne sklamala, postaral sa o ňu nováčik Henry Jackman, Score k MOnsters vs Aliens je jeho prvotina, čo je na výsledku aj počuť. Pri každej scéne hrá úplne iný podmaz, chýba nejaká hlavná téma, od ktorej by sa hudba odvíjala, všetko zneje tak, ako keby bolo Score pozliepané zo skladieb z rozličných filmov.

Monštrá vs. Votrelci nie je univerzálnym animákom pre celú rodinu. Kvality Pixaroviek alebo Shreka nedosahuje, chýba mu inteligentný príbeh a lepšie postavy. Dospelí sa počas premietania v kine nudili, deti sa však na druhej strane zabávali aj na vtipoch, ktoré tým starším pripadali trápne. Málokedy sa mi stáva, že pociťujem nutkanie odísť z kinosály počas filmu, avšak dnes sa tak stalo. Dospelí, ktorí sprevádzali svoje malé ratolesti taktiež nevyzerali extra nadšene, nie je sa však čomu čudovať – Monštrá vs. Votrelci nie je vhodný pre každého a Dreamworks Animation sa tentoraz pri jeho tvorbe očividne sústredilo na to najmladšie publikum. Ak by som ho mal ohodnotiť z pohľadu detského diváka, dal by som mu štyri hviezdičky z piatich, avšak kvalitatívna latka animákov je v dnešnej dobe veľmi vysoko a naozajstným umením je pobaviť všetky vekové skupiny, čo Monštrá vs. Votrelci žiaľ nedokáže, takže finálne hodnotenie zostane na hranici 50%, teda 2,5 z 5.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Dreamworks Animation