Sherlock Holmes

3.1.2010|Zuzana Kožaková|
Sherlock Holmes Keďže sa vianočné sviatky niesli v štýle postapokaliptického Babylonu A.D. , prečo by silvestrovské dvere za koncom roku 2009 nemohol zabuchnúť očakávaný comeback roku, pod ktorým je podpísaný režisér Guy Ritchie. Netypické spracovanie najpopulárnejšej „manželskej dvojice“ detektívov v zložení Holmes – Watson bolo zverené do rúk majstrovského Guya Ritchieho, ktorý pre zmenu vybavil Holmesa poriadnymi päsťami a nie nezameniteľným intelektom, vďaka čomu sa Vám Holmes bude javiť ako alkoholová násoska, ktorá k tomu všetkému dokáže skvele dedukovať. Či Ritchie urobil dobre, keď zbavil poameričteného Sherlocka Holmesa všetkej elegancie, typickej anglickej nonšalantnosti a žiletky, a urobil z neho nesympatického bitkára, ktorý má fajku len na ozdobu, musíte posúdiť vy sami.

Comeback Sherlocka Holmesa (Robert Downey Jr.) na plátna tento krát zaznie v temnejšej sonáte. Spolu s Dr. Watsonom(Jude Law), ktorý ho, ako sa zdá, má už plné zuby, dostávajú nový prípad, ktorý vrhá nepekné svetlo na zámožného lorda Blackwooda(Mark Strong) a odkrýva tak pozadie nadchádzajúcej skazy, ktorá by mohla zruinovať celý svet. Holmes sa k tomu všetkému musí vysporiadať so vzťahom s krásnou slečnou Irene Adler (Rachel McAdams).

Sherlock Holmes (2008)

Detektívka od Arthura Conana Doyla tento krát zamierila do radov dobrodružstva, akcie a miernej komédie. Treba uznať, že Ritchie vsadil na svoj zámer, čo mu však vyšlo až v druhej polovici filmu, keď sa dej konečne presunul do tej temnejšej sonáty, ktorú som spomenula v obsahu. Na hanbu sa môže postaviť prvá polovica filmu. Podpriemerné vizuálne triky sa podpísali pod upadajúci začiatok filmu, konverzácie, ktoré sú medzi Holmesom a Watsonom povestné, nie sú práve briskné, anglická kultivovanosť, byť sa natáčalo prevažne v centre Londýna a v Manchestri, neurčitým spôsobom stráca na svojej elegancii a pôsobí skôr teatrálne, čo ma privádza k záveru, že prvá polovica sa ťažko dá nazvať dynamickým prevedením anglickej detektívky. V druhej polovici filmu Ritchiemu zjavne došlo o čo mu celý čas ide a film sa prehupol do tej správnej londýnskej ponurej atmosféry, spomalenými sekciami, ktoré vsunul do trikov, si získa nejedného diváka, zápletka, predtým nevýrazná, začne hrať do noty miernejším dialógom, ktoré sa Vám budú zdať o niečo vtipnejšie a tak nejako prídete k záveru, že nebyť pokašľanej prvej polovice, film je neuveriteľne dobre odvedenou prácou takého machra, ako je Guy Ritchie.

Nie práve verné spracovanie Doylových príbehov o Sherlockovi Holmesovi poslúžilo len ako akýsi prídržný materiál, z ktorého sa použilo len pár motívov, pretože samotný príbeh je výsledkom práce scenáristu, ktorý Holmesovi pripísal miernu šialenosť, neohrabanosť a otrasné spoločenské chovanie, a Watsonovi zasa väčšiu odvahu mu jednu vraziť. Nový pohľad Ritchieho, na excelentne opísané postavy z pera sira Doyla, spôsobí menší otras v základoch fanklubu deduktívujúceho detektíva, ktorý pod dohľadom režiséra Ritchieho rád skáče z okien, necháva sa priviazať nahý o posteľ a necháva sa dobrovoľne zatiahnuť do bitiek. O skvelú filmovú hudbu sa postaral majstrovský Hans Zimmer, ktorý ani tento krát nesklamal. Jeho osobitné podčiarkovanie menej dôležitých pasáží, rovnako ako tých dôležitejších, dokázalo spraviť divy, pretože práve vďaka hudbe ste ochotný pretrpieť prvú polovicu filmu, kým na scénu nenastúpi Ritchieho triezvejšie uvažovanie a film sa stane, spolu s nadpriemernou hudbou, dokonalým súladom detektívky – komédie – akcie.

Sherlock Holmes (2008)

Dvojica Downej Jr. – Law mi zo začiatku nešla k sebe, pretože som si nedokázala predstaviť ich súhru a dotieravé podpichovanie. Musím však priznať, mýlila som sa. Robert Downey Jr. Študoval príbehy o Holmesovi, aby sa mu čo najvernejšie priblížil. Pomohlo to? Ja si myslím, že určite. Netušil však, že Ritchie sa nebude presne pridržiavať Doylových opisov, a preto svojho, netypického Holmesa stvárnil, s poriadnou neokrôchanosťou, šialenstvom, nedbalou eleganciou, flegmatizmom a falošným anglickým prízvukom, excelentne, čo sa určite podpíše aj na kvalite filmu. Jude Law ako novodobý Dr. Watson ma veľmi oslovil. Pravdou je, že viac ako samotný Downey Jr. Lawa som mala zafixovaného ako fantastického herca, predovšetkým za stvárnenie Inmana v Návrate do Cold Mountain, ale ako svojrázny, odvážne udierajúci najlepšieho priateľa a partnera Holmesa, Dr. Watson, mi príde ešte zaujímavejší a nadanejší. Som úplne uchvátená Lawovým vystupovaním, brisknou angličtinou a dokonca aj jeho takmer maďarskými fúzami. Smelú dámu Irene Adler, ktorá sa nebojí nakopať svojho milovaného do citlivých partií, stvárnila aj tentoraz prekrásna Rachel McAdams, ktorá zábavne doplňovala menej vtipného Downeyho. Excelentný Mark Strong ako mystický, obávaný lord Blackwood, žne nielen moje ovácie, ale všetky na okolo. Obsadenie sa rozhodne podarilo, pričom u mňa na prvých priečkach svietia mená Law a Strong.

Nielen filmový, ale aj kalendárny rok sa pre niekoho úspešne, pre niekoho nie, skončil a aj napriek svojim očakávaniam nemôžem povedať, že som sklamaná. Náznaky na pokračovanie bijú do očí a s týmto obsadením dávam svoje požehnanie režisérovi Ritchiemu, ktorý, ako dúfam, bude svoje filmové myslenie používať od prvej klapky a tak ušetrí nás a aj seba od prípadného sklamania, za ktoré, vďaka druhej polovici, nemôžem považovať najnovší film zo štúdií Warner brothers.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental-film