Bratia (Brothers)

28.3.2010|Marek Gurský|
Bratia (Brothers) Tragické udalosti a nečakané zvraty vedia v každej rodine narobiť mnoho problémov. Tie isté udalosti však niekedy dokážu v jednotlivých členoch rodiny odhaliť skryté stránky, vďaka čomu sa diametrálne zmení ich vzťah k okoliu. Na druhej strane sú situácie, ktoré síce sú natoľko pozitívne a radostné, že je až k neuvereniu, ako negatívne všetkých ovplyvnia. Prečo to však je tak a čo všetko je človek ochotný ešte zniesť a strpieť pre udržanie vlastnej rodiny?

Tommy (Jake Gyllenhaal) a Sam (Tobey Maguire) sú bratia, ktorí snáď ani nemôžu byť odlišnejší. Sam je milujúci manžel a otec dvoch dcér, slúži v armáde (ako jeho otec) a jeho život vyzerá ako americký sen. Naopak Tommy je bez práce, vyzerá ako pochybný flákač a práve vyšiel z väzenia, kde si odsedel trest za lúpež. Jedinou oporou mu je Sam, ktorý ho ako jediný čaká pred väzením a snaží sa mu v čo najväčšej možnej miere pomôcť. Tommyho život viac či menej odsudzujú aj jeho otec (Sam Shepard) a Samova manželka Grace (Natalie Portman), čoho dôkazom je napätá atmosféra v Samovom dome pri prvej spoločnej večeri. Pre nich je Tommy iba stelesnením problémov a nezodpovednosti.

Bratia (2009)

Sama však jeho služba vlasti presunie do Afganistanu, kde (podľa slov jednej z jeho dcér) strieľa iba tých zlých – tých s bradou. Avšak „tí s bradou“ zostrelia jeho vrtuľník a po návšteve dvoch uniformovaných dôstojníkov sa Grace objavujú slzy v očiach a prázdnota v srdci. Sam chýba jej, ich dcéram, jeho rodičom a asi najviac Tommymu. Strata brata však nakoniec otvorí Tommymu oči, ktorý sa pomaly stáva oporou najskôr pre Samove dcéry a nakoniec aj pre Grace. Čierna ovca rodiny sa rýchlo mení a najmä vďaka nemu najbližšia rodina prekonáva Samovu smrť.

Pokiaľ ste videli rovnomennú dánsku predlohu z roku 2004 alebo trailer, tak viete, že Sam v Afganistane nezahynul, ale padol do zajatia, kde sú spolu s ďalším preživším vojakom neustále vypočúvaní a mučení. Skutočnosti, ktoré sa stali v Afganistane natoľko ovplyvnia Sama, že po jeho návrate domov sa všetko zmení. Grace ho nechápe, dcéry sa ho boja a Tommyho podozrieva, že sa vyspal s Grace. Eskalácia napätia je nevyhnutná a dôsledky môžu byť pre všetkých katastrofické.

Bratia (2009)

Film jednoznačne stojí na hereckých výkonoch ústrednej trojice. Tommyho prerod zo zlého chlapca na dobrého je uveriteľný, Samova zmena je jasne čitateľná a (pre diváka, na rozdiel od hereckých kolegov aj) pochopiteľná a na Grace je vidieť každý jeden záblesk emócie od pohŕdania, žiaľu, ľútosti až po radosť a lásku. A naviac v každej svojej hereckej polohe vyzerá veľmi dobre.

Bratia (2009)

Jediný výraznejší problém som mal s faktom, že film samotný oproti traileru neprináša takmer nič iné. Trailer kompletne odhaľuje hlavnú zápletku a film ju rozťahuje na 100 minút s minimom akýchkoľvek ďalších zvratov alebo prídavkov. Trailer má diváka navnadiť a nie povedať skoro všetko. Nič to však nemení na tom, že herecké výkony a nimi namixované emócie ho posúvajú do nadpriemeru a najmä v druhej polovici otvára otázku dôvery medzi partnermi. A hoci je hľadanie odpovede zložité, prostredníctvom Sama vidíme, že predsa len má cenu.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Palace Pictures