Zdrojový kód (Source Code)

9.4.2011|Marek Gurský|
Zdrojový kód (Source Code) Posledné, čo si kapitán Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) pamätá, je, že pilotoval vojenský vrtuľník plne obsadený svojou jednotkou kdesi v okolí afgánskeho Kandaháru. Zrazu sa však preberá vo vlaku smerujúcom do Chicaga, oproti nemu sediaca sympatická Christina (Michelle Monaghan) na neho hovorí ako svojho známeho. Nevie, ako sa ocitol vo vlaku, nevie ani kto je Christina a prečo ho volá Sean. Dokonca jeho obraz v zrkadle vyzerá ako ktosi úplne iný. Nevie však ani to najpodstatnejšie – vlak o osem minút vybuchne s Colterom, Christinou a ďalšími cestujúcimi. Trochu zamotané? To ešte len bude, keď následne Colter precitne v akomsi kovovom module. Colter sa stal priamym účastníkom tajného vojenského experimentu, ktorý umožňuje prepojiť myseľ subjektu (Colter) s mysľou objektu (Sean) na posledných osem minút jeho života (presný popis fungovania experimentu má čosi dočinenia s kvantovou mechanikou, čomu aj tak väčšina divákov nerozumie, no vo filme to znie sofistikovane). Colterovou úlohou je v priebehu daných ôsmich minút nájsť atentátnika a zabrániť tak ďalšiemu (už ohlásenému) teroristickému útoku v centre Chicaga. Experiment mu dovolí vrátiť sa do vlaku na posledné minúty viackrát, vďaka čomu má Colter viacero príležitostí vypátrať páchateľa. Problém nastane v momente, keď sa Colter rozhodne zachrániť cestujúcich (a, samozrejme, i Christinu), pričom nechce pochopiť, že takúto možnosť návrat do posledných minút života neumožňuje. Alebo snáď áno? Zdrojový kód Zdrojový kód je postavený na pomerne jednoduchej premise časovej slučky, ktorá je však na rozdiel od napríklad Na Hromnice o deň viac (1993) riaditeľná a má presne určený začiatok aj koniec. S každou ďalšou slučkou skúša Colter niečo iné a krok za krokom sa posúva bližšie k nájdeniu atentátnika, no zároveň sa snaží vybaviť si svoje posledné dva mesiace služby či osobného života. S pomocou dôstojníčky Goodwinovej (Vera Farmiga) sa dozvedá skutočnosti, ktoré mu veľmi na pozitívnom prístupe nepridajú a zdá sa, že riešenie nebude ani zďaleka také jednoduché ako spustenie Zdrojového kódu stlačením ENTERu na klávesnici počítača. Širokouhlé zábery Chicaga počas úvodných titulkov pôsobia pokojne, no je iba obrazová (a hudobná) kamufláž pred blížiacou sa katastrofou. I vďaka veľmi dobrej hudbe Chrisa Bacona dostáva táto úvodná sekvencia, rovnako ako mnohé ďalšie scény, akúsi vnútornú energiu a zdanie majestátnosti (napriek relatívne malému rozpočtu). Po technickej stránke sa tak na Zdrojový kód veľmi dobre pozerá a nie inak tomu je aj po stránke hereckej. Jake Gyllenhaal sa u mňa osobne dostáva na čoraz vyššiu pozíciu v mojom rebríčku top hercov a bez problémov na svojich pleciach udrží celý film. Michelle Monaghan ani Vera Farmiga nesklamali, rovnako ako ani Jeffrey Wright ako vedec stojaci za celým projektom idúci priamočiaro za svojím cieľom bez toho, aby sa pozeral doprava alebo doľava. Zdrojový kód Britský režisér Duncan Jones dostal po úspešnom Moon (2009) do rúk slušný scenár, viac než dobrých hercov a vyšší rozpočet. Natočil inteligentné sci-fi trochu pripomínajúce Deja vu (2006), ktoré vsádza čisto na vedu a nie na kadejaké príšery či mimozemšťanov. Nejedná sa nejakú čistokrvnú akciu či adrenalínovú jazdu, no aj tak je Zdrojový kód veľmi dynamický film, ktorý nemá čas sa v priebehu jeden a pol hodiny nejako výraznejšie spomaliť, či nebodaj nudiť. Z Jonesa by sa v priebehu ďalších rokov mohol stať veľmi slušný režisér minimálne v žánri science fiction. Rád by som ho však videl skúsiť i iné žánre, lebo ak by jeho budúce snímky boli aspoň na takej úrovni ako jeho dva celovečerné filmy, určite by to bola záruka nadštandardnej kvality. Neváhajte a bežte si sami urobiť svoj vlastný názor na Jonesa a na jeho alternatívny osemminútový svet.