Rio

19.4.2011|Stano Sokolský|

Rio

Rio Letná Blockbusterová sezóna sa blíži a na filmovom trhu sa postupne začínajú objavovať tituly, ktoré majú potenciál prilákať do kín veľmi široké spektrum divákov. Rio, animovaný projekt z produkcie Blue Sky Studios patriace pod koncern Fox, láka publikum už tradičnou reklamou na predchádzajúce úspechy jeho tvorcov, ktorí na plátna v minulosti priniesli Dobu Ľadovú. Tá bola svojho času celkom originálna, pričom obsahovala zábavné prvky pre najmenších divákov, ale aj pre tých starších. Na úvod je potrebné poznamenať, že Rio originalitu Doby ľadovej nemá. To však ale neznamená, že nemôže zábavychtivej osobe poskytnúť to, po čom túži, práve naopak. Hoci príbeh je už poriadne otrepaný a podobné motívy boli v minulosti použité vo všetkých možných žánroch nespočetné množstvo krát a aj napriek tomu, že klišé striehne skoro na každom kroku, Rio má v sebe niečo, čo spôsobuje, že som nad týmito neduhmi prižmúril oko. Tento animák totiž poskytol elementárnu zábavu, v ktorej sa okrem deja vhodného pre tých najmenších objavujú aj viditeľné (a menej viditeľné) narážky na ikony pop kultúry a v mnohých prípadoch aj celkom inteligentné vtipy, ktoré mu dodávajú "čerstvý" vzhľad aj napriek jeho zjavnej neoriginalite. Tvorcovia mali zároveň šťastnú ruku pri výbere hercov, ktorí poskytli postavičkám svoje hlasy, najväčšou výhrou je jednoznačne Jesse Eisenberg (Sociálna sieť), ktorého by som v takejto úlohe určite nečakal. Ten predviedol skvelý výkon, pričom si dovolím tvrdiť, že zvyšok osadenstva za ním zaostával aspoň o jednu triedu. Na druhej strane mi mierne vadilo ladenie niektorých častí príbehu do istého dnes populárneho hudobného žánru (ktorý bol veľmi prehnaným spôsobom v minulosti zastúpený v Príbehu žraloka), ktorý sa podľa môjho skromného názoru do celého konceptu vôbec nehodil. Avšak to sa dá istým spôsobom prehliadnuť. Rio Animácia je skvelá. Nechcel som napísať úžasná, pretože na nedávne Rango sa jednoducho nechytá, ale na druhej strane namiesto briskných realistických detailov ponúka pestré zábery a celkom úchvatné scenérie brazílskeho Ria de Janeira. Okrem zaujímavej animácie disponuje Rio aj technológiou 3D, ktorá našťastie v tomto prípade nie je na plagátoch iba kvôli reklame a zvýšenej cene za vstupné (ako to bolo v prípade Súboja Titanov), naopak, v niektorých momentoch je veľmi pôsobivá. Napriek tomu by som ju ale rád porovnal s "Ako vycvičiť draka", ktorý jednoducho nasadil latku príliš vysoko - dá sa povedať, že Rio bol blízko nej, avšak napriek tomu ju nedosiahol. Ale to je čisto subjektívny názor, 3D v tomto prípade naozaj stojí za to. Zvuk je v dnešnej dobe prakticky v každom lepšie financovanom projekte na dobrej úrovni, Rio sa z nej nevymyká. Trochu ma sklamal hudobný koncept filmu. Skoro by som povedal, že Blue Sky Studios sa nápadným spôsobom snaží posunúť film do takpovediac "disneyovských vôd", keď do deja vsúva hudobné čísla, ktoré sa nie vždy do situácie hodili. Nemôžem to porovnať ani s nedávnym "Na vlásku", ten bol totiž od začiatku ako hudobný koncept prezentovaný. Nedá sa tvrdiť, že by boli všetky hudobné scény nevhodne umiestnené, úvodná muzikálová scéna v džungli je skutočne pôsobivá, prvenstvo v histórii animovaných filmov jednoznačne dodnes drží Leví kráľ s úvodnou hudobnou scénou Circle of Life, Rio jej kvalít síce nedosahuje, ale určite by som jeho úvod zaradil medzi to najlepšie, čo sme doteraz v animovaných projektoch videli. Je veľká škoda, že hudobný podmaz od Johna Powella (Ako vycvičiť draka) nevystupuje často do popredia, vystriedali ho spomínané prvky populárnej hudby. Asi som staromódny, ale k takémuto žánru sa klasická hudba hodí viac, v minulosti to dokázalo už viacero titulov. Na druhej strane však chápem kroky štúdia k "priblíženiu sa" mladšiemu publiku. Rio Rio je úspešný hlavne v tom, že z vekovo potenciálne širokej škály divákov neurazí nikoho, naopak, poskytuje čerstvú a ľahkú zábavu s ľahkým humorom a dejom (pozor, nie primitívnym, ako to bolo v prípade nedávneho Medveďa Yogi), za ktorú budú hlavne starší filmoví nadšenci určite po dni strávenom v práci vďační. Element 3D je pôsobivý, oplatí sa zaň priplatiť zopár grošov, teda pokiaľ proti takejto prezentácii nič osobné nemáte. Svižný animák Rio je vhodným na víkendový večer, prípadne na rodinnú návštevu, určite neoľutujete.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilms