Domov na Vianoce (Hjem til jul)

28.12.2011|Tomáš Zausin|
Domov na Vianoce (Hjem til jul) Vianoce by mali byť sviatkami pokoja a pohody. No niekedy sa situácia vyvinie inak a pohoda a pokoj počas vianočného času chýba. To je aj prípad hrdinov nórskeho filmu Domov na Vianoce. S postavami sa stretávame počas Štedrého večera, kedy sa odohrávajú aj jednotlivé príbehy postáv filmu. Divák uvidí príbeh dvoch milencov, potom príbeh manželov, kde je manžel- lekár zavolaný k pôrodu ženy emigrantky odkiaľsi z Balkánu, či príbeh mladého moslimského dievčaťa, a jej kamaráta, ktorý odmieta sláviť Vianoce. V skutočnosti nie je slovo príbeh tým, čo naozaj označuje dianie na plátne. Film sa skladá z viacerých epizód, ako je už naznačené v úvode a jednotlivé epizódy sú od seba dejovo úplne oddelené. Neprichádza žiadne splynutie, či už postáv alebo deja počas filmu, alebo na jeho konci. Film tak pôsobí svojim spôsobom nesúrodo, keďže sa jednotlivé epizódy nijakým spôsobom neprelínajú a čo je ešte horšie pôsobia akoby vytrhnuté z kontextu. Zo všetkých ,,mikro príbehov“ dávajú zmysel len dva. Ten s milencami a s manželom – lekárom. Najzvláštnejšie tak pôsobila epizódka so starým pánom, ktorý sa snaží zniesť dole posteľ s chorou manželkou. Táto časť by sa hodila do nejakej prehliadky ako milý krátko metrážny film, prípadne nejaký pred film, no v kontexte tohto diela mi pôsobila trocha rušivo. Domov na Vianoce Ďalším problémom je, že vôbec nemáme ako diváci predstavu o motivácii jednotlivých postáv. Je samozrejmé, že sa len veľmi ťažko v takomto formáte a pri takejto dĺžke filmu (84 min.) budú akokoľvek rozvíjať charaktery postáv. No osudy týchto filmových hrdinov vás nechajú doslova chladnými, tým, že nie je vykonštruovaná nejaká pevnejšia dejová kostra, či už samotných príbehov, alebo v prepojení jednotlivých epizód aj celého filmu . A taktiež nevidíme nejakú výraznejšiu motiváciu postáv. Ako som už spomenul, dej sa odohráva počas Štedrého večera kdesi v Nórsku, takže počas celého filmu sme ponorení do tmy a zimy nórskeho mesta. Ani tento fakt nepridáva na "teple" tohto sviatočného večera. Ale na druhej strane ani neprispieva výraznejšou mierou k depresívnosti filmu, ktorá bola iste jednou z položiek v zámere tvorcov tohto filmu. Domov na Vianoce Film tak v konečnom dôsledku pôsobí ako pokus vytvoriť vianočný film, ktorý nazerá na Vianoce z iného uhla pohľadu než je to bežné. No výsledkom je film, ktorý neurazí, ale ani neprekvapí, predstavuje absolútny šedý priemer severskej kinematografie, ktorý si divák pozrie raz a ak si ho bude pamätať aj na druhý deň, tak mu gratulujem.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ASFK