Carnage

28.1.2012|Marek Gurský|
Carnage Pôvodom poľský režisér Roman Polanski nakrútil divadelnú hru o chlapcovi „vyzbrojenom“ palicou, dvoch vybitých zuboch, škrečkovi, jablkovo-hruškovom nákype, žltých tulipánoch z holandských cibuliek, ovracanom Kokoschkovi a jednom stretnutí štvorice rodičov, ktoré sa v krátkom čase zmenilo na masaker. V prípade Carnage sa síce jedná o film, no vychádza z francúzskej divadelnej hry Yasminy Reza, ktorá ju spoločne s Polanskim pretavila do filmovej verzie. Oproti mnohým iným adaptáciám však zostal Carnage vo svojej podstate divadlom odohrávajúcim sa na minimalistickej ploche jedného bytu s krátkymi prestrihmi na chodbu a titulkové zábery z parku, kde sa inkriminovaný incident stal. Dianie sa výlučne obmedzuje na dva rodičovské páry a vďaka filmovej kamere sa oproti divadlu stiera vzdialenosť pódia od divákov, čím sa dosahuje väčšia prirodzenosť hercov a menšia teatrálnosť. Je to pomerne logický fakt, keďže detaily a mimika tvárí sú v divadle väčšinou jasne zreteľné len pre divákov v prvých radoch a sú teda skôr nahrádzané silou hlasu a gestikuláciou. K nim dôjde aj vo filme, no predovšetkým v pomerne pokľudnej prvej tretine má film oproti divadlu miernu výhodu. Carnage Hádka dvoch chlapcov počas úvodných titulkov, ktorá vyústi do zahnania sa palicou, napuchnutej pery a dvoch vyrazených zubov, by bola len jedna z mnohých potýčok medzi chlapcami – nebyť práve tých následkov. Stretnutie rodičov vinníka i poškodeného má priniesť vysvetlenie konania, vyjasnenie si situácie, spísanie záznamu a návrh trestu pre malého útočníka. Najmä na posledný bod najviac tlačí Penelope v podaní Jodie Foster, ktorá snáď ako jediná z celej štvorice vidí v stretnutí väčší význam. Ostatní ho berú ako nutné zlo pre urovnanie sporu a v takom duchu sa k nemu aj stavajú. Michael (John C. Reilly) len sekunduje svojej manželke, Nancy (Kate Winslet) zdvorilo a bez akýchkoľvek výhrad priznáva chybu svojho syna a Alan (Christoph Waltz) neustále cez telefón rieši hroziacu žalobu pre farmaceutickú firmu, čím sa pre neho situácia okolo napadnutia stáva jednoznačne druhoradou. Pravdepodobne by sa všetko veľmi rýchlo urovnalo, ak by Penelope nebazírovala na slovíčkach, čo zas nemohlo právnika Alana nechať úplne chladného. Kľudná atmosféra sa pomaly zhusťuje až narastie do otvoreného konfliktu medzi všetkými zúčastnenými. S rastúcou nervozitou zároveň klesajú zábrany a slušnú zdvorilosť strieda agresivita. V množstve drobných hádok sa v závislosti od konfliktu neustále menia súperiace strany, takže po čase je už úplne bezpredmetné kto sa s kým vadil, keď vo výsledku sú všetci proti všetkým. Vo výkladovom slovníku by pri výraze „herecký koncert“ mohol byť jednoznačne napísaný film Carnage. Štvorica hviezd sa krásne mení (čomu, mimochodom, zodpovedá aj plagát k filmu) na iracionálne kvarteto jednajúce pudovo. Každý jeden z nich je bezchybný, no najviac mi v pamäti utkvel Christoph Waltz s jeho vyzváňajúcim telefónom a následným „I’m sorry“, ktorým ukončí alebo preruší akúkoľvek diskusiu. Carnage Na Carnage sa zrejme davy nebudú hrnúť, čo neznamená, že by ste ho mali obísť. Je to snímka pre všetkých, ktorí si potrpia na herecké výkony. Ak naviac obľubujete divadlo, nemáte ďalej nad čím rozmýšľať.