Underworld: Prebudenie (Underworld: Awakening)

31.1.2012|Stano Sokolský|
Underworld: Prebudenie (Underworld: Awakening) Keď pred deviatimi rokmi uzrel svetlo sveta film Underworld, netešil sa veľkej priazni kritikov, ale napriek tomu si získal svoju divácku základňu. V tom čase dokonca projekt režiséra Lena Wisemana zožal aj nejaké tie ocenenia (nie tie najprestížnejšie, samozrejme) a pohľad na režisérovu vtedy ešte snúbenicu - Kate Beckinsale v priliehavom latexe v hlavnej úlohe potešil hlavne zraky mužského publika. Keďže snímka ponúkla adekvátnu zmes akcie, temna a dostatok upírov, komerčný úspech sa dostavil taktiež a pokračovanie bolo zaručené. To sa s podtitulom Evolúcia objavilo o tri roky neskôr a nadväzovalo priamo na prvú časť. Už po jeho premiére ale Kate Beckinsale oznámila, že v ďalšej časti hrať nebude a zmenu plánov ohlásil v tom čase aj Wiseman, ktorý iba o rok neskôr vydal úspešné štvrté pokračovanie Smrtonosnej pasce s Bruceom Willisom. Nevôľa fanúšikov pôvodných dvoch filmov stúpla ešte viac po Vzbure Lykanov, ktorá iba v malých detailoch súvisela s predchádzajúcou predlohou, pričom Kate Beckinsale vystriedala v hlavnej úlohe Rhona Mitra. Keď Wiseman pred dvomi rokmi oznámil, že jeho (teraz už) manželka sa spolu s ním vracia k štvrtému Underworldu, zdvihla sa vlna očakávania, ktorá však minimálne v mojom prípade o nejaký ten stupienok klesla už po prvej upútavke a aj to málo nadšenia sa vyparilo do neznáma po skončení filmu v kine. Underworld: Prebudenie Underworld: Prebudenie je hlúposť. Takto by som recenziu najradšej aj skončil, ale posnažím sa o detailnejšie vysvetlenie. Na úvod - áno, Kate Beckinsale je stále dosť príťažlivá aj napriek jej blížiacej sa štyridsiatke a stále je oblečená v obtiahnutom latexovom kostýme. No a to je zhruba všetko pozitívne, čo som na filme našiel. S prižmúreným okom by som dokázal akceptovať ako prijateľnú aj akciu, teda aspoň jej časť, ale zvyšok? Herecky je film totálnym prepadákom, ani nominant na Oscara Stephen Rea nehral práve najlepšie a to isté sa dá napísať o kandidátovi na Zlatý Glóbus Michaelovi Ealym. Zvyšok hereckého kádra je neznámy, pochádza vo väčšine prípadov z menej úspešných seriálov a podobne. Na druhej strane viem pochopiť dôvody, prečo herci hrali tak, ako hrali - scenár je totiž nadovšetko tupý. Až šesť jeho autorov nedokázalo napísať dialógy aspoň na priemernej úrovni, rozhovory boli umelé a gýčovité, v niektorých prípadoch až totálne nasprostasté. Pôvodne som nechcel rozpitvávať ani úplne nezmysly v scenári, nad ktorými sa zamýšľam až dodnes (film som videl oproti Slovensku v miernom predstihu), ale ich frekvencia je priam neobyčajná, od nulovej ochranky vo viacerých "tajných" objektoch, cez istého potomka istej upírky až po absolútne nezmyselnú dejovú líniu, ktorá s jej úvodným opisom spomenutým v príhovore samotnej Selene nemá vôbec nič spoločné. Scenár určite nebol silnou stránkou ani pôvodných dvoch filmov, ale tie zaujali aspoň príbehom. V štvrtom "pokračovaní" ide len o akýsi predĺžený videoklip bez akejkoľvek integrity. Vzhľadom na to, že tento film stál až niečo vyše sedemdesiatich miliónov amerických dolárov, nedopadol práve najlepšie ani po jeho technickej stránke. Digitálne efekty v porovnaní s o skoro deväť rokov staršou snímkou príliš nepokročili, výprava je biedna, skúsme si spomenúť na Evolúciu, natáčanú v Budapešti a v jej okolí, v tomto prípade šlo skôr o interiéry a exteriéry univerzity v britskej Kolumbii. Akcia bola, ako som už spomenul, v niektorých prípadoch prijateľná, ani v tomto filme ale nechýbal syndróm roztrasenej kamery, takže prehľadnosť scén bola často blízka nule. Keďže celková dĺžka filmu je iba 88 minút, je jasné, že priveľa filmového umenia s kamerou a strihom sa do neho nevošlo. Najväčšou zaujímavosťou ale je, že celý projekt bol natočený kamerovým systémom Red Epic v 3D, ktoré som si ja osobne v štvrtom pokračovaní Underworldu vôbec nevšimol, hoci som si za neho priplatil, čo doteraz ľutujem. Soundtrack je už tradične rozdelený na dva hudobné nosiče, na jednom z nich sa nachádza 17 pesničiek od známych a aj menej známych kapiel (Evanescence, Flyleaf, Lacuna Coil, The Cure) a na druhom hudobný doprovod od Paula Haslingera, ktorý zložil score aj k pôvodnému filmu. Aj napriek tomu, že som mal možnosť si ho vypočuť, ma vôbec nezaujal. Underworld: Prebudenie Ani návrat Lena Wisemana a Kate Beckinsale pôvodnú slávu a atmosféru Underworldu neobnovili. Dokonca sa štvrtá časť zvrhla k horšiemu, otrasný scenár a príbeh, príliš krátka minutáž, zlé herecké výkony priamo nadväzujúce na spomínaný scenár a ničím výnimočné technické prevedenie - to všetko prispelo k tomu, aby som dospel k názoru, že túto sériu o vojne medzi upírmi a vlkolakmi je už potrebné ukončiť. Vlastne už v prípade tretej časti bolo neskoro. Nádej s príchodom pôvodného dua Wiseman-Beckinsale na chvíľu vzplanula, ale po oboznámení sa s výsledkom sa veľmi rýchlo vytratila. Underworld: Prebudenie patrí k tej malej množine filmov, v ktorých prípade návštevu kina fakt ľutujem a príplatok za tretí rozmer ma mrzí ešte viac. Underworld sa skončil Evolúciou a Prebudenie bolo dúfam posledné.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm

Odporúčané články

Stratené dievča

Stratené dievča

Film, ktorý rozhodne treba vidieť. V časoch, keď sú filmové plátna zahltené balastom priemernosti, nenápaditých pokračovaní,...
Udatné kuriatko (Chicken Little)

Udatné kuriatko (Chicken Little)

Štúdio Walta Disneyho už po niekoľko generácií prináša mnoho filmov s veľkými príbehmi a nezabudnuteľnými postavičkami. V 80-tych...