Diabol v tele (Devil Inside, The)

27.2.2012|Marek Gurský|
Diabol v tele (Devil Inside, The) Pred viac než tromi dekádami stál taliansky horor Cannibal Holocaust na počiatku žánru zvaného “found footage”, v ktorom je podstatná časť filmu (prípadne celý film) vyskladaná z údajne autentických záberov. Tie sú zvyčajne náhodne nájdené a značia posledné stopy po zmiznutých alebo zabitých protagonistoch. Žáner výrazne spopularizovala v roku 1999 Záhada Blair Witch. Rovnaký koncept využili v nedávnej dobe aj Cloverfield a trojica filmov Paranormal Activity. Teraz sa k nim pridáva aj Diabol v tele. Vaša spokojnosť s filmom bude priamo závisieť od toho, či vám daný žáner sedí alebo nie. Záhada Blair Witch mala výborný marketing, šírili sa o nej medzi ľuďmi pochvalné reči a každý chcel vidieť to, o čom sa tak veľmi hovorilo. Dlhé mesiace sa špekulovalo, či sa jednalo o realitu alebo fikciu, čo neustále priťahovalo záujem. Diváci pri ďalších filmoch tohto žánru už podobnú dilemu zvyčajne neriešili, čím celý žáner stratil veľkú časť atraktivity. Jej terajšia obľúbenosť u tvorcov sa dá obhájiť nízkymi nákladmi, keďže filmári nevyužívajú modernú techniku, neinvestujú do drahých rekvizít či kostýmov a nechcú známe tváre – všetko tak podriaďujú “fiktívnej realite”. Keďže faktu, že film je “podľa skutočnej udalosti”, dnes už uverí naozaj málokto, film potrebuje mať dobrú alebo originálnu zápletku. O tej však Diabol v tele môže len snívať. Diabol v tele Maria Rossi kedysi podstúpila vyháňanie diabla, no jeho výsledkom bola trojica mŕtvych duchovných a Mariino umiestnenie do rímskej psychiatrickej liečebne. Po mnohých rokoch za ňou prichádza jej dcéra Isabella, aby zistila, čo sa v skutočnosti stalo a pokiaľ sa jedná „len“ o duševnú chorobu, či to môže niekedy postihnúť aj ju. Návšteva Ríma ju zavedie aj na prednášku o exorcizme, kde sa zoznámi s kňazmi, ktorí sú jej ochotní pomôcť a vyhnať diabla z tela jej matky. Toto všetko natáča bez nejakého zjavného logického dôvodu na kameru jej známy. Nemusíte mať veštecké schopnosti, aby ste zistili, že zďaleka nie všetko pôjde hladko a súboj kňazov s démonmi nebude ľahký. Zápletka je úplne jednoduchá a tvorcovia ju kombinujú s formou filmu. Na toto autori absolútne vsádzajú a k exorcistickým filmom nepridávajú nič nové. Dostane sa nám dvoch vyháňaní (i keď celkom zaujímavých), no nič, čo by nebolo k videniu v minulosti už niekde inde. Výsledkom je však len mdlý film, kde sa najskôr polhodinu nič nedeje (čo je, mimochodom, nejakých 40% celého filmu) a vyháňania diabla sú striedané prázdnymi rečami. Keď má film len nejakých 80 minút a aj tak dokáže drvivú časť stopáže nudiť, asi nebude všetko v poriadku. K tomu si ešte treba pripočítať hlúpy záver odbitý v troch minútach... Diabol v tele Samotné vyháňania síce nie sú nezaujímavé (veľmi zvláštne vykrútené posadnuté telo bolo efektné), no okrem toho prináša Diabol v tele už len kopu rečnenia, slabých hercov a celé to je zabalené do hávu kvázi skutočnej udalosti. Ak sa neviete dočkať štvrtého Paranormal Activity, k hodnoteniu si pridajte ešte jednu hviezdičku. Pre vás ostatných mám len jednu radu – radšej si pustite Exorcistu alebo V moci diabla. Kľudne aj po niekoľkýkrát. Spravíte oveľa lepšie.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm