Temperamentná kráska Raquel Welch

2.5.2006|Jozef Rigo|

Narodila sa 5. septembra 1940 v Chicagu ako Jo Maria Raquel Tejada a bola najstaršia z troch detí v rodine chudobného bolívijského prisťahovalca. Jej otec bol bolivíjským leteckým inžinierom a matka Angličanka bola herečkou. Vyrastala v kalifornskom La Jolla, ale v prostredí ovplyvnenom hispánskou kultúrou. Vždy sa snažila vyniknúť. Už od detstva túžila byť herečkou. Ako trojročná vedela celý repertoár svojho obľúbeného speváka Ala Jolsona. Prvú hereckú rolu - medvedíka Pú - dostala ako sedemročná v školskom predstavení. V ôsmich začala navštevovať hodiny tanca.

Mladučká Raquel Welchová chcela viac od života než videla doma u svojej matky. "Nechcem čakať, až príde muž večer domov a bude sa zaujímať hlavne o to, čo som uvarila na večeru. Túžim po vzrušujúcom živote," mala vtom už vtedy jasno.
Od päťnástich rokov sa, ako väčšina hviezd, zúčastňovala súťaží kráľovnej krásy, ktoré spravidla vyhrávala. V sedemnástich rokoch se stala kráľovnou krásy Južnej Kalifornie. Začala navštevovať dramatické kurzy na univerzite v San Diegu. Hrala v miestnych divadelných súboroch, privyrábala si ako fotomodelka a obchádzala filmové konkurzy. S kamerou sa zoznámila ako hlásateľka predpovedi počasia. Z obrazovky bola však skoro stiahnutá, pretože vraj nebola dosť sexy.

Raquel Welchová získala prvú malú úlohu v roku 1964 v komédii Rostabout s Elvisom Presleyom. Výraznejšou úlohou sa presadila vo filme Milión rokov pred Kristom /One million years B.C., 1966/. Nasledovali ďalšie snímky, ktoré dávali vyniknúť skôr jej telesným pôvabom, ako sú Najstaršie povolanie na svete /Le plus vieux métier du Monde, 1967/, sci-fi film Fantastická cesta /Fantastic voyage, 1966/, ktorá získala 2 Oscarov za výpravu a vizuálne efekty, Bandolero /Bandolero, 1968/, alebo vo westerne 100 pušiek /100 Rifles, 1969/. Zažiarila v koprodukčných filmoch Zviera /L´animal, 1977/ po boku Jeana-Paula Belmonda, Traja mušketieri /The three Musketeers, 1973/ po boku Michaela Yorka.

"Nie som taká hlúpa ako o mne niektorí tvrdia. Viem, že väčšina filmov, ktoré som natočila, mala za úlohu predať môj atraktívny zovňajšok a zarobiť veľa peňazí. Verte, že som sa vždy snažila nájsť medzi úlohami biznismenky, herečky, matky, milenky a ženy kompromis. Byť ženou je strašne, strašne zložité." Raquel Welchová sa pred novinármi vyjadrila o sebe: „Mám rada, keď sa na mňa ľudia pozerajú, keď ma pohľadom vyzliekajú. Nepovažujem sa za herečku. Chcela som sa ňou stáť, ale miesto toho je zo mňa hviezda - posledná filmová hviezda."

V roku 1980 Raquel Welchová podpísala zmluvu s MGM na film Kanárska spojka, ktorú ale štúdio zrušilo. Herečka ich zažalovala a po dlhých deviatich rokoch vysúdila sedem miliónov dolárov odstupného. A predchádzajúci súdny proces s legendárnou Mae Westovou, ktorý medzi nimi vyvolal škandál počas nakrúcania filmu Mira Breckenridgeová /Mira Breckenridge, 1970/.
Heslom Hollywoodu je „žalovať štúdio – už nikdy žiadna ďalšia práca!“. A predsa Raquel Welchová prekročila túto hranicu kvôli jej búrlivému temperamentu a dosiahla svojho po hádke s Mae Westovou /Raquel vybuchla, keď sa náhodou dozvedela, že v kontrakte Mae Westovej je zakotvené, že nikto nesmie vo filme nosiť čiernu a bielu okrem nej/, producentami a režisérom. Nakoniec vyhrala súdny proces, ale aj keď mala ešte niekoľko úspechov na Broadwayi, už nikdy nenakrútila ďalší film. Jej bývalý manžel po súdnom procese sa o nej vyjadril: „Moja exmanželka Raquel Welchová vie dobre čo chce a pôjde až do extrémov, aby to získala. Vie byť buď veľkou dámou, alebo tŕnom v zadku a najväčšou dievkou sveta.“

Vo filme Divoký večierok /The Wild Party, 1975/ Raquel Welchová odmietla pretočiť jednu scénu, ktorá sa zdala režisérovi príliš nudná. Myslel si, že tá scéna je nudná, pretože som bola oblečená. Chcel po mne, aby som sa vyzliekala. V ďalšom súdnom procese sa snažila dokázať, že išlo o sprisahanie proti nej.

„Nikdy som nečakala také ohromné víťazstvo“, hovorila Raquel Welchová, keď plačúc opúšťala súdnu sieň. „Myslím, že som ukázala ako je dôležité hájiť svoje práva a dúfam, že ženy vo vnútri i vonku Hollywoodu, pokiaľ im bude ubližované, tak sa budú tiež brániť.“

Preto potom nakrúcala v Európe. V Amerike mala aspoň vlastné televízne programy a seriály. Za jej najlepší film je považovaná dráma Právo na smrť /Right to Die, 1987/, kde hrala smrteľne chorú ženu. Za rolu získala nomináciu na Zlatý glóbus. Celkom stvárnila viac ako 40 úloh.

Presadila sa aj na divadelných doskách, ktoré znamenajú svet. V roku 1982 debutovala na Broadwayi v hre Žena roku.

Jej ďalšie filmy: Dievča s menom Fantóm /Fathom, 1967/, Okúzľujúca /Bedazzled, 1967/, Milovaný /The Beloved, 1970/, Vzplanutie /Flare Up, 1970/, Modrofúzy /Bluebeard, 1972/, Koniec Sheily /Teh last of Sheila, 1973/, Štyria mušketieri /The four Musketeers, 1974/, Princ a chudák /The Prince and the Pauper, 1977/, Legenda o žene kráčajúcej v diaľke /The legend of walks far Women, 1982/, Ťažkosti v raji /TV, Trouble in Paradise, 1989/, Torch Song /TV, 1993/, Bláznivá strela 33 a 1/3: Posledný trapas /Naked Gun 33 1/3: The final Insult, 1994/, Central Park West /TV, 1995/, Som do nej blázon /Folle d´elle, 1998/, Sex, pochúťky a romantika /Tortilla Soup, 2001/, Pravá blondínka /Legally Blonde, 2001/, Zabudni na to /Forget about it, 2005/.

O manželstve kedysi vyhlásila, že je to natoľko lákavý experiment, že dve alebo tri nestačia. A tak experimentuje. "Možno vás prekvapím, ale nikdy som nespala s žiadnym zo svojich manželov pred svadbou. Dnes by som poradila všetkým dievčatám, ktoré vstupujú do manželstva, aby to radšej urobily," priznala stále príťažlivá Raquel Welchová.

Prvýkrát sa vydala, keď mala osemnásť za svoju študentskú lásku, obchodníka Jima Welcha. Narodili sa im syn Damon a dcéra Tahneee. Rozišli sa po dvoch rokoch, ale rozvedli sa až po piatich rokoch. Raquel si miesto manželstva zvolila kariéru v Hollywoode. S tou jej pomohol druhý manžel, filmový manažér Patrick Curtis. Boli spolu tiež päť rokov. Neskôr vyhlásila: "Svadba s ním bol hrozný omyl. Okrem profesie sme nemali vôbec nič spoločného!" Tretím manželom sa stal francúzsky fotograf a scenárista André Wienfeld. Opustil ju po deviatich rokoch kvôli inej žene.

V roku 1999 si vzala o trinásť rokov mladšieho majiteľa sietí reštaurácií Mulberry Pizza Richarda Palmera.

Mezdi manželstvami mala mnoho milencov. Dlhoročný priateľ Robert Moore /žili spolu päť rokov/ neuniesol ťarchu jej slávy. Priznala, že mala pomer s americkým politikom Henrym Kissingerom. Vzťah stroskotal, pretože on sa bál publicity. Po jej boku sa tiež objavil o dosť mladší bývalý boxer Gary Strech. Vychovávať dve deti a pracovať ako herečka bolo pre ňu veľmi ťažké.
"Myslím, že Katherine Hepburnová mala pravdu, keď hovorievala, že žena sa nemá vydávať a ani mať deti pokiaľ chce byť herečkou. Ale ja som šťastná, že som si zvolila svoje dve deti, Tahnee a Damona.", vyhlásila Raquel Welchová.

Dcéra Tahnee (39) sa najprv živila ako servírka a prehlásila, že nechce mať so svetom showbiznisu nič spoločného. Je krásna po matke a naviac jej siouxské indiánske meno znamená „žiadúca“. A tak sa nakoniec preda len vydala v šľapajach svojej matky. Mohli sme ju vidieť napríklad v úspešnej komédii Zámotok /Cocoon, 1985/ po boku Stevea Guttenberga.

Dcera Tahnee hovorila o svojej matke: "Moja maminka je veľmi odvážny človek, ktorý si vždy šiel svojou vlastnou cestou a snažil sa zrealizovať svoje sny." O dva roky starší Damon pracuje ako počítačový odborník.

Zaujímavosti zo života Raquel Welchovej :

  • V jej žilách koluje španielská, anglická, škótska, francúzska a nemecká krv.
  • V roku 1966 bola najfotografovanejšou ženou na svete.
  • Udržuje si miery 93-59-89. Necháva sa fotiť z podhľadu, aby vyzerala vyššia. Napriek tomu ,že ukazuje veľa zo svojho úžasného tela, nikdy nepózovala nahá.
  • Zostavila vlastný program cvičení, ktorý sama prezentuje v knihe a na videokazetách. Zarobila na ňom milióny. Preto vydala ďalšiu meditačno-relaxačnú videokazetu s názvom Telo a duša.
  • Financuje ústav pre mládež, kde sa liečia z drogovej závislosti.
  • Má najradšej luxus, šperky, mužov a svoje telo.
  • Neznáša neporiadok, lož a neveru.
  • Jej životné krédo je : Čo ma nezabije, to ma posilní.
  Foto © Justin Hoch / CC BY 2.0

Odporúčané články