Konzultant

30.11.2013|Renáta Mišovičová|
Konzultant

Čo všetko sa môže stať v dnešnej dobe človeku, ktorý uzavrie modernú verziu faustovského obchodu v americko-mexickom pohraničí? (V) Konzultantovi je to viac než jasne naznačené.

Hlavný hrdina filmu, bezmenný konzultant (Michael Fassbender) je relatívne bezúhonný právnik, ktorého klientela a obchodní partneri však zodpovedajú geografickej oblasti, v ktorej žije – pofidérni majitelia klubov, rôzni sprostredkovatelia, podnikatelia s neurčitým predmetom činnosti. Hranica amerického Texasu a Mexika je miestom prekvitajúceho drogového biznisu riadeného mexickými kartelmi a konzultant sa po rokoch prizerania a váhania rozhodne aktívne sa ho zúčastniť. Napriek výstrahám i upozorneniam obchodných partnerov Reinera (Javier Bardem) a najmä Westraya (Brad Pitt), ktorý sa snaží naznačiť mu, že práve robí nezvratný krok do úplne iného sveta, než aký doteraz poznal a v ktorom platia svojské a brutálne pravidlá, do sveta, v ktorom je potrestaná akákoľvek chybička, veľakrát aj taká, ktorej sa potrestaný priamo nedopustil, do sveta, v ktorom sú typy ako on tými najmenej dôležitými - a teda postrádateľnými – pešiakmi, zostáva konzultant sebavedome až arogantne rozhodnutý radikálne pozdvihnúť svoj životný štýl, v neposlednom rade preto, aby zapôsobil na svoju priateľku Lauru (Penélope Cruz). Konzultant sa stáva účastníkom ďalšej cezhraničnej drogovej akcie. Smola začiatočníka na seba nenecháva dlho čakať a následky budú desivé nielen pre neho...

Film Konzultant je na prvý pohľad nesmierne divácky príťažlivý. Pôvodný scenár k nemu napísal jeden z najuznávanejších spisovateľov súčasnosti, Cormac McCarthy, režíroval ho Ridley Scott a v hlavných úlohách disponuje päticou prvotriednych hereckých (a zároveň hviezdnych) mien, štyroch vyššie zmienených dopĺňa Cameron Diaz ako Reinerova priateľka Malkina. Bohužiaľ v tomto prípade neplatí, že sila komponentov sa spájaním nesčíta, ale násobí, a výsledok je v pomere k talentu a skúsenostiam kreatívneho tímu určitým sklamaním.

Dôvodov je niekoľko. Je pravda, že nie je nič horšie ako film, ktorý divákovi polopatisticky vysvetľuje všetko, čo sa deje na plátne, opačný prístup má však od ideálu rovnako ďaleko. A to je prípad Konzultanta. Celý film je o náznakoch a očakávaniach, ktoré však z veľkej časti zostávajú nedopovedané a nenaplnené. Nevadí, že nepoznáme meno hlavného hrdinu, my však nevieme nič ani o tom, aký je to človek; nepoznáme jeho minulosť, charakter, pohnútky, želania, motivácie. Vnímame ho len cez jeho ego – o ktorom vypovedá jediné rozhodnutie, ktoré v priebehu filmu urobí, a cez jeho vzťah k priateľke, ktorý však môže byť skreslený: Ich láska je proklamovaná verbálne, prípadne intímnymi scénami; nie sme však svedkami žiadnej akcie, ktorá by hĺbku vzťahu potvrdzovala. Ani obsadenie Penélope Cruz do úlohy priateľky nebolo najšťastnejšie: Jej Laura má v sebe naivitu a nevinnosť, ktorá by pôsobila primerane u dvadsaťročnej debutantky, u ženy na prahu štyridsiatky však vzbudzuje len nadvihnutie obočia.

recenzia Kozultant

Je pomerne zložité sledovať hlavnú linku filmu, na diváka sa totiž od počiatku valí množstvo dialógov a veľké množstvo niekedy zbytočných detailov, z ktorých je obtiažne vybrať si to podstatné. Prvá polovica filmu sa nesie v znamení akejsi predohry, dej sa posúva dopredu len pomaličky, takmer vôbec – napriek tomu je jasné, kam príbeh smeruje. Následkom je, že keď sa konzultant napokon ocitne až po krk v probléme, ktorý sám nezavinil (no to drogových bossov vonkoncom nezaujíma), divák si takmer povie „No konečne, teraz sa začne niečo diať!“ Nezačne. Akurát sa novej situácii prispôsobí obsah dialógov.

Podobne ploché a povrchné sú postavy. Čo sa týka Reinera, tým najzaujímavejším na ňom je účes, cirkusovo krikľavý šatník a charizma jeho hereckého predstaviteľa. Fakt, že herec v podstate nemá čo hrať, sa nedá nijako zakryť, a v Bardemovom prípade je to naozaj trestuhodné mrhanie talentom.

Pittov Westray je šarmantný, sebaistý Všadebol-Všetkozažil-Všetkovie, ktorý v debatách s konzultantom z rukáva sype filozofické múdra. Opäť sa však o postave nedozvedáme viac, než čo nám sama o sebe povie, a tak nevieme odhadnúť, či je naozaj takým skúseným hráčom na drogovej šachovnici, za akého sa vydáva, alebo je to len veľkohubý sukničkár.

recenzia Kozultant

Najzaujímavejšie z ústrednej päťky vychádza Malkina. Inteligentná, poživačná milovníčka gepardov, sociopatka, z ktorej má strach aj jej vlastný priateľ (a nielen preto, že ho núti prizerať sa, ako výsostne neerotickým spôsobom onanuje na jeho aute), je rozhodne viac ako len prvoplánovým, atraktívnym doplnkom svojho mužského partnera.
Napriek zmieneným nedostatkom sa nedá povedať, že by bol Konzultant vyslovene zlý film. Režisér kladie veľký dôraz na vizuálnu stránku príbehu, čo je do istej miery sympatický protiklad faktu, že väčšine tých dobre vyzerajúcich postáv sa začnú diať naozaj škaredé veci, prevažne však slúži len na ukážku extravagantného životného štýlu majiteľov bezodných kreditných kariet. Veľmi kvalitnú prácu odviedol kameraman a film tiež disponuje jedným z najlepších soundtrackov tohto roka.

V konečnom dôsledku pôsobí Konzultant rozpačito a nedotiahnuto, je rozháraný. Sľubne sa vyvíjajúce scény sú väčšinou udupané v množstve nepodstatného balastu. Jednotlivé časti skladačky netvoria kompaktný celok, niektoré chýbajú, iné majú nesprávnu veľkosť a ďalšie akoby patrili do celkom inej mozaiky. Výsledkom je nevyrovnané dielo, ktoré môže v jednotlivých detailoch pôsobiť pútavo, no výsledný dojem vo vás vyvolá zmätok a pocit premárnenej šance.