Hviezdne vojny: Sila sa prebúdza

18.12.2015|Martin Černický|
Hviezdne vojny: Sila sa prebúdza

Je to už veľmi dávno, čo do kín vtrhli Hviezdne Vojny. Písal sa rok 1977 a sám duchovný tvorca, George Lucas, očakával prepadák. Známa je historka, že práve preto pred premiérou odišiel na Havaj, ale zbytočne - z filmu sa stal megahit a korunovalo ho viacero nominácií na Oscara, vrátane najlepšieho filmu. Pôvodná trilógia z rokov 1977-1983 si vybudovala kultový status a ohlásenie novej, tentokrát prequelovej, na konci deväťdesiatych rokov preto verejnosť prijala s nadšením. Tá sa napriek úspechu podobného diváckeho prijatia nedočkala a názory na jej kvality sa líšia. Lucas však už skôr tvrdošijne tvrdil, že nové časti nikdy nevzniknú. Všetko zmenil gigant menom Disney, ktorý v roku 2012 odkúpil Lucasfilm a získal práva aj na túto populárnu značku.

Tým, kto mal nadviazať na originálnu trilógiu, sa napokon stal režisér a scenárista J.J. Abrams. Mimoriadne šikovný a uznávaný realizátor a veľký fanúšik ságy sa od začiatku javil ako správna voľba. Spolu s ním sa však vrátili aj viacerí známi - či už ďalší scenárista Lawrence Kasdan, legendárny hudobný skladateľ John Williams, ale aj stará garda hercov. Disney neponechal nič na náhode. Aby mali filmoví tvorcovia voľné ruky a nedochádzalo ku chybám v kontinuite, zrušil aj rozsiahly kanón obsahujúci množstvo kníh, komiksov, počítačových hier a ďalších materiálov. Ten po novom zahŕňa len filmy a televízne seriály.

Recenzia filmu Hviezdne vojny: Sila sa prebúdza

Sila sa prebúdza sa odohráva približne tridsať rokov po udalostiach Návratu Jediho, čo je zhruba doba, ktorá aj reálne uplynula medzi novým a aktuálnym dielom. Impérium bolo výrazne ochromené smrťou Imperátora a zničením Hviezdy Smrti, ale definitívne ich to nezlomilo. Z jeho zostatkov vzišiel Prvý Rád, ale hnutie rebelov podporované Novou Republikou mu nikdy neprestalo vzdorovať. Ich hlavným problémom je zmiznutie jediného známeho žijúceho rytiera Jedi, Luka Skywalkera. Toho hľadá aj Prvý Rád a do pátrania, respektíve väčších udalostí sa na kladnej strane zapoja aj úplne nové postavy.

V prípade Sily sa prebúdza môžeme hovoriť o troch, až štyroch ústredných hrdinoch. Jedným z nich je mladé osamotené dievča Rey, živiace sa na púštnej planéte Jakku ako zberačka šrotu. Nemenej dôležitý je aj stormtrooper Finn, ktorý sa nevie povzniesť nad zbytočné násilie páchané Rádom a rozhodne sa učiniť zásadné rozhodnutie. Ich osudy sa veľmi rýchlo pretnú, pričom okamžite vytvoria zohranú dvojicu. Tým, kto má ale navrch, je trochu prekvapivo Rey. Tá skoro od malička vyrastala v nehostinnom prostredí a vie sa o seba postarať, zatiaľčo Finn je skôr vtipný sidekick. S trochu nadsadenia sa dá povedať, že má v sebe niečo z Jar Jara Binksa, ale narozdiel od neho je výrazne znesiteľnejší, má srdce na správnom mieste a v kritických momentoch vie zabrať naplno. Poe Dameron, špičkový pilot povstalcov je na plátne menej často, ale stále je dôležitým hýbateľom niektorých udalostí. Štvrtým hlavným hrdinom je tak trochu prekvapivo Han Solo. Kým ostatné postavy zo starej trilógie nemajú oproti novým až toľko priestoru a niektoré si odbijú skôr cameá, Solo ho má dostatok a každou hláškou dáva najavo, že na to stále má. Veterán Harrison Ford za tie roky síce zostarol, ale nestratil nič zo svojho povestného šarmu. Navzdory tomu sú to práve nové postavy, ktoré tiahnu zápletku, ako by to aj malo byť. Daisy Ridley ako Rey je veľkou kastingovou výhrou a aj pred premiérou často kritizovaný John Boyega plní part Finna bezchybne. Sympatie si dokáže získať aj charizmatický Oscar Isaac, pričom sa dá predpokladať, že jeho Poe si v ďalších dieloch vynúti ešte väčšiu pozornosť.

Napojenie na známe udalosti je tak či tak vydarené. Dalo by sa polemizovať, že víťazstvo rebelov nemalo veľkú cenu, ale nie je to vôbec pravda. S pribúdajúcimi minútami divák bližšie odhaľuje, čo sa dialo v priebehu rokov a všetko do seba zapadá. To sa týka aj nového zloducha, ktorý sa snaží nahradiť Dartha Vadera. Výraz „snaží sa“ je pritom kľúčový. Kylo Ren sa vo svojej prvej scéne predstaví ako ultimátny a hrozivý nepriateľ, postupom času však vyplávajú na povrch fakty radikálne meniace pohľad na jeho osobu. Zásadná je scéna, keď si prvýkrát zloží masku. Obsadenie Adama Drivera sa môže javiť ako diskutabilné, ale faktom je, že jeho zloduch vlastne ani nie je klasickým zloduchom. Miesto neho je rozpolteným mladým chlapcom a zúfalo chce byť niekým, kým nie je a zrejme ani nikdy nebude. Práve Kylo Ren je z tohto pohľadu jedným z najsilnejších prvkov novej časti a jeho potenciálny vývoj je mimoriadne zaujímavý.

Najväčším nedostatkom je podľa viacerých až prílišná podobnosť s výstavbou Epizódy IV. Proti tomu sa nedá namietať, ale nemožno nebadať, že ide o úmysel. Je pravdou, že Abrams vo viacerých filmových projektoch prišiel s progresívnejším spracovaním, lenže Mission Impossible III si to priamo pýtalo (odlišnosť každého dielu je jedným z poznávacích prvkov značky) a pri rebootovanom Star Treku sa naopak inšpiroval práve Hviezdnymi Vojnami. Tu sa prejavil ako niekto, kto dokonale ctí odkaz a chápe, ako podať niečo staré v novom šate. Sila sa prebúdza v sebe naozaj kĺbi všetko dobré z Lucasovho diela a pritom je dostatočne moderná. Nechýbajú tak klasické prvky ako odlietavajúci text, známe hudobné motívy, alebo klasický strih scén. Na opačnom póle je organická akcia, realistické kulisy a dôjde aj na známy „lens flare“ efekt. Dalo sa to natočiť lepšie? Asi nie.

Jedinou slabinou novej časti je tak do istej miery hlavne jej predvídateľnosť. Nie že by sa každá dejová zákruta, či zvrat dala ihneď odhadnúť, ale nič vyložene neprekvapí. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že Abrams sa bojí odhaliť skutočné tromfy a hrá na istotu, ale v skutočnosti robí všetko preto, aby na svoju stranu získal späť starých fanúšikov a súčasne nabral aj nových. Je tu presne to, čo skalní priaznivci na ságe zbožňujú a nič z toho z toho, čím si ich Lucas pohneval v nových častiach. Tých pár scenáristických barličiek sa nakoniec dá akceptovať bez problémov. Netreba naviac zabúdať, že ide len o nutný úvod do príbehu a počnúc zatiaľ nepomenovanou Epizódou VIII naberie príbeh určite ešte väčšie obrátky. Rian Johnson bude mať naozaj ťažkú úlohu, lebo napriek všetkým možno legitímnym výhradám Abrams natočil špičkový blockbuster. Sila sa prebudila a buďme za to radi.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Saturn Entertainment