Hardcore Henry

1.5.2016|Martin Černický|
Hardcore Henry

Predstavte si, že sa prebúdzate vo vodnej nádrži v moderne pôsobiacom laboratóriu. S výnimkou krátkeho útržku z minulosti si nespomínate na nič a okrem spomienok vám chýba aj pár končatín. Neznáma vedkyňa vám behom chvíľky namontuje náhrady vo forme kybernetickej ruky a nohy. Dozvedáte sa, že ste sa do tohto stavu dostali následkom nehody a že je to vaša manželka. Skôr než vám stihne aktivovať aj hlasový modul, však do laboratória vtrhnú žoldnieri vedení bielovlasým chlapom s telekinetickými schopnosťami. Na poslednú chvíľu sa vám podarí utiecť, no vašu manželku aj tak unesú. A vy ste rozhodnutí urobiť všetko preto a zabiť kohokoľvek, aby ste ju dostali späť.

Hardore Henry je unikát. Ide vôbec o prvý kinofilm natočený výhradne z pohľadu vlastných očí. S tým súvisí aj druhá zaujímavosť – ide o prvý film, kde hlavnú úlohu nestvárnil žiadny konkrétny herec. Kameru totiž nosilo na hlave viac než desať ľudí. Nebavíme sa pritom len o kaskadéroch, pretože v niekoľkých scénach vypomohol aj samotný režisér Ilja Najšuller. Stotožniť sa s nemým hlavným hrdinom, ktorého nikdy neuvidíte je navonok náročná úloha. Z istého uhla pohľadu to však paradoxne funguje. Hernym ste totiž práve vy. Podobným spôsobom sa snažia vytvárať spojenie aj viaceré počítačové hry a videohry. Ani sám režisér sa netajil jasnou inšpiráciou v ich estetike a na výsledku je to jednoznačne vidieť.

Na počiatku bol klip od ruskej rockovej kapely Briting Elbows nazvaný Bad Motherfucker. Všimol si ho aj producent a režisér Timur Bekmabetov, ktorý v ňom okamžite ucítil potenciál na celovečerný film. Jeho tvorca a súčasne frontman kapely Ilja Najšuller sa nenechal dlho prehovárať a ako to dopadlo, je vám už v tejto chvíli jasné. Hardcore Henry počas celej marketingovej kampane budoval auru výnimočného zážitku a vďaka tomu sa dostal do kinosál takmer po celom svete. O vyloženom hite síce nebudeme môcť hovoriť, no aj vďaka minimálnemu rozpočtu môžeme bez problémov môžeme hovoriť o úspechu.

Recenzia filmu Hardcore Henry

Je ťažko uveriteľné, že Henry vznikol za drobné vo výške dvoch miliónov amerických dolárov. Pre ľubovoľné hollywoodske štúdio by išlo o zanedbateľnú čiastku. Lenže ktoré z nich by filmárom poskytlo čo i len cent, keď videli, akým smerom sa uberal pôvodný klip? Tvorcom sa však podarilo vyzbierať potrebné peniaze inak a vďaka natáčaniu v Rusku, im to v zásade stačilo. Žiadnych veľkých hviezd sa logicky nedočkáte, ale jeho medzinárodné obsadenie sa dá považovať za vydarené. Hlavnou hviezdou je Juhoafričan Sharlto Copley v zábavnej multiroli, Danila Kozlovskij je ako zloduch patrične slizký a Haley Bennett je kráska v problémoch kvôli ktorej by hocikto riskoval svoj život.

Nakrúcanie v sparťanských podmienkach so sebou samozrejme prinieslo aj jeden vopred jasný nedostatok. Film až na úvod, ktorý predsa len pôsobí o niečo honosnejšie, nemá takmer vôbec šancu ohúriť svojou výpravou. Väčšina diania sa odohráva v bežných uličkách, rozpadnutých, alebo prázdnych budovách a dôjde aj zameniteľnú lúku. Čo ale ohúriť môže, je fantastická choreografia a dychberúce kaskadérske výkony. Akcia pôsobí živo a realisticky, čo je logické, keďže vznikala v skutočnom prostredí a nie za zeleným plátnom. Vizuálnych efektov je napriek tomu dosť, ale často sú skôr praktickejšieho rázu. V neposlednom rade sa filmári nemuseli trápiť ani s nahotou, či zobrazovaním násilia, čo je k prospechu veci. Bez hektolitrov krvi by to v tomto prípade nešlo a pokiaľ sa s tým nestotožňujete, mali by ste radšej ostať doma.

Samotný dej je do veľkej miery štylizovaný do podoby herných levelov. Dochádza tak na mnohé priame, či nepriame odkazy na rôzne strieľačky a to vrátane brífingu pre začiatočníkov. Najviac sa mi páčila expozícia. Tá na malej ploche šikovne načrtla fungovanie sveta, všetky dôležité postavy, načrtla pár otázok a vytýčila jasný cieľ. So zvyškom je to horšie. Dramaturgia dostáva na frak a zápletka pôsobí čoraz viac ako sled adrenalínových scén pozliepaných do jedného celku. Zásadne to nevadí, pretože nápaditosť je po celý čas solídna a neustále prítomný humor vám zase pripomína, aby ste to nebrali príliš vážne. Na druhú stranu musím uznať, že úplný záver dáva zmysel. Dejovo ma každopádne prekvapil, keďže som čakal niečo iné.

Recenzia filmu

Hardcore Henry je experiment, aký nemá obdobu a kino má jednoznačne zmysel. Je mi jasné, že sa čoskoro dostavia ďalší napodobovatelia, ale nie som presvedčený o ich kvalite, ani o tom, že sa dostanú do prítmí kinosál. Berte však do úvahy, že zvolený formát je napriek značnej originalite dvojsečnou zbraňou. Pokiaľ máte slabšie žalúdky a pri strieľačkách z vlastného pohľadu sa necítite najlepšie, bude vám skôr na obtiaž. Voľba je na vás a majte na pamäti, že som vás varoval.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm