Lion

21.2.2017|Martin Černický|

Spomínate si ešte na Milionára z chatrče? Nenápadný britský film z roku 2009 zvalcoval 81. ročník udeľovania Oscarov a nevídaný úspech zaznamenal aj v kinách. A to nemal k dispozícii ani jednu hviezdu prvej svietivosti a režisér Danny Boyle sa opieral o nepríliš známe obsadenie plné indických hercov. Predstaviteľ ústrednej postavy, Dev Patel, dlho nevedel nadviazať na svoj veľký filmový debut a zdalo sa, že môže navždy ostať hercom jednej roly. No nestalo sa tomu tak a vďačiť za to môže snímke Lion.

Film pojednáva o indickom chlapcovi, ktorý žije so svojou matkou, sestrou a starším bratom v Khnadwe. Jeho rodina sa pretĺka ťažkým životom tak ako sa len dá a ešte len päťročný Saroo sa jedného dňa vydáva s bratom za nočnou prácou. Lenže jeho brat, Guddu, sa nevracia v stanovenom termíne a Saroo tak uprostred noci nasadá na najbližší prázdny vlak. Skôr než sa však nazdá, vlak začne uháňať ďaleko od jeho domova a mladý hrdina sa po čase ocitá až v ďalekej Kalkate. A nakoľko ani sám presne nevie, odkiaľ pochádza, dostáva sa do miestneho sirotinca a z neho k austrálskej rodine, kde nachádza nový domov. No myšlienka na návrat do svojej rodnej dediny v ňom pretrváva i v dospelom veku...

Lion vznikol podľa skutočných udalostí, respektíve podľa autobiografickej knihy A Long Way Home. Už len z jej názvu dá viac-menej odhadnúť, ako sa bude ďalej odvíjať jeho príbeh a ako približne skončí. Lenže ľudia na podobné príbehy počujú a radi sa nimi nechávajú dojímať. Lion  je teda svojim spôsobom hrou na istotu a o tom, že majiteľom kín a jeho tvorcom prinesie pekné peniaze do kasičky, sa nedalo pochybovať už od samého začiatku. No v prvom rade ide o kvalitnú záležitosť, ktorej ďaleko viac svedčia kinosály ako televízia typu Hallmark.

Fotogaléria Lion (2016)Zobraziť fotogalériu »

Lion je totiž v zásade sebaisto natočený film, čo je o to potešujúcejšie, že jej réžie sa ujal celovečerný debutant. Austrálčan Garth Davis, ktorý nemal žiadne skúsenosti s podobnými projektami, sa umne vyhýba gýčovým scénam a nesnaží sa za každú cenu tlačiť na emócie. Istá a zo zápletky vyplývajúca scenáristická predvídateľnosť je zase do istej miery negovaná nielen občasnými silnými scénami ale i celkovo dobre písanými dialógovými výmenami a kvalitnými hereckými výkonmi. Dev Patel, brit s indickými koreňmi, našiel v postave Sarooa nepochybne životnú úlohu a bez akéhokoľvek zaváhania dokáže podávať jej motivácie tak, aby ste jej chápali a fandili, nech uspeje. Nemenej dobrá je na menšom priestore i Rooney Mara ako jeho priateľka Lucy, no predovšetkým treba pochváliť nezlyhávajúcu Nicole Kidman, ako adoptívnu Saroovu matka, Sue. No a bola by chyba opomenúť aj autentický výkon osemročného Sunnyho Pawara.

Ako menší problém každopádne vnímam rozhodnutie rozprávať dej chronologicky.  Film sa tým drobí na dva úseky – v prvej časti sledujeme Sarooa ako malé dieťa a naplno s ním prežívame jeho indické patálie, v druhej sa hlavný hrdina už ako dospelý muž pokúša hľadať svoju skutočnú rodinu. Štruktúra ani jednej z nich však nedokáže prekvapiť a obe iba pomaly a isto a bez výraznej gradácie smerujú k predpokladaným vyvrcholeniam. Aj keď sa vzhľadom k vysokej remeselnej kvalite nedá hovoriť o vyloženej monotónnosti, na niektorých divákov to tak môže pôsobiť. Škoda, že sa film nevydal skôr cestou kratších flashbackov do hrdinovej minulosti s postupným odhaľovaním toho, čo sa mu dialo predtým. Niečo mi hovorí, že by to fungovalo lepšie.

No i bez ohľadu na to je Lion veľmi dobre natočený, príjemný a citlivý film, ktorý sa so svojou témou popasoval viac než dôstojne. Ak však náhodou patríte k cynickejšej časti divákov, návštevu kina by ste si mali dôkladne premyslieť.

Foto © Forum Film Slovakia