Wind River

10.11.2017|Martin Černický|

Hoci na seba Taylor Sheridan čiastočne upozornil už ako seriálový herec (Veronica Mars, no predovšetkým Zákon gangu), výraznejšie sa preslávil až potom, čo sa rozhodol vydať na scenáristickú dráhu. Uznanie získal už za jeho prvý počin Sicario o vojne proti drogovému kartelu na hraniciach USA a Mexika a len o rok neskôr sa dočkal prvej oscarovej nominácie za scenár snímky Za každú cenu. A v nastolenom trende pokračuje aj jeho tretí počin Wind River a súčasne i režijný debut.

Wind River je názov odľahlej indiánskej rezervácie vo Wyomingu, kde líšky dávajú dobrú noc. V tejto neveľkej komunite žije i biely lovec Cory Lambert, ktorý jedného dňa nachádza v zamrznutej pustatine mŕtve telo mladého indiánskeho dievčaťa. Telo nesie stopy znásilnenia a na miesto činu je povolaná mladá a neskúsená agentka Jane Banner z Las Vegas, aby sa pokúsila vyšetriť tento prípad. Wind River však nie je Las Vegas a zoči-voči neľútostným  poveternostným podmienkam to nebude mať jednoduché...

Scenárista Sheridan, sa aj tentokrát rozhodol sústrediť zápletku do oblasti odtrhnutej od bežnej civilizácie, kde je divák konfrontovaný s trochu odlišnými pravidlami. Miesto, ktoré pôsobí akoby sa tam spomalil čas a kde sa ľudia viac ako na výdobytky moderných technológií musia spoliehať sami na seba a podriaďovať sa drsnej prírode. Pokiaľ však náhodou budete očakávať drsný a mrazivý thiller, či napínavú kriminálku plnú zvratov, potom kruto narazíte. O to sa Sheridan nikdy nesnažil a Wind River je rovnako ako Sicario, či Za každú cenu v prvom rade sondou zo života ľudí, nútených koexistovať sa v tomto prostredí.

Fotogaléria Wind River (2017)Zobraziť fotogalériu »

Film ako taký skrátka nestojí na tom, kto a prečo spáchal tento ohavný zločin. Nie že by to nebolo dôležité, alebo zaujímavé. Rozuzlenie dokáže do istej miery prekvapiť a aj to napriek tomu, že samotný prípad nie je v zásade vôbec komplikovaný. Komplikuje ho predovšetkým fakt, že v celej oblasti pôsobí iba šesť policajtov a tí musia pokrývať oblasť o veľkosti Rhode Islandu. Wind River je však omnoho komplexnejšia a mnohovrstevnatá záležitosť, ktorá sa dokáže divákovi zaryť pod kožu. Súčasne ide o film, čo sa dokáže mimoriadne obratne vyhýbať klišé a ak si myslíte, že viete, kam budú smerovať niektoré dejové kľučky, s najväčšou pravdepodobnosťou to bude inak.

Výborne funguje aj vzájomná dynamika oboch ústrednej dvojice, ktorá je vplyvom okolností donútená spolupracovať. Obaja túžia po rozriešení, no obaja z odlišných dôvodov. Cory Lambert je ostrieľaným veteránom, čo pozná celú oblasť ako svoju dlaň a osobne poznal aj mŕtve dievča. Jane Banner naopak vládnym zelenáčom a na mieste činu sa ocitla iba preto, že sa nachádzala najbližšie. A zo všetkého najviac túži mať všetko čo najskôr za sebou, nakoľko si sama uvedomuje, že na to úplne nestačí. Obaja sú však dostatočne nosnými a silnými charaktermi odhodlanými sa pobiť o spravodlivosť. A to aj za cenu, že sa budú musieť konfrontovať s vlastnými démonmi.

Scenárista Sheridan skrátka jednoznačne zatieňuje Sheridana, režiséra. A nie je to tým, že by na tejto pozícii neodvádzal dobrú prácu. Naopak, jeho režijná prvotina je dostatočne silná v detailoch, dáva adekvátne vyniknúť motiváciám postáv a disponuje i výborne budovanou atmosférou.  Funguje aj gradácia smerom k vrcholnému finálovému infernu a emočne vypätý záver. Tempo je však možno až príliš pozvoľné a Sheridanovi citeľne chýbajú skúsenosti veteránov ako napríklad David Mackenzie, či Denis Villeneuve. Tentokrát to však výnimočne nevadí, pretože to dostatočne kompenzujú zvyšné atribúty, kde možno zaradiť i vynikajúcich hercov. Obzvlášť to platí pre Jeremyho Rennera a jeho životnú úlohu.

Wind River nemá šancu stať sa vyloženým diváckym hitom. Na to bude pre klasického návštevníka zhýčkaného známymi hviezdami a neutíchajúcimi audiovizuálnymi náložmi málo atraktívny a všedný. Pod zdanlivo fádnym povrchom sa však skrýva jeden z najzaujímavejších filmov roka a silou zážitku sa dokáže nielen vyrovnať, ale aj predčiť omnoho zvučnejšie mená. A hoci je to v prvom rade smutný film pojednávajúci aj o stratách, má v sebe i kúsok pozitivity a ukazuje nám, ako sa s nimi vyrovnávať.

Foto © Bonton Film