Avengers: Nekonečná vojna

26.4.2018|Martin Kubeš|

O tretích Avengers s podtitulom Nekonečná vojna sa už dopredu hovorilo ako o filmovej udalosti roku 2018. Filmové štúdio Marvelu k tomu malo dobre vyšliapanú cestičku, keďže divákom servíruje jeden hit za druhým, pričom iba nedávno vydaný Čierny panter dokázal tržbami predčiť aj tie najpozitívnejšie prognózy. Na druhej strane, mnoho fanúšikov malo obavy, či sa tvorcom podarí tak vysoký počet postáv v jednom filme nejakých spôsobom rozumne ukormidlovať. Tejto úlohy sa chopilo režisérske duo bratov Russovcov, ktoré nám v minulosti prinieslo už dva filmy z Marvel Cinematic Universe, a to Captain America: Zimný vojak a Captain America: Občianska vojna. Hovorieva sa, do tretice všetko dobré, no a v tomto prípade to bez pochýb platí.

Film Avengers: Nekonečná vojna priamo nadväzuje na udalosti snímky Thor: Ragnarok, takže sa stretávame s posádkou, ktorá v závere filmu opustila Asgard. Na scénu ihneď v úvode vstupuje hlavný záporák Thanos, ktorý jasne dáva najavo, že nebude iba ďalším fackovacím panákom pre niektorého zo známych superhrdinov. Doposiaľ bol Thanos iba postavou niekde v úzadí, no došla mu trpezlivosť, a tak sa rozhodol konať na vlastnú päsť. Jeho úmysly však nie sú čierno-biele (ovládnem všetko vo vesmíre), čo túto postavu stavia do iného svetla, než by sa pôvodne mohlo zdať. Od samotného začiatku sa tempo filmu naštartuje na maximum a nepovolí až do samotného finále.

Fotogaléria Avengers: Nekonečná vojna - Časť 1 (2018)Zobraziť fotogalériu »

Hoci je tempo filmu ukážkové, neznamená to, že jednu akčnú pasáž strieda ďalšia. V tomto smere je film iný, keďže najskôr dáva priestor postavám a akciu stavia až za ne. Samozrejme, na súboje dochádza v priebehu celého filmu, avšak aspoň v úvodných dvoch tretinách filmu ide skôr o potýčky, než epické bitky s desiatkami, prípadne stovkami postáv. Aby som vás však upokojil, i tieto menšie súboje stoja za to a je na ne radosť pozerať. Veľmi dôležité sú však dramatické a emotívne chvíle, ktorými sa nešetrilo a patria medzi základné stavebné kamene tretích Avengers. Stále sa tu bavíme o akčnom filme, avšak svoje miesto v ňom má i láska a obeta. A verte mi, dejové linky s nimi spojené sú mimoriadne dôležité. Že vám najmä tá láska akosi nejde dokopy s epickým súbojom proti jednému z najmocnejších nepriateľov komiksového sveta Marvelu? To nevadí, keď opustíte kinosálu pochopíte. I napriek tomu, že ide už o devätnásty film z tohto univerza, tvorcovia stále dokážu niečim príjemne prekvapiť.

Najväčšie obavy spojené s filmom spočívali v množstve postáv, ktoré bolo potrebné do zhruba stopäťdesiatich minúť napratať. Predsa len ide o vyvrcholenie filmového sveta, ktorý sa poctivo budoval jednu dekádu, a tak nemožno poslať polovicu postáv niekde na dovolenku, zatiaľ čo druhá polovica bude zachraňovať svet pred doposiaľ najväčšou hrozbou. Pred tvorcami je však nutné skloniť pomyselný klobúk a pogratulovať im k úspechu, nakoľko to zvládli bravúrne. Je nutné počítať s tým, že niekto dostane viac priestoru, niekto zase menej, no každá dôležitá postava si svoj part strihne. S množstvom postáv vyskytujúcich sa vo filme sa spája skutočnosť, že si Avengers: Nekonečná vojna o niečo viac užijú diváci, ktorí videli i predošlých osemnásť filmov. Ak postavy poznáte, máte k nim vybudovaný nejaký vzťah, a preto vám nebude ľahostajné, čo sa s nimi udeje. Budete dúfať, aby to práve váš obľúbenec neodniesol, čo dotvára atmosféru i výsledný dojem z filmu. A práve v takom prípade budete mať z filmu plnohodnotný zážitok.

Občas sa v marvelovkách vyskytol nepriateľ, ktorý za niečo stál, no väčšinou však išlo o nevýraznú a plochú postavu s jediným poslaním, a to dostať poriadny výprask. Thanos je však iná kategória a dozaista najlepšia záporná postava, ktorá sa v doterajších filmoch od Marvelu objavila. Dostáva dostatok priestoru, divák sa o ňom dozvie všetko podstatné a čerešničkou na torte je, že okrem sily má i rozum a jasnú predstavu o tom, čo chce vykonať a s akým úmyslom. Zabudnite na jednoduchý plán o ovládnutí všetkého možného, Thanos túto métu necháva ďaleko za sebou. Tvorcovia dopredu avizovali, že práve Thanos je hlavnou postavou filmu a ja im po zhliadnutí musím dať za pravdu.

Pár slov si určite zasluhuje i vizuál, ktorý je jednoducho špičkový. Skvelé efekty, prepracované prostredia, rôznorodé lokality, nič z toho nechýba. Výborná je i kamera, ktorá sa so všetkých síl snaží o prehľadnosť scén a do veľkej mieri sa jej to aj darí. Samozrejme, občas kvalitatívna úroveň digitálnych efektov zakolíše, no z globálneho hľadiska ide o dobre odvedenú prácu a nenarazil som na nič, čo by vyslovene udieralo do očí.

Avengers: Nekonečná vojna je skvelé vyvrcholenie desaťročného snaženia a budovania Marvel Cinematic Universe. Marvel opäť dokazuje, že vie urobiť kvalitný blockbuster fungujúci ako dobre namazaný stroj. Je škoda, že sa niečoho podobného nedočkali aj fanúšikovia konkurečného DC Comics, no o (ne)kvalitách konkurenčnej Justice League sa už popísalo dosť. Tretí Avengers sú v porovnaní so spomínaným filmom priamym zásahom do čierneho a nemajú výrazné slabiny. Možno film bude na niekoho pôsobiť ako iba prvá polovica príbehu, no koniec je tu jasný a daný. To, že je súboj s Thanosom iba na začiatku považujem za výborné rozhodnutie, keďže tento záporák má čo povedať i do budúcna. Film si totiž kradne pre seba a pokojne sa mohol použiť názov Thanos: Nekonečná vojna, vôbec by to nevadilo. Prvé kolo bitky je teda za nami a mne nezostáva nič iné, len vás nasmerovať smer kino. Avengers: Nekonečná vojna sú skvelou jazdou, ktorá priniesla presne to, čo mala a navyše po skončení vyvolá silnú chuť na pokračovanie.

Foto © Saturn Entertainment