Rozhovor s nepriateľom (Meeting the enemy)

9.3.2007|Olivia|

Už dlhšiu dobu sa na Slovensku polemizuje o tom, ako naša filmová scéna zaostáva za inými krajinami. Divadelný režisér Patrik Lančarič sa o jej spestrenie pokúsil za vcelku krátky čas. So scenárom mu pomohli Peter Pavlac a Marko Igonda. Film je nakrútený na motívy rovnomennej novely Leopolda Laholu - slovenského prozaika, dramatika, filmového scenáristu, a vojnového spravodajcu. Práve vojna je hlavným, námetom tohto historického, netradične spracovaného filmu.

Rozhovor s nepriateľom je dramatický príbeh o hľadaní ľudskosti so všetkým, čo s tým súvisí. Dejovú líniu tvoria spomienky postavy Vojaka - partizána (Alexander Bárta), vypočúvaného ruským komisárom (Boris Farkaš), ktorý rozpráva príbeh o svojom zajatí: Jedného dňa na konci druhej svetovej vojny, v zasneženej krajine slovenských hôr, nemecký vojak Helmut Kampen (Marko Igonda) dostane príkaz popraviť partizána niekde ďalej, za dedinou. Ako tak spolu kráčajú, ich rozhovor vchádza do inej roviny. Nemecký vojak sa rozhodne viesť svoju osobnú vojnu a rozpútava polemiky o viere, nenávisti, nesmrteľnosti, priateľstve, smrti. Je to divná hra so slovíčkami na citlivé témy. Partizán nakoniec prežíva a je obvinený s kolaborácie...

Rozhovor s nepriateľom

Spočiatku je kamera nastavená na "makro" - sústreďuje sa na detaily, čo môže pôsobiť mierne rušivo, ale dá sa na to zvyknúť a definovať to ako nový, neštandardný spôsob. Keď sa divák dostatočne zoznámi s očnými zreničkami, zubami a korienkami vlasov hlavných protagonistov, kamera sa vzdiali a ukážu sa snehobiele scenérie zo zasnežených hôr. Monológy nemeckého vojaka sú prirovnávané k úvahám antických filozofov. Scény sú, dá sa povedať, miestami až poetické, dopĺňané obrazovými metaforami. Dramatickosť doplňuje hlas rozprávača a umocňuje orchestrálna hudba zložená hlavne zo sláčikov. Vo vzduchu je otázka, či sa dá spriateliť s verejne vyhláseným nepriateľom. Z filmu cítiť nenávisť k vojne ako takej.

Rozhovor s nepriateľom

Kvalita kamery sa zámerne približuje kvalite filmov 60-70 rokov, aby pôsobila autentickejšie. Avšak aj napriek sťaženým podmienkam, je to pozoruhodný obraz, vyvolávajúci rôznorodé pocity. Herci boli do svojich rolí vcelku vžití, z ich výkonov však bolo cítiť divadelný prístup. Mne osobne sa najviac páčil Marko Igonda a jeho kamenný výraz tváre v roli nemeckého vojaka. Partnerom filmu sa stalo ministerstvo obrany, keďže boli použité krátke zostrihy vojenských záberov z blízkeho východu. Rozhovor s nepriateľom bol vyhlásený producentmi za film osobný, bez väčších ambícií, je však istým prínosom do slovenskej kinematografie, čo dokazuje fakt, že sa chystá na filmové festivaly a na distribúciu do ďalších európskych krajín. Dokáže si ho užiť hlavne človek, poeticky zmýšľajúci a otvorený experimentálnym dielam. Film nie je prístupný mládeži do 15 rokov.

Žáner: vojnový triler
Réžia: Patrik Lančarič
Hudba: Vladimír Martinka