Bestiář

9.6.2007|Radovan Torda|
Bestiář

Čo urobí mladá žena preto, aby sa odpútala od osudového chlapa? Začne používať „mužské“ zbrane a nemilosrdne kosí jedného milenca za druhým. Takto rieši svoj vzťahový neúspech hrdinka nového filmu Ireny Pavláskovej, ktorého predlohou sa stal rovnomerný bestseller Barbary Nesvadbovej.

Spočiatku sa mohlo zdať, že režisérkine predchádzajúce počiny (Čas sluhů, Čas dluhů), ktoré vládnu satirou a čiernym humorom, sú tým pravým základovým materiálom pre výstavbu ženského sveta 21. storočia, tak ako ho vidí Nesvadbová. Nie je tomu tak. Ich vzájomná spolupráca vyznieva plytko a rozpačito. Priznám sa, že Nesvadbovej tvorbu nepoznám (nečítam ani Xantypu, ani Playboy), ale dokážem si predstaviť, že jej redaktorská a knižná tvorba má svojský, štipľavý charakter, ktorý sa vtipom a kontroverziou triafa priamo do čierneho, totiž, do sexu a všetkých vzťahových peripetií s ním súvisiacich. Bohužiaľ, ako scenáristke jej podobný zámer nevychádza a film dostal príliš vážny rozmer, kde na iróniu natrafíte asi tak často ako ústredná protagonistka na správneho chlapa.

Karolína (Danica Jurčová) je prototypom modernej ženy – študuje politológiu, pracuje v redakcii trendového časopisu, vedie kurzy neverbálnej komunikácie. Je úspešná, má skvelú rodinu, v ktorej žiadna téma nie je tabu a je teda teoreticky pripravená na život v dnešnej dravej spoločnosti. Perfektný svet sa rozpadá, potom ako stretne introvertného Alexa (Karel Roden), ktorý je všetkým, len nie spoľahlivým partnerom. Karolína napriek tomu padá hlbšie do neistého vzťahu, stráca nezávislosť a lipne na Alexovej nepredvídateľnej povahe. Vždy keď sa jej podarí kostrbato vykorčuľovať z nerovného spojenia, netrvá dlho a je späť v Alexovom náručí, nech už to znamená v posteli, na ostrých útesoch alebo v kostole. Ale tak dlho sa chodí s džbánom po vodu až... Dievčina, zistí že jej drahý žije dvojaký až trojaký život a vyhlási vojnu silnejšiemu pohlaviu...

Bestiář

Keď sa príbeh dostal až sem, k momentu Karolíninho heroického zlomu, prebudil som sa z únavy, ktorú na mňa uvalila prvá polovica filmu, plná pátrania po Alexovej pravej tvári a neustáleho fňukania v absolútnom rozpore so sebavedomou ženou, akú sme spoznali na začiatku. Bohužiaľ, diabolský plán, ktorý sľuboval zábavu a vyššie obrátky stroskotáva na zmätenom poletovaní medzi potencionálnymi obeťami a tie v konečnom dôsledku z Karolíny viac či menej profitujú. Veru tak, jedinou poškodenou ostáva práve ona a je jasné, kam sa film uberá a ako skončí. A tu tkvie kameň úrazu. Keby sa do toho Pavlásková s Nesvadbovou poriadne obuli, mohli sme sledovať sarkastickú komédiu s romantickým podtónom, plnú zaujímavých tvárí a krásnych obrazov F.A. Brabca. Miesto toho dostávame akýsi farebný polotovar, ktorý síce zasýti, ale chutná nedovarene. Netvrdím, že Karolína nie je zaujímavý charakter. Je však príliš rozpoltená a jej neistoty, hry a sexuálne dobiedzanie by vyzneli oveľa úprimnejšie v inom žánrovom prevedení, ale komédii rozhodne uberajú body a na tom nič nezmení ani atraktívny a výrazovo bohatý zovňajšok Danice Jurčovej.

Bestiář

Vo filme uvidíte mnoho známych tvárí, okrem Jurčovej a Rodena, sa na plátne objaví Marek Vašut ako minister Jarmil, ktorý je jednou z mála naozaj vtipných postáv. Z iných Karolíniných milencov spomeňme Miroslava Etzlera či Tomáša Matonohu. V úlohe zakríknutého spolužiaka sa predstavil Kryštof Hádek. Za zmienku stojí i všetkého znalá kamarátka Sabina (Jitka Čvančarová), ktorá má na svet vskutku originálny pohľad a jej hlášky sú príjemným spestrením Karolíniných fádnych výlevov. Neodpustím si, citovať Sabinu v momente, keď s Karolínou preberajú jednu z mnohých divokých nocí:
S: „To máš jasný – šuká první ligu.“
K: „Cože? Co to je?“
S: „No... to, že se tak blbě ptáš, tě automaticky řadí do tý druhý.“

Bestiář nie je až tak zlý, akoby sa z vyššie uvedených riadkov mohlo zdať. Určite si nájde svojich fanúšikov a stopercentne spríjemní upršané popoludnia, ktoré nás zasiahli v posledných dňoch. Ale pozor! Ak sa tešíte na voľné pokračovanie Pavláskovej „časov“, mohli by ste z kina odchádzať sklamaní.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © MagicBox