Vratné lahve

19.7.2007|Olivia|
Vratné lahve

Meno Svěrák je už po dlhé desaťročia zárukou dobrého filmu. Po Koljovi a Tmavomodrom svete sa z produkcie Jana Svěráka a Erica Abrahama vydaril v poradí tretí film. Veselo-smutný film o bežnom živote jedného starnúceho Čecha.

Je naozaj umenie vymyslieť komédiu, pri ktorej sa miestami tisnú slzy do očí. A práve to sa stane, keď sa mladý Jan dá dokopy so svojim otcom Zdeňkom Svěrákom a vytvoria spolu scenár k filmu už celkom tradične o bežnom českom živote. Tento film je o jednom úseku života 65 ročného učiteľa Tkalouna (Zdeněk Svěrák) ktorý si je istý že vôbec nie je na sklonku života ale prežíva jeho krásnu farebnú jeseň. A tak ho pochytí akási túžba ešte niečo zažiť, dokázať že je ešte mladý, nielen duchom, ale aj telom. Dáva výpoveď v škole a nájde si prácu cyklo-kuriéra. Nevzdáva sa, keď si zlomí nohu a zamestnáva sa v potravinách pri odbere prázdnych fliaš, v čom nachádza naplnenie a zákazníci (a najmä zákazníčky) sú preňho akousi čerešničkou ku dobre vykonanej práci. Pri svojom love na znovunájdené šťastie riskuje aj svoje 40-ročné manželstvo s Eliškou (Daniela Kolářová), keď po nociach sníva o sporo oblečených ženách vo vlakovom kupé. Tkalounova dcéra Helena (Tatiana Vilhelmová) je láskou sklamaná a zo všetkého najviac nenávidí učiteľov. Tkaloun ju dá nenápadne do kopy so svojím bývalým kolegom učiteľom Landom (Jiří Macháček). Je jasné, že nič nie je ľahké pre Josefa Tkalouna a jeho rodinu, ale svojim vycibreným humorom úspešne zdoláva prekážku za prekážkou.

Scéna z filmu Vratné lahve (2007)

Na to, že české filmy bývajú často bolestne smutné, sme si už ako tak zvykli. Aj pri filme Vratné lahve trochu zviera srdce pri spolucítení s hlavným hrdinom, ale zároveň hladká dušu jeho optimistické zvládanie neľahkých životných situácií, ale aj bežných otravných maličkostí. Niečo ako Život je krásny, len o niečo menej vážne a v českom vydaní. Film má veľké ambície na medzinárodný úspech. V Karlových Varoch síce nevyhral žiadnu z prestížnych cien, ale vyhral cenu diváka a v priebehu ďalších mesiacov sa odvysiela v ďalších desiatich krajinách. Filmová kompozícia je bravúrna, citlivo, umelecky zostavená s mierne lyrickým nádychom. Divák sa ocitne v malebných uliciach Prahy a v jej starých budovách, vidiac súkromný život protagonistov celkom zblízka, čo je tak typické pre Svěrákove filmy. Jeho ústrednou témou je človek s jeho kladmi, zápormi, zvykmi, či omylmi, a tento obraz človeka nie je vôbec jednoduchý. To, že na filme pracovali dve generácie - otec a syn je veľkým prínosom, týmto je film prijateľný z pohľadu starších aj mladších divákov. Náklonnosť k mladému publiku je dotvorená obsadením špecificky humorného herca Jiřího Macháčka a sympatickou Tatianou Vilhelmovou. Melancholickú až romantickú atmosféru filmu dotvára 45 minút hudby zostavenej Ondřejom Soukupom.

Scéna z filmu Vratné lahve (2007)

Film Zdeňka Svěráka Vratné lahve nemôže nič iné len milo prekvapiť a to nielen milovníkov českej klasiky. Už dlho som sa pri pozeraní českého filmu necítila tak dobre a táto komédia okrem zdravého optimizmu ponúkla aj skvelé zábery, a to nielen zo zeme a dokázala vyvolať celú škálu nových, príjemných pocitov.

Scenár: Zdeněk Svěrák
Réžia: Jan Svěrák
Žáner: Komédia
Hrajú: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Tatiana Vilhelmová, Jiří Macháček, Pavel Landovský, Jan Budař, Nela Boudová, Miroslav Táborský, Věra Tichánková, Jana Plodková, Robin Soudek, Martin Pechlát, Božidara Turzonovová, Jan Vlasák

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Spi-Film