Paranormal Activity

23.11.2009|Tomáš Zausin|
Paranormal Activity Budúci mesiac uplynie 10 rokov od slovenskej premiéry Záhady Blair Witch. Od premiéry filmu,ktorý svojho času spôsobil mnoho rozruchu a zároveň záujmu, či už zo strany kritikov, alebo divákov. Film bol de facto fiktívný záznam z výpravy trojice mladých ľudí, pátrajúcich po stopách údajnej čarodejnice vyčíňajúcej v lesoch Marylandu. Autori filmu začali pred uvedením filmu s kampaňou v takmer všetkých dostupných médiach od novín až po internet ( ten v tom čase ešte nebol v našich končinách tak rozšírený ako je tomu dnes). Kampaň vydávajúca film za autentický záznam mala mimoriadny úspech,mnoho divákov po celom svete doslova ,, sadlo na lep,, tvorcom, a tak sa z filmu s rozpčtom okolo 25 000 dolárov stal za krátky čas fenomén zarábajúci doláre, kde sa len dalo. Rovnakou cestou ako Záhada Blair Witch sa vybral aj film z roku 2007 s názvom Paranormal Activity. Ale poďme pekne po poriadku.

Katie a Micah sú pár mladých ľudí, kde on pracuje a ona študuje. Obaja sa na začiatku spoločne presťahujú do nového domu, kde sa po krátkom čase začnú diať zvláštné veci. Zisťujú, že v dome asi býva okrem nich aj niekto iný. Tento nezvaný hosť im spôsobuje nemalé problémy. Či už s nábytkom, alebo s duševným zdravím, problémy sa pomaly ale isto hromadia...

Na začiatku som spomínal Záhadu Blair Witch. Teraz si povieme prečo. Oba filmy majú viacero spoločných znakov. Zásadných aj menej zásadných.

Prvým a asi aj najdôležitejším spoločným znakom je autenticta oboch diel. Poviem vám rovno, že tak ako Záhada Blair Witch, tak aj Paranormal Activity je len výtvorom kreatívnej práce tvorcov,ktorí sa na filme podieľali. Nevravím, že autori nemohli čerpať zo skutčnej udalosti, ale samotné dielo je ak, tak najviac rekonštrukciou udalosti a nie samotným autentickým záznamom. Moje tvrdenie dokazuje, že film má svojho režiséra Orena Peliho a rovnako autenticitu popiera aj klauzula na konci filmu, tvrdiaca, že všetky udalosti a charaktery sú vymyslené. Takže, ak sa niekto dal nachytať, musím ho sklamať.

Ďalším spoločným znakom prítomnosť ručnej kamery, ktorú má ako v jednom, tak aj v druhom filme v rukách jeden z hlavných hrdinov filmu. Kamera okrem toho, že slúži na zachytenie každodenných situácii v dome, slúži zároveň aj ako lapač dôkazov počas nočných vyčíňaní nepozvaných hostí v dome. Tvorcovia Paranormal Activity tiež odpozerali spôsob akým sa film dostáva k divákovi. Aj tu je výsledný filmový materiál kýmsi nájdený ( v tomto prípade políciou) a následne uverejnený do kín tváriaci sa ako autentický záznam udalostí.

Ďalším spoločným znakom je prítomnosť minima postáv. V Paranormal Activity sa stretávame počas celého filmu de facto len s dvoma hlavnými hrdinami Micahom a Katie a kde tu ich navštívi, či už priateľka Katie, alebo vyháňač duchov. Čo sa týka výkonov oboch hercov niet tu veľmi o čom hovoriť. Ich výkony sa sústreďujú najmä na spánok, výkriky hrôzy, či každodenné hádky. Ani jedna z týchto činností nestojí za bližšie pozastavenie sa. Ale treba uznať, že sa aspoň snažia tváriť sa prirodzene už keď to má byť predsa ten autentický záznam.

Čo mi však nejde veľmi do hlavy je fakt, prečo sa film dostáva do kín až teraz dva roky po svojom vzniku. Žeby vycítili tvorcovia chvíľu na získanie slušného zárobku? Alebo chcel, či už americký alebo náš distribútor ozvláštniť situáciu na hororovom trhu? Na to už snáď už príde divák sám po zhliadnutí tohto filmu na ktorý sa všetci tešili, ale ktorý neprináša v podstate nič nové a len opakuje schému objavenú už kedysi pred desiatimi rokmi. Možno som necitlivý,alebo už tak obrnený voči takýmto ducharinám, že to neviem precítiť. A možno nie.

P.S: Som zvedavý ako zareagujete na zjavnú paródiu Exorcistu, ktorá sa vo filme objaví.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Intersonic