Gejša (Memoirs of a Geisha)

17.5.2006|S. P. Porubsky|
Gejša (Memoirs of a Geisha)

Film, ktorý získal až 24 nominácií na rôzne ocenenia, z ktorých bolo 6 na sošku Oscara. Nakoniec vyhral troch Oscarov a 12 ďalších ocenení, medzi ktorými bol aj Zlatý Glóbus. Jednoznačne sa tak stáva jedným z najlepších filmom tejto sezóny. Silne emotívny príbeh, podobný známej Popoluške „drsných“ chlapov očarí krásou gejší a „jemné“ ženy si možno aj trošku poplačú.

„Príbeh ako ten môj by nemal byť nikdy vypovedaný.
Pretože môj svet je rovnako nedostupný ako je krehký.
Pretože bez svojich tajomstiev nemôže prežiť…“

Príbeh mladej Chiyo sa odohráva v cisárskom Japonsku začiatkom 20.storočia. Žije v chudobnej rybárskej rodine v malej dedine na brehu mora. Jej matka je veľmi chorá tak sa otec rozhodne, že obe svoje dcéry predá do okiye, domu gejší. Chiyo sa dostáva do domu v štvrti Hanuamachi a jej sestru Satsu odvedú niekam inam. Iba deväťročná Chiyo je nútená učiť sa umeniu gejší a to sa jej vôbec nepáči. Je jej smutno za sestrou a rodinou. V dome je najväčšou gejšou Hatsumomo, ktorá na malú Chiyo žiarli kvôli jej kráse už v tak mladom veku. Chiyo sa niekoľko krát pokúsi utiecť a zato musí robiť slúžku do konca života. Až raz sa na moste stretne s neznámym mužom, do ktorého sa okamžite zaľúbi. Je ním predseda. Odvtedy po nikom inom netúži, ale už sa asi nikdy k nemu nedostane, pretože je slúžkou.
O niekoľko rokov sa v dome zrazu objaví najväčšia sokyňa Hatsumomo, gejša Mameha, ktorá žiada matku o to, aby mohla z Chiyo vychovať gejšu. Jedine Mameha vidí v krásnej modrookej Chiyo tú, z ktorej sa môže stať najväčšia gejša v meste. S mamou uzavrie dohodu, že všetky svoje dlhy Chiyo zaplatí do svojich 20. narodenín. Ak sa tak nestane Mameha to zaplatí v dvojnásobnej výške. Chiyo sa pod starostlivými rukami Mamehi stáva ozajstnou gejšou, ktorá dokáže pohľadom zvábiť aj najmenej prístupných mužov.

Jediným problémom Chiyo, premenovanej na Sayuri, je jej súperka Hatsumomo. Všade kam sa pohne ju má za chrbtom a neprejde deň, aby ju niekde neponižovala. Má to naozaj ťažké, ale so svojou krásou a rozumom dokáže aj nemožné. Aby mohla splatiť svoj dlh, ktorý urobila ešte ako mladá, musí prejsť cestou dosiaľ nepoznanou. Za svoju nevinnosť môže dostať množstvo peňazí. Jej ochrankyňa Mameha rozhodne, že dá niekoľko ponúk bohatým mužom mesta. Po svojom predstavení v divadle je Sayuri ešte žiadanejšia. Nakoniec najvyššia ponuka je až 15 tisíc jenov od Dr. Craba. Je to o polovicu viac ako dostala Mameha v časoch svojej mladosti.
Tým sa stáva najväčšou a najžiadanejšou gejšou a preto si ju matka adoptuje. Hatsumomo toto neznesie a zblázni sa. Spáli celú okiyu a matka ju vyženie. Bohužiaľ o niekoľko dní sa začína 2. svetová vojna. Sayuri našťastie pomôže predseda, do ktorého je ešte stále veľmi zaľúbená. Posiela ju na vidiek, kde po vojne za ňou prichádza spoločník predsedu, ktorý od nej chce, aby ešte raz bola gejšou. Potrebuje ju totiž preto, aby nadviazali spojenie s Američanmi a získali od nich kapitál na obnovenie svojich podnikov. Súhlasí, pretože bude mať šancu stretnúť svojho vysnívaného predsedu. Po incidente, ktorý sa odohráva na ostrove blízko Japonska, predseda odchádza nahnevaný na Sayuri. Sayuri odchádza naspäť do okiye, kde onedlho príde správa, že Sayuri má prísť zabaviť niekoho veľmi dôležitého. Ten dôležitý je na obrovské prekvapenie práve predseda, ktorý vie o všetkom čo sa stalo na ostrove. Sayuri vyznáva jej lásku a…

Film Roba Marshalla je vynikajúcou adaptáciou rovnomenného románu Arthura Goldena, v ktorom dokonale vykreslil život nádherných žien – gejší. Veď za to získal aj primerané ocenenia. Troch Oscarov, Zlatý Glóbus a 11 ďalších ocenení! Tomu sa hovorí úspech.
Divadelný režisér sa po filmovom muzikáli Chicago odhodlal zrežírovať aj pútavý príbeh z Japonska - Memoirs of a Geisha. Film produkoval Steven Spielberg, ktorého meno určite pridalo pri hodnotení filmu pri viacerých oceneniach.
Scenár napísal Robin Swicord. Je skutočne kvalitný, k čomu mu pomohla kniha Arthura Goldena. Robin Swicord za posledné roky nenapísal veľa scenárov, no tento kúsok mu naozaj vyšiel. Dialógy postáv dopĺňa prekrásna scenéria japonských záhrad a plno farieb. S kamerou sa doslova vyhral kameraman Dion Beebe, ktorý má za sebou také snímky ako Chicago alebo Collateral. Pôsobivý film sa natáčal v USA i v Japonsku a dokonale zachytáva pôvab rituálov gejší. Kostýmy boli ohodnotené ako najkrajšie za posledný rok (Oscar 2006). A také aj sú. Úžasné kostýmy gejší, ale aj normálnych ľudí z čias druhej svetovej vojny sú vyrobené s citom pre dokonalosť.
Je neuveriteľné ako zapôsobia niektoré scény na diváka pri hudbe Johna Williamsa. Jeho hudba bola a je úchvatná. Aj vďaka nej sa divák do deja viac vžíva a prežíva momenty zo životov postáv. Či už na začiatku filmu pri odvlečení sestier alebo aj na konci filmu.
Herci boli do filmu vyberaný naozaj starostlivo. Mená ako Li Gong, Ziyi Zhang, Randall Duk Kim, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ken Watanabe niektorým z vás asi nič nehovoria. Filmovým fanatikom, ktorí si pamätajú aj komplikované japonské mená už viac. No keď vám poviem, že títo herci hrali vo filmoch ako Matrix Reloaded, Hero, House of Flying Dagres, Batman begins, Tyger a drak alebo Posledný Samuraj o ich kvalitách pochybovať asi nebudete.
Hlavná postava Chiyo stvárnená Ziyi Zhang bola nezabudnuteľná. Jej modré oči aj bez toho, aby mala kostým gejši by dokázali upútať každého. Vo filme pôsobila veľmi dobre, jemne až dokonale. Ken Watanabe ako Predseda, veľká láska Sayuri, po filmoch Batman Begins alebo The Last Samurai svojou úlohou len potvrdil, že patrí medzi najlepších hercov. Ostatní herci boli taktiež vynikajúci. Nemám im čo vyčítať, skôr len chváliť. No keby som mal každého jednotlivo táto recenzia by sa rozrástla o mnoho riadkov.

A čo dodať na záver? Filmov ako Gejša by sa mohlo natáčať omnoho viac. Historicko-dramatická lovestory s vynikajúcim hereckým obsadením, úžasnou kamerou a hudbou je to pravé orechové na pekne strávený večer. Dokonca aj letný. Nemám skoro nič (pozri nižšie) čo by som mohol filmu vytknúť. Je krásny, úžasný, jednoduchý, dramatický, dojímavý... zo všetkého niečo. A tých 145 minút ubehne ako voda, to mi verte. Memoirs of a Geisha odporúčam každému.

Chyby vo filme:
Na zahraničnom filmovom portáli som objavil príspevok jedného „fanatika“. On si všimol, že pri tom, ako Sayuri bojuje s Hatsumomo pri požiari v okiyi na ľavom boku vidieť člena filmového štábu. (to len taká zaujímavosť:) )

Úryvky:

„Bolo by chybou nespoznať svet týchto krásnych žien. Možno dospieť k poznaniu, že gejša nie je len púha žena ľahkých mravov, ale výnimočne zručná a vzdelaná, vysoko vážená spoločníčka, tvorkyňa tajného a nádherného sveta, do ktorého môžu vstupovať len tí vybraní...“

„Gejša nie je kurtizána. Nie sme ani manželky. Predávame naše zručnosti, nie naše telá. Vytvárame druhý tajný svet, miesto kde je len krása. Slovo gejša znamená umelkyňa a byť gejšou je byť tvorkyňou umenia...“

„Maľuje si pleť, aby si skryla tvár. Jej oči sú plné vody. Nie je to preto, že gejša chce. Nie je to to, čo gejša cíti. Gejša je umelkyňou na plávajúcom svete. Tancuje, spieva. Zabáva vás, robí čo len chcete. Zvyšok je tieň, zvyšok je tajomstvo.“

Gejša (Memoirs of Geisha)
(USA, 2005, 145 min)
Réžia: Rob Marshall
Scenár: Robin Swicord, Arthur Golden
Kamera: Dion Beebe
Hudba: John Williams
Hrajú: Ziyi Zhang (Chiyo/Sayuri), Suzuka Ohgo (mladá Chiyo), Ken Watanabe (Predseda), Kôji Yakusho (Nobu), Li Gong (Hatsumomo), Kaori Momoi (Mama), Michelle Yeoh (Mameha), Tsai Chin (Auntie), Cary-Hiroyuki Tagawa (barón), Randall Duk Kim (Dr. Crab)