Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti

24.3.2016|Paľo Chodúr|

Nová éra komiksových filmov začala filmom Muž z ocele. To bol moment, kedy sa konkurenčné DC rozhodlo, že Marvel sa držal na výslní už nejaký ten čas a je teda nutné aby ho zosadili z trónu vládnutia nad komiksovými fanúšikmi a miliónmi amerických dolárov, alebo aspoň minimálne sa pokúsili vyrovnať skóre.

No a preto tu máme Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti.
 Pre tých čo nevedia nič o Justice League (teda formácia hlavných hrdinov zo siene DC univerza) jedná sa o rovnaký tím ako je Marvelovský Avengers. Rovnako je ich univerzum postavené na iných svetoch, mimozemšťanoch, mytológií a vedeckom pokroku. Čím je ale rozdielne, je temnejší tón určovaný samotným DC pri budovaní svojich vesmírov.

Snyder je ako režisér na komiksovom poli už etablovaný. Jeho filmy posunuli éru vývinu komiksového žánru míľovými krokmi dopredu a inšpiroval množstvo tvorcov pri podobných schémach a postupoch. Hoci jeho verzia Supermana prekrútila mýtus tohto superhrdinu a aplikovala ho na nové tisícročie s vedomým že bude slúžiť ako stavebný pilier iných filmov budujúcich nový vesmír a nový filmový svet, jeho pokračovanie vo filme Batman vs. Superman prezrádza náznak vyššieho umeleckého plánu, ktorý sa začína týmto filmom naplňovať.

Recenzia filmu Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti

Film priamo nadväzuje na udalosti z Muža z ocele a v úvodnej sekvencií sleduje point of view Brucea Wayna na deštrukciu Metropolisu. Hlavným zmyslom tohto filmu je predstaviť archetypi a posunúť ich na novú zrozumiteľnejšiu úroveň. Máme tu Brucea Waynea, ktorý už nejaký čas pracuje ako Batman. Superman je vo vzťahu s Lois Laneovou a Lex Luthor je psychotický šialenec hnaný úmyslom zbaviť svet Supermana. Potom tu máme Amazonku Dianu, ale jej totožnosť vo filme nie je dostatočne vyjasnená. Rovnako sa nám podarí zazrieť fragmenty ďalších hrdinov ako je Cyborg, Flash a Aquaman.
Základná premisa je jednoduchá. Bruce Wayne alias Batman hľadá spôsob ako zneškodniť Supermana, ktorého považuje za hrozbu. Vďaka tomu sa dostane aj k plánu Lexa Luthora spraviť rovnakú vec. Superman zatiaľ čelí kritike zo strany verejnosti ako samozvaný spasiteľ a hľadá v sebe odpovede či súboj za záchranu sveta stojí za to vybojovať, alebo nie.

V pozadí sa ako temný fantóm pohybuje Diana Prince alias Wonder Woman. Lex Luthor ale nikdy nespolieha na jeden plán a pri boji so samozvanými strážcami sveta a vďaka kryptonskej technológií vytvára obávaného bojovníka Doomsdaya - jedného z úhlavných Supermanových protivníkov.

Film pri svojich 151 minútach rozbieha dané témy veľmi pomaly. Akčnosť ide do úzadia, hoci stále jej tam požehnane. Akurát že je trochu umiernenejšia v deštrukcií všetkého okolo a preto nepôsobí už tak ťažkopádne ako tomu bolo  v Mužovi z ocele. Zároveň je ale celý film preplnený náznakmi toho čo bude následovať. Minimálne je tu krásne v Bruceových víziach naznačená Darkseidová armáda. Veľká otázka ale znie, či je film natoľko divácky prístupný pre tých, čo s DC univerzom nie sú oboznámení. Marvel je divácky rozhodne prístupnejší a DC preskočil veľa zrodových príbehov a vytvoril jednu konkrétnu udalosť okolo ktorej sa jednotlivý hrdinovia zgrupujú. Americký diváci sú s filmom spokojní. Na Slovensku som sa stretol aj s otvorene negatívnymi pocitmi. Každý fanúšik mi ale určite dá za pravdu, že sa jedná o konzistentné a komplexné dielo. Nevadila mi ani dĺžka, ani určitá schématickosť. Malo to vnútropríbehovú logiku a posúvalo to naznačené biblické motívy zase o kúsok ďalej. Zimmer pritvrdil ale stále si pri tom našiel čas na romantizujúce a emočné melódie.

Pre mňa abolútna chuťovka, prezrádzajúca kam sa celý DC svet bude uberať. A už teraz musím priznať že sa mi tá predstava veľmi páči.