Do kín prichádza šesť nových filmov. Uvidíme Úsvit, Saw X, Lúzrov z Wall Street aj Idiotov

5.10.2023|Ivet Kollárová/moviemania|

Prvý októbrový filmový týždeň otvorí v kinách päť nových filmov a jeden starší, ktorý sa bude premietať vo svojej obnovenej premiére. Konkrétne sa jedná o snímku od dánskeho režiséra Larsa von Triera, Idioti (Idioterne). Skupina intelektuálov provokuje okolie hrou na idiotov. Druhý film nakrútený podľa pravidiel manifestu Dogma 95.

V rodinnom dome na predmestí Kodane žije skupinka intelektuálov, ktorých spája zvláštna zábava – hrajú sa na idiotov a zámerne tak provokujú svoje okolie. Na prechádzke, v reštaurácii, v bazéne, na exkurzii v továrni…

Dielo s podtitulom „Idiotský film o idiotoch a pre idiotov“ už odo dňa svojej premiéry v súťaži festivalu Cannes rozdeľuje publikum a dráždi svojou explicitnosťou aj zobrazením ľudí s postihnutím.

Prvý film Larsa von Triera nakrútený na digitálnu kameru podľa pravidiel Manifestu Dogma 95. Jeho cieľom bolo vrátiť filmu jeho pravdivosť, pôvodnosť a autenticitu. Desať bodov Manifestu hovorí napríklad, že nakrúcať sa musí v reáli, na mieste deja, zvuk a obraz sa nesmie nahrávať oddelene, alebo že kamera musí byť držaná v ruke.

Idioti sú druhým filmom Trierovej trilógie Zlatého srdca, ktorú tvoria snímky Prelomiť vlny (1996), Idioti(1998) a Tanečnica v tme (2000). V hlavných úlohách Bodil Jorgensenová (Karen), Jens Albinus (Stoffer), Anne Louise Hassingová (Susanne), Troels Lyby (Henrik), Nikolaj Prip (Ped), Nikolaj Lie Kaas (Jeppe), Luis Mesonero (Miguel), Louise Mieritzová (Josephine), Trine Michelsenová (Nana), Anne-Grethe Bjarup Riisová (Katrine) a ďalší.

Dnes do kín prichádza aj film v česko-slovenskej koprodukcii, ktorý rozoberá vcelku nevšednú a tabuizovanú tému v našich končinách. Režisér Matěj Chlupáček natočil historickú krimi drámu Úsvit. Lepší svet nie je pre každého.

V roku 1937 prichádza do podtatranského mesta Svit riaditeľ továrne so svojou ženou, aby tu podľa vzoru baťovského Zlína vybudovali moderné priemyselné mesto. Ich plány však naruší znepokojujúci nález mŕtvoly v areáli továrne. Ide o telo novorodenca s mužskými aj ženskými pohlavnými orgánmi. Prípad presahuje možnosti miestnych žandárov, podlieha maximálnemu utajeniu a na scénu prichádza tajná polícia. Zdá sa však, že jediným človekom, ktorý chce záhadu naozaj vyriešiť a nájsť odpovede, je tehotná manželka riaditeľa továrne. Tá pri pátraní narazí na nečakané prekážky vrátane množstva predsudkov...

Na projekte sa podieľali aj uznávaní zahraniční tvorcovia, ktorých mená podčiarkujú jeho výnimočnosť. Autorom hudby je Simon Goff, držiteľ Grammy za film Joker a seriál Černobyl, colour grading mala na starosti Natasha Leonnet, ktorá pracovala na oscarovom La La Lande alebo filme Spider-Man: Paralelné svety. Plagát k filmu vytvorila hollywoodska dizajnérka Desi Moore, ktorá má na konte napríklad aj plagát k seriálu Hra o tróny, k filmom Mad Men, Dámska jazda či Tár. Vo filme si zahrali Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Ladislav Hampl, Dávid Hartl, Ján Jackuliak, Judita Hansman, Luboš Veselý, Martha Issová, Richard Langdon, Anton Šulík, Lukáš Frlajs, Andrea Bučko, Viktória Petrášová, Martin Šalacha a ďalší.

V dnešný premiérový deň prichádza do kín aj film, ktorý mal svetovú premiéru na MFF Toronto, komediálna dráma o tom, ako vyd*bať s miliardármi, inšpirovaná skutočnými udalosťami s názvom Lúzri z Wall Street (Dumb Money) od režiséra Craiga Gillespieho. 

V roku 2021 obyčajný malý investor Keith Gill investuje svoje životné úspory do stagnujúcej spoločnosti GameStop a cez internet presvedčí svojich fanúšikov, aby urobili to isté. Vďaka tomu akcie firmy šialene vystrelia nahor a všetci finančníci z Wall Street, ktorí stavili peniaze na neúspech spoločnosti na trhu, prídu o majland. Milionári sú však na svoje peniaze citliví a toho, čo im podľa nich právom patrí, sa tak ľahko nevzdajú. V hlavných úlohách Paul Dano, Myha'la Herrold, Shailene Woodley, Clancy Brown, Pete Davidson, Seth Rogen, Anthony Ramos, Sebastian Stan, Vincent D'Onofrio, Nick Offerman, Dane DeHaan, America Ferrera, Kate Burton, či Deniz Akdeniz. 

Hororom týždňa je snímka Saw X v réžii Kevina Greuterta. John Kramer je späť. Zatiaľ najznepokojivejšia časť série Saw skúma nevypovedanú kapitolu najosobnejšej hry Jigsaw. Zasadený medzi udalosti Saw I a II, chorý a zúfalý John, cestuje do Mexika na riskantný a experimentálny lekársky zákrok v nádeji na zázračný liek na jeho rakovinu – len aby zistil, že celá operácia je podvodom, ktorý má oklamať tých najzraniteľnejších. Neslávne známy sériový vrah, vyzbrojený novým zámerom, sa vracia k svojej práci a obracia stoly podvodníkom svojím typickým spôsobom prostredníctvom prešibaných, pomätených a dômyselných pascí. Vo filme si zahrali Tobin Bell, Steven Brand, Synnøve Macody Lund, Michael Beach, Renata Vaca, Paulette Hernandez, Octavio Hinojosa, či Joshua Okamoto. 

Vo švajčiarsko-indicko-britskej koprodukcii uvidíme drámu od režiséra Kamala Musaleho Matka Tereza a ja (Mother Teresa & Me). Teresa a Kavita: životy dvoch vášnivých a nekompromisných žien naprieč generáciami rozprávané dvoma vzájomne prepletenými príbehmi. Obe ženy napĺňajú svoje povolanie napriek vážnym osobným pochybnostiam. Životný príbeh svetoznámej Matky Terezy, ktorej strata viery inšpiruje divokú Kavitu, mladú Britku indického pôvodu, aby objavila skutočnú lásku a súcit v dnešnej Kalkate. V hlavných úlohách Banita Sandhu, Kezia Burrows, Shobu Kapoor, Deepti Naval, Kevin Mains, Tom Bonington, Liza Sadovy, Vikram Kochhar, Atul Sharma, či Debasheree Chakrobarty.

Dokumentárnym filmom na týždeň je portrét filmového režiséra a básnika Eduarda Grečnera Pravda je to najdôležitejšie od slovenského režiséra Maroša Brázdu. Filmový režisér, dramaturg, publicista a básnik. Portrét človeka, intelektuála a nadaného filmára s dôsledne definovanými umeleckými zámermi, ktoré sa mu vinou okolností a doby nie vždy podarilo naplniť. Úvahy o ideových a estetických východiskách, ktoré počas svojej tvorivej dráhy konzekventne sledoval, o zmysle a poslaní umenia a o princípoch, ktorých by sa umenie nikdy nemalo vzdávať. O realite limitujúcej slobodu umeleckého vyjadrovania, konfliktoch s mocou a príkoriach, ktorým sa Eduard Grečner – človek a umelec – rozhodol čeliť bez toho, aby pristúpil na kompromis na úkor svojich názorových postojov a vlastného svedomia, pretože pravda je to najdôležitejšie.

  Foto © ASFK/Itafilm/Continental Film/Bonton/Forum Film

Súvisiace články