Rýchlo a zbesilo 8

22.4.2017|Martin Kubeš|

Rokmi zabehnutá séria Rýchlo a zbesilo je späť s ôsmou časťou. Minule sa partia Vina Diesela musela kvôli tragickej udalosti rozlúčiť s Paulom Walkerom a jeho Brianom O'Connerom, no rozhodne to neznamenalo rozlúčku s celou sériou. Posledné zbohom postave, ktorá stála pri zrode celej série vystrelila film k miliardovým tržbám, takže o nejakom definitívnom konci nemohla byť reč. Fanúšikovia očividne ďalšiu časť chceli, takže by bolo hlúpe (aspoň z pohľadu Diesela, ako producenta filmu) tento stroj na peniaze zastaviť. Bolo však potrebné aspoň nejako obmeniť zaužívaný koncept, pretože všetky časti, v ktorých sa objavil Vin Diesel sa točili okolo dôležitosti rodiny, ktorú jeho Dominic Toretto pretlačil takmer do každého dialógu, či monológu. Tentokrát však Toretto, ktorý stavia rodinu na prvé miesto, svojich blízkych zradí. Rodina sa rozpadá...

Už prvá ukážka z Rýchlo a zbesilo 8 ukázala, že Toretto bude stáť na strane zlých a jeho tím bude musieť zistiť, prečo prešiel na druhú stranu barikády. Kto sériu dobre pozná, ten si mohol domyslieť, že to nebude preto, lebo ho hra na toho dobrého prestala baviť, ale bude za tým niečo viac. Možno je táto obmena klasického konceptu Rýchlo a zbesilo neoriginálna, no funguje.

Fotogaléria Rýchlo a zbesilo 8 (2017)Zobraziť fotogalériu »

Úvod filmu sa odohráva na Kube, kam sa Toretto vybral so svojou manželkou Letty stráviť medové týždne. Na tomto mieste však stretne najlepšiu hackerku na svete menom Cipher a prichádza zlom. Ako sa divák dozvie, Cipher ťahala za nitky už v minulosti a niečo ju spája aj s Deckardom i Owenom Shawom, ktorých sme stretli v predošlých dvoch častiach. Cipher má navyše v rukách tajný tromf, vďaka ktorému Toretto bez váhania zradí svoju rodinu a začne jej pomáhať.

Na odhalenie o čo ide nemusí divák čakať do konca filmu, k zvratu v tomto smere dochádza približne v polovici filmu. Za seba musím povedať, že ide o celkom fajn nápad, ktorý rozhodne neuráža a dobre do toho všetkého zapadá. Inak film nemá po dejovej stránke čím prekvapiť, ide o klasickú šablónu. Navštívime kopec miest, uvidíme mnoho akcie a budeme narúšať plány zlej strany, aby v závere mohlo dôjsť ku konfrontácii. Áno, na originalitu sa tu nehrá, no prečo by to malo vadiť, keď je to stále výborná blockbusterová zábava?

Ak niekto od najnovšej časti očakával návrat ku koreňom, bude musieť čakať ďalej. Rýchlo a zbesilo 8 pokračuje v štýle, ktorý nastolil štvrtý, respektíve piaty diel. V prvom rade je akcia, tím / rodina, humor a autá sú až potom. Stále sú dôležité, iba nemusia vyzerať ako cirkusová manéž a netočí sa všetko iba okolo nich. Za mňa ide o správne rozhodnutie, doba tuningu a pouličných pretekov, ktoré hrali prím v prvej časti je preč. Omnoho dôležitejšie sú postavy, na ktorých film stojí.

Nakoľko Toretto bude kopať za druhú stranu, dostane menej priestoru, ktorý tvorcovia museli zaplniť. Ťahúňom je Hobbs, nechýba ani zvyšok tímu, no pridá sa k nim aj Deckard Shaw, ktorý bol v minulej časti hlavným záporákom. Už niekoľko častí sa záporné postavy nezabíjajú, a preto ich tvorcovia môžu používať opakovane. Ako ukazuje ôsma časť, nie je problém z niekoho zlého urobiť dobrého, prípadne naopak. Tento krok sa však náramne vydaril a sledovať Hobbsa (Dwayne 'The Rock' Johnson) a Deckarda (Jason Statham) po jednom boku je výborná zábava. Viac priestoru dostal aj pán Nikto (Kurt Russell), ku ktorému sa ešte pridáva aj Malý Nikto (Scott Eastwood, syn Clinta Eastwooda). Treba povedať, že Statham si kradne každú scénu, v ktorej sa objavuje pre seba a tvorcovia skvelo využili aj jeho komediálny talent. Zdarne mu sekunduje aj Johnson, z ktorého charizma doslova srší a svoju úlohu si očividne náramne užil. To isté je možno vidieť aj na Kurtovi Russelovi, jeho záhadný pán Nikto mu svedčí a konečne dostal úlohu vo väčšom filme. Osvedčil sa aj nováčik Eastwood, ktorý úlohu zelenáča zvládol a k celému hereckému osadenstvu sa pričlenil bez problémov. Pár slov si zaslúži aj Charlize Theron v úlohe hackerky Cipher. Možno je zvláštna kombinácia Charlize Theron a najlepšia hackerka na svete, no veľmi to netreba riešiť. Zápornú postavu jej veríte, správa sa tak, ako by zloduch mal, čo viac treba. Ostatných veľmi nemusím spomínať, keďže Roman je skrátka Roman, Letty je tá „drsná“ Letty a pod..

Okrem sympatických a zábavných postáv je skvelá aj akcia, ktorá sa rozhodne nemá za čo hanbiť. Úvodná naháňačka na Kube je pekné pomrknutie pre fanúšikov prvých častí Rýchlo a zbesilo, no je to iba rozjazd. Kto sa obáva, že sa bude skákať z mrakodrapov, či lietadiel, ten môže byť pokojný, no šialenstiev je tu viac, ako dostatok. Zavše spomeniem iba záverečnú naháňačku s ponorkou, ostatné si musíte zistiť v kine.

Aby ste si Rýchlo a zbesilo 8 užili, tak musíte pristúpiť na hru, ktorú tvorcovia nastolili pred niekoľkými rokmi. Nemožno tu riešiť fyzikálne zákony a ani to, že niektoré postavy sú odolnejšie ako superhrdinovia. Partia okolo Vina Diesela však dokázal aj tentokrát priniesť do kín vynikajúci blockbuster, v ktorom nechýba nič podstatné. Sú tu veľké výbuchy, pôsobivá akcia, dobré hlášky, skvelé duo Statham a Johnson, rýchle autá a nezabudlo sa ani na sporo odeté ženy. Možno je to už ôsmy diel, no zatiaľ si série drží svoj štandard a ja budem rád, ak sa o dva roky posadím do kinosály a uvidím podobne kvalitný počin. Pokiaľ máte radi zábavné akčné filmy, určite sa oplatí ísť na Rýchlo a zbesilo 8 do kina, pretože podobne kvalitných alternatív je veľmi málo a všetka sranda raz skončí. V prípade Rýchlo a zbesilo to síce má byť až s číslom 10, no jeden nikdy nevie...

Foto © Cinemart SK