Leon

15.9.2006|Stano Hudák|
Leon Vznik príbehu

Pred 12- rokmi v roku 1994 mal svoju premiéru dnes už kultový akčný thriller Leon, podľa mnohých jeden z vrcholov kariéry Luca Bessona, ktorý sa po takmer 7 –ročnej prestávke vrátil v r. 2005 k réžii filmom Angel-A. Príbeh zabijaka, ktorý sa ujme mladého dievčaťa, svojmu autorovi pootvoril vrátka do Hollywoodu, vyvolal nadšenie i odpor, čo je ale však hlavné – a najmä dal filmovému svetu herecký objav Natáliu Portmanovú.

Po úvodných titulkoch filmu Leon vidíme záber ako kamera letí nad Atlantickým oceánom, vodnú hladinu , ale zanedlho vystrieda pobrežie a známe budovy New Yorku... Pôsobivý úvodný záber filmu Leon akoby symbolizoval nielen Bessonov návrat od jeho posledného projektu - podmorského dokumentu Atlantis ( 1991 ) späť k mestským príbehom, ale tiež túžbu vyslobodiť svoj talent z európskeho kontinentu a zaujať i v Novom svete. Režisérovu odvahu posilnilo, že zatiaľčo sa potápal do morských hlbín, vyplodil Hollywood remake jeho filmu Brutálna Nikita s názvom Zabijak ( 1993 ) v hlavnej úlohe s Bridget Fonda a priniesol dôkaz, že v Spojených štátoch sú na Bessonovsku vlnu naladení. Leon je teda síce film francúzsky, ale hovorí sa v ňom anglicky a odohráva sa v New Yorku, a hoci svojim štýlom európsky pôvod nezaprie, inšpirácia americkými akčnými filmami z neho vyložene trčí.

Pokiaľ ide o inšpiráciu pre vznik filmu Leon, tá prišla už v niekoľkoročnom predstihu: Luc Besson si jedného dňa na parížskej ulici všimol mohutného muža, ktorý bol i v sparnom lete oblečený do dlhého kabáta, v ruke držal obrovskú brašňu a vyčkával v temnom podchode. Na tento zážitok Besson spomína: „Išlo evidentne o zabijaka. A ja som si hneď začal v duchu predstavovať obsah jeho tašky a osudy ľudí, s ktorými mal za úlohu skoncovať.“ Z inšpiratívneho stretnutia vzišla najprv slávna Bessonovska epizódna postava: tajomný, osamelý a málovravný zabijak Viktor „Čistič“ v Brutálnej Nikite, ktorej sa zhostil Jean Reno. Keď neskôr Besson tomuto hercovi a priateľovi sľúbil napísať scenár priamo na telo, napadlo ho odpichnúť sa práve od postavy Viktora, ktorú by mohol viac prepracovať a nechať jej priestor v celovečernom filme – a zrodil sa jeho „vzdialený taliansky bratanec“ Leon – tiež tajomná, čudácka, osamelá a málovravná postava, ktorá miluje starú hudbu, kvetiny, pije mlieko a živí sa zabíjaním.

Príprava na nakrúcanie

Besson pôvodne nechcel film režírovať, ale keď scenár dokončil, uvedomil si, že svoj „malý klenot“ nedokáže prenechať nikomu cudziemu. V tú chvíľu musela ísť stranou slabosť pre Jeana Rena. S ťažkým srdcom mu oznámil: „Mám dve správy. Dobrá je, že som pre ten film našiel režiséra. A tá zlá, že ním budem ja, čo znamená, že skúsim nájsť herca, ktorý bude pre úlohu najlepší.“ Keďže Leon mal byť medzinárodne premietaný film, ktorým chcel Besson pokiaľ možno pokúsiť sa preraziť v Hollywoode, tiež si musíme v tomto svetle uvedomiť, že Jean Reno bol vtedy až na epizódnu postavu v Brutálnej Nikite neznámy herec. Ďalšou z podmienok bolo, že postava Leona má byť podľa scenára italoameričan, alebo sa mu má aspoň podobať. Preto Besson logicky zostavil zoznam možných hviezdnych predstaviteľov, ktorí by mohli byť vierohodní v úlohe zabijaka, medzi ktorými nechýbali Robert de Niro, Al Pacino alebo Mel Gibson. Keď sa ale s každým z nich stretol, zistil, že všetky tie hviezdy síce majú záujem, ťažko by sa však Leonovi venovali na sto percent. Nakoniec teda režisér vybral defitívne Jeana Rena, ktorý sa do tej doby objavil vo všetkých jeho filmoch a bol pre túto postavu ako stvorený.

Úlohu prehnitého psychopatického policajta Stansfelda prijal Gary Oldman, ktorý sa na nakrúcanie začal tešiť prv, než vôbec prečítal scenár. Ostávalo teda to najťažšie a zrejme najdôležitejšie – obsadiť tretí herecký pilier filmu, predstaviteľku dvanásťročnej Mathildy, ktorá u Leona nájde útočisko po smrti svojej rodiny.

Už sa zdalo, že je vo veci hlavnej hereckej predstaviteľky vyhraté, ale favorizovaná vtedy pätnásťročná herečka Liv Tylerová sa začala zrazu Bessonovi zdať príliš dospelá a hlavne vysoká. Hľadanie teda začalo nanovo a len niekoľko týždňov pred plánovaným začiatkom nakrúcania sa do hry opäť vrátilo dievča, ktorú pri prvom kole konkurzu poslali domov, skôr než vôbec stačila čokoľvek predviesť – vraj bola príliš mladá. Keď ale konečne dostala šancu pred kamerou, okamžite všetkých presvedčila. Volala sa Natalie Portman a bolo jej v tej dobe iba 11 rokov.

Radosť filmárov však trvala len do chvíle než si Natáliini konzervatívni rodičia prečítali scenár, podľa ktorého by sa mala postava ich dcéra zamilovať do staršieho muža a učiť sa od neho zabíjaniu. „Tento scenár ich dosť šokoval“, spomína Besson ktorý si ale vtedy nedokázal v úlohe Mathildy predstaviť nikoho iného. „Načrtol som im aké malé zmeny som ochotný urobiť, a začali ťažké vyjednávania.“ Režisér zvíťazil vo chvíli, keď úzkostlivých Portmanovych presvedčil, aby dcéru nechali aspoň scenár prečítať – tá sa hneď nadchla a žiadonila u rodičov tak vytrvale, až ich zviklala.

Uvedomelá Natalie ale mala tiež jednu výhradu: odmietala vziať do ruky cigaretu. Jej nevôľu propagovať fajčenie mladistvých Besson zlomil, keď sa spoločne dohodli na výchovnej variante, keď Mathilda bude v úvode filmu fajčiť len preto, aby neskôr prestala.

Priebeh nakrúcania

Prečo sa dej filmu odohráva práve v New Yorku? Pretože Besson spolu s Renom v snahe o realistickosť celkom správne rozpoznali, že v Paríži i vo väčšine ďalších miest v skutočnom živote by Leona onedlho odhalil zvedavý domovník. Pre vražedného čudáka teda neexistuje vhodnejšie mesto než anonymný New York. Nakrúcať snímok v Amerike je ale pre európskych filmárov drahý špás, preto sa rozhodli tu točiť len exteriéry ( niekedy dokonca bez patričných povolení ) a scény na jedinej chodbe. Zvyšok vznikal v parížskom štúdiu, kde ilúzii pomáhalo ateliérové pozadie na ploche niekoľko sto štvorcových metrov, ktoré za oknami tvorilo vierohodnú newyorskú panorámu, a tiež dve tony rekvizít vrátane telefónov, zásuvok pod televízory, ktoré filmári v záujme dokonalej súhry reálií previezli cez oceán. Keď teda Mathilda v New Yorku žiadoní, nech ju Leon pustí do bytu, ten reaguje za tými istými dverami, ale v Paríži a o pol roka neskôr. „Takýto postup je bežný,“ vysvetľuje režisér. „My sme ale takto v podstate robili celý film a nároky na stráženie kontinuity boli extrémne“.

Oveľa väčší problém spojený s Amerikou však prišiel až o pár mesiacov neskôr pri skúšobnej projekcii. Reakcie losangeleského publika boli často pohoršené a hollywoodski distributéri naznačili Bessonovi celkom jasne: „V tejto podobe uvedieme Leona nanajvýš v stovke kópii, ale keď vystrihnete pár kontroverzných scén, môžeme sa baviť kľudne o desaťnásobku.“ Režisér sa podriadil, a pretože nechcel pokúšať ani domáce publikum, podrobil rovnakým zásahom radšej i európsku verziu.

A čo vlastne konzervatívnym Američanom tak vadilo ?

Proti srsti im bol najmä vzťah dvanásťročnej Mathildy k Leonovi, lolitovský motív a sexuálne napätie rade divákov i kritikom pripadali nechutné a podľa niektorých sa Bessonova manipulácia s herečkou blížila detskému pornu. Ten však pedofilné narážky odmieta: „Možno som si s tým motívom trochu príliš pohral, ale len aby som upútal divákovu pozornosť. Pokiaľ vo vás film vyvoláva úchylne myšlienky, ste to asi vy, kto nie je v poriadku, nie ja.“

Natalia Portmanova sa viac menej naozaj stala svojho druhu sexuálnou ikonou – a medzi fanúšikmi sa bohužiaľ našli i starší páni, ktorí mali potrebu dať jej svoje vzrušenie najavo. „Raz sa mi do rúk dostal list od jedného z nich,“ spomína. „Od tej chvíle predo mnou rodičia poštu úzkostlivo strážili.“ Hoci bola na Leona pyšná, táto skúsenosť ju predsa len poznamenala. Keď prišli na rad ďalšie filmové ponuky, radšej sa vyhýbala všetkým s erotickým nádychom, odmietla tak titulnú úlohu vo filmoch Lolita (1997) režiséra Adriana Lyna, kde hlavné úlohy stvárnili Dominique Swain a Jeremy Irons, i rolu vo filme Ľadová búrka ( The Ice Storm, 1997 ), či vo voľnom pokračovaní Hriešny tanec 2 ( Dirty Dancing: Havana Nights, 2004 ).

Dej filmu

Leon ( Jean Reno ) je taliansky emigrant, ktorý utiekol z dôvodu "náhodnej" smrti otca svojej snúbenice. Onedlho už pracuje pre taliansku mafiu v New Yorku ako jej najspoľahlivejší "čistič". Žije sám, nevie čítať ani písať, miluje mlieko a za nič na svete by nikomu neodhalil svoje súkromie. Jeho susedmi vo veľkom panelovom dome je rodina malého priekupníka drog ( Michael Badalucco ), ktorý má momentálne veľký problém so skorumpovanou políciou, vedenou psychopatickým dôstojníkom Stansfieldom (Gary Oldman), ktorej stratil balíček drog a nemôže si spomenúť kam. Má nevlastnú dcéru Mathildu (Nathalie Portman), ktorá neznáša školu a miluje svojho mladšieho bračeka. Potom ale Stansfieldovi dojde trpezlivosť a postrieľa celú Mathildinu rodinu. Mathilda bola v dobe masakru na nákupe, čo jej zachránilo život. Poprosí Leona o to, či by ju mohol naučiť zabíjať, aby sa ona sama mohla pomstiť. Leon nemá chuť učiť dvanásťročné dievča prácu s odstreľovacou puškou, pištoľou a nožom. Ale potom sa v ňom niečo zlomí a začína tvrdý výcvik, ktorý okrem iného obnáša jeho obvyklé pitie mlieka... Takto začína dej mnohým divákom známeho akčného thrilleru, kde nakoniec po napínavej akcii príde dramatické vyvrcholenie, keď Leon, aby zachránil Mathildu v samovražednej akcii odpáli výbušniny, čím príde o život nielen on, ale aj celá čata skorumpovaných policajtov. Nakoniec už druhýkrát „osirelá“ Mathilda dobrovoľne odchádza s malým kufríkom a s Leonovym obľúbeným kvietkom pod pazuchou, do detského domova.

Ohlasy na film po premiére

V deň premiéry stáli pred všetkými parížskymi kinami, ktoré Leona premietali, dlhé fronty i na dopoludňajšie predstavenia. Časť Francúzov sa však ohradila proti tomu, že Besson proti Hollywoodu nebojuje, ale naopak jeho štýl zbabelo imituje. Keď potom snímok získal sedem nominácii na cenu César 1995, samozrejme z udieľania odišiel celkom naprázdno, Besson túto nespravodlivosť niesol dosť ťažko a dokonca sa neubránil plaču. Slabou útechou je mu aspoň jediné ocenenie, ktoré Leon nakoniec získal: Český lev 1996 za najlepší zahraničný film. Treba však povedať, že nedostatok ocenení tomuto filmu v očiach fanúšikov nijako neuberá na kvalite. Ide predsa len o komerčne zameraný akčný film, a nie nejaké umelecké dielo.

Leon sa nakoniec predal do 70 krajín a režisér sa po čase rozhodol uviesť i dlhšiu verziu, do ktorej vrátil 26 minút vystrihnutých scén. Na niektorých DVD edíciách ( žiaľ nie na tej českej ) tak divák má možnosť vidieť niektoré vystrihnuté scény, ako Mathilda prosí Leona, aby ju pripravil o panenstvo, pije alkohol, hrá s pištoľou ruskú ruletu a dokonca zabijakovi pomáha pri jeho akciách. A to navyše podľa pôvodnej verzie scenára malo dievčatko pri tréningu používať namiesto paintballových guliek tie skutočné, vyzliecť sa pred Leonom do naha, pri bozku vyžadovať zapojenie jazyka a v záverečnej scéne to bola ona, kto samovražedne odpáli granáty pripevnené na svojom tele.

Vo výslednej verzii, ktorá bola nakoniec po kompromisoch nakrútená, postava Mathildy ale prežila – a Besson pred pár rokmi sľuboval pokračovanie Leon 2, v ktorom by dospelá hrdinka Mathilda prevzala po Leonovi živnosť. Besson už pre pokračovanie napísal scenár a podmieňoval ho účasťou Natalie Portmanovej, a tá keď si ho prečítala, chcela začať natáčať hneď, ako skončia jej povinnosti spojené so Star Wars. „Scenár je tak skvelý, že kvôli nemu oželiem plánovanú pauzu,“ nechala s dokonca počuť. Dnes ale zo zasvätených ľudí z filmového priemyslu málokto verí, že k nakrúcaniu niekedy dôjde. Na počudovanie najväčším problémom je samotný režisér Luc Besson, presnejšie klesajúca kvalita jeho filmov, ktorá dáva za pravdu tvrdeniu kritikov, že režijná 7- ročná pauza Luca Bessona bola jeho najväčšou chybou. Luc Besson ako scenárista môže byť skvelý ( napísal napr. scenáre k filmom Taxi 1-3, Bozk draka, Wasabi, Purpurové rieky 2, Kuriér 1-2 ), ale ako režisér už nie je podľa kritikov ten „starý dobrý Besson“. Nehovoriac už o skúsenosti z filmovej praxe, že pokračovanie býva málokedy také úspešné ako jeho originál. A vzhľadom na všetky tieto skutočnosti je to tak nakoniec možno lepšie, než riskovať, že z toho vzíde prepadák a nebohý Leon sa bude od rozhorčenia obracať v hrobe.

Leon

Akčný / Thriller/ Krimi / Dráma USA / Francúzsko, 1994, 110 min. ( režisérska verzia 136 min. ) Námet: Luc Besson Scenár: Luc Besson Réžia: Luc Besson Hrajú: Jean Reno ( Leon ), Natalie Portman ( Mathilda ), Gary Oldman ( Stansfield ), Danny Aiello ( Tony ), Peter Appel ( Malky ), Michael Badalucco ( Mathildyn otec ), Ellen Greene ( Mathildyna matka ). Zdroj:  MovieMania.sk

Súvisiace články

Vtedy v Hollywoode

Vtedy v Hollywoode

Filmová tvorba Quentina Tarantina nikdy nepatrila ku konvenčným dielam. Charizmatický režisér a scenárista v jednej osobe...