Almodóvarova obľúbenkyňa Marisa Paredesová

30.10.2006|Jozef Rigo|
Almodóvarova obľúbenkyňa Marisa Paredesová

(3.4.1946, Madrid, Španielsko)

Vlastným menom Maria Luisa Paredes Bartolomé študovala herectvo na madridskom Konzervatóriu dramatického umenia.
Ako herečka debutovala v 60.rokoch vo filme 091, Polícia hovorí! /091, Policia al Habla, 1960/. V roku 1975 Marisa Paredesová s budúcim mužom režisérom Antoniom Isasi-Isasmendi spolupracovali vo filme Rafael u Rafaela /Rafael en Raphael, 1975/. Po filme Sus Anos Dorados /1980/ a komédii Prima Opera /1980/ režiséra Fernanda Truebu sa k počiatkom jej začínajúcej „veľkej kariéry“ viaže film dona Almodóvara V temnotách /Entre Tinieblas, 1983/, v ktorom stvárnila jednu z kontroverzných mníšok v jednom španielskom kláštore.
Paredesová si zaslúžila madridskú Cenu za postavu manželky nacistiského lekára v koncentračnom tábore v psychodráme Za krištáľom /Tras el Cristal, 1985/.
Pred kamerou sa dlho uplatňovala iba v komerčných filmoch; ešte v 80.rokoch vstúpila do medzinárodneho povedomia najmä vďaka účinkovaniu v provokatívnych postmoderných komédiach režiséra enfant terrible Pedra Almodóvara: ako niekdajšia populárna speváčka vracajúca sa po dlhom zahraničnom pobyte do Madridu Becky del Paramová, ktorá prostredníctvom vraždy milovaného muža nájde cestu k svojej 27 ročnej dcére – moderátorke televíznych správ /Victoria Abrilová/ v melodramatickej čiernej komédii s kriminálnou zápletkou korenenou Freudom, v ktorej sú city, emócie a vášne hýbateľmi diania s názvom Vysoké opätky /Tacones lejanos, 1991/.
A predsa mnohí kritici hlásili, že Marisa Paredesová je ako víno – čím staršia, tým lepšia.

Ďalšia rola bola úspešná autorka milostných románov Leo Maciasová, ktorej profesionálny aj súkromný život sa začne vymykať z rúk v melodráme Kvet môjho tajomstva /La Flor de mi Secreto, 1995/, ktorou získala cenu na MFF v Karlových Varoch v roku 1996.
Starnúca lesbická herečka Huma Rojo vo veľmi úspešnej tragikomédii Všetko o mojej matke /Todo sobre me madre, 1999/. V tomto príbehu sa zrodilo Manuelino /Cecilia Rothová/ priateľstvo s Humou /M.Paredesová/ v Barcelone. Huma ako herečka slávi úspechy v predstaveni Električka do stanice túžba a jej javisková aj životná partnerka Nina /Candela Peňa/ má však problémy s drogami. Manuela vyhovie Huminmu prianiu a prevezme Nininu rolu. Veď dráma Električka do stanice túžba, v ktorej sama kedysi hrávala, má v Manuelinom živote zvláštny význam. Práve počas skúšok poznala na javisku transsexuála Lolu a práve po tomto predstavení stratila syna Estébana. Príbeh je plný spletitých vzťahov a bolestných návratov do minulosti, len vďaka nim však Manuela postupne zbiera odvahu k ďalšiemu životu.


Almodóvarova obľúbenkyňa Marisa Paredes

V poslednej dobe hrala tiež vo významných filmoch iných európskych režisérov: Mária, ku ktorej sa vracia po dvadsiatich rokoch jej bývalý manžel -obchodný cestujúci /Marcello Mastroianni/ vo fantasknej komédii Tri životy a len jedna smrť /Trois vies & une seule mort, 1996/ režiséra R. Ruiza; matka manželky /Nicoletta Braschiová/ hlavného hrdinu /Roberto Benigni/ vo vojnovej tragikomédii Život je krásny /La Vita é bella, 1997/ režiséra R.Benigniho; chladná fašistka v historickej snímke Krv anjelov /Talk of Angels, 1998/ režiséra N. Hamma, kde hrala po boku Vincenta Pereza, Franca Nera, Penélope Cruz, Rossy de Palma a Francisca Rabala.
S uznaním jej hereckej kreácie sa prejavila v postave jednonohej riaditeľky v sirotčinci v snímke Princ bez kráľovstva/ Devil /El Espinazo del Diablo, 2001/ režiséra Guillerma del Toroa.  Dej sa odohráva v Španielsku koncom 30.rokov, v posledných dňoch občianskej vojny. Desaťročný Carlos, ktorého otec, republikán, bol zabitý v boji, je svojím poručníkom zanechaný v sirotčinci Santa Lucía. Ponuré chodby budovy v sebe skrývajú nielen nerestné vzťahy dospelých protagonistov - jednonohej riaditeľky Carmen /M.Paredesová/, profesora Casaresa /Federico Luppi/, mladej učitelky Conchity /Irene Visedo/ a agresívneho školníka Jacinta /Eduardo Noriega/, ale v deň svojho príchodu sa v nich Carlos stretáva aj s prízrakom chlapca, ktorý sa nepretržite snaží nadviazať s ním kontakt.


Marisa Paredes a Carmen Maura si spolu zahrali vo filme V temnotách (Entré tinieblas, 1983)

Marisa sa často pohybuje vo svete homosexuálov a lesbičiek a nemá voči nim žiadne výhrady a preto hrávala v mnohých filmoch rôzne postavy, týkajúce sa tejto problematiky /Všetko o mojej matke, V temnotách, Vysoké opätky atď./. Najnovšie sa Marisa objavila vo filme Kráľovná matka /Reinas, 2005/, kde hlavnými hrdinami nie je iba šesť príťažlivých mladíkov, ale predovšetkým ich starostlivé a precitlivené matky. Ženy, ktoré milujú svojich synov, aj keď im nie vždy plne rozumejú. Tomuto filmu plných emócií, v ktorých sa spája strach a hanba, nenávisť a láska, dominujú skvelé herecké výkony „na pokraji nervového zrútenia“. Režisér Manuel Goméz Pereira zdôrazňuje, že scénár napísal ešte pred tým, než boli v Španielsku legalizované zväzky gayov. Preto vraj máme vnímať Kráľovnu matku iba ako komédiu a nie ako politický film.

Jej stálymi kolegyňami sú Carmen Maura, Mercedes Sampietro, Cecilia Roth a Rossy de Palma.
Marisa Paredesová sa objavila len príležitostne v španielskych televíziach, obvykle  hrávala v nejakom culebron období /culebron je  španielske slangové slovo pre telenovelu alebo „soap“ operu/. Zúčastnila sa na 25 Cenových ceremóniach v rodnom Španielsku.
Celkove Marisa Paredesová nakrútila 75 filmov a televíznych seriálov.
Jej manželom je o 19 rokov starší režisér a scenárista Antonio Isasi-Isasmendi, majú dcéru Máriu Carlotu, ktorá dnes pôsobí ako autorka.


Marisa Paredes (vľavo) a Victoria Abril vo filme Vysoké opätky (Tacones Lejanos, 1991)

Jej ďalšie filmy: Francisco Goya – kronika lásky a osamotenia /Goya, historia de una soledad, 1971/, Dlhá júlová noc /Larga noche de Julio, 1974/, Pes /El Perro, 1976/, „Cervantes“ /1980/, Bicykle sú len na leto /Las Bicicletas son para el verano, 1984/, „Goya“ /1985/, Teta Róza /Tata mia, 1986/, Kontinental /Continental, 1989/, Spadli z neba /Tombés du ciel, 1993/, Prednosť /Préference, 1998/ po boku legendárnej francúzskej herečky Annie Girardotovej, Leo /2000/, Hovor s ňou /Hable con ella, 2002/, Stratená oblasť /Le Domaine perdu, 2005/, Filmy môjho otca /Las Películas de mi padre, 2006/.

Zdroj:  MovieMania.sk

Odporúčané články

Som legenda (I am Legend)

Som legenda (I am Legend)

Predstavte si, že na celom svete zúri vírus a vy ste imúnny. Beháte si po Manhattane ako na nejakej lúčke a okolo vás sa mení celá...