Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom

17.12.2007|Tomáš Kolompár|

Kto by ho nepoznal. Obávaný americký zločinec a lupič divokého západu, Jasse James. Už od dávna kolovali o tomto najznámejšom zločincovi veľké príhody, koľko ľudí vlastne popravil, koľko bánk vylúpil atď. Aj keď sa o ňom viedli dlhé diskusie, nikdy sa nevedelo o ňom veľmi veľa. Bol ako prízrak, ktorý niekam prišiel a ihneď aj zmizol. Možno to bol dôvod, prečo sa o ňom nenakrútil film s podobnou tematikou, akou sa to rozhodol poňať režisér Andrew Dominik za spolupráce s hviezdnym Bradom Pittom, čoby samotným Jamesom.

Pre tých, ktorých okradol a pre rodiny svojich obetí bol Jesse James (Brad Pitt) len obyčajný zločinec. Ale vďaka šokujúcim novinovým článkom a šestákovým románom Jamesa Ganga bol zároveň objektom obdivu mnohých čitateľov. Bol akýmsi Robinom Hoodom Divokého západu. Jedným z jeho najväčších obdivovateľov bol Robert Ford (Casey Affleck) – mladý chlapec, ktorého jediným snom a cieľom zároveň bol vstup do Jasseho blízkosti, čoby jeho priateľ v bande. Nikdy si nepredstavoval, že raz sa do histórie zapíše ako obyčajný zbabelec, ktorý od chrbta zastrelil Jesseho Jamesa.Ale kto to bol vlastne Jesse James? Bol naozaj skutočný? Nebol to len akýsi výplod fantázie ľudského myslenia?  Podobnú otázku by sme si mohli položiť aj pri mene samotného Roberta Forda, ktorý zabil obávaného „hrdinu-nehrdinu“, čo sa nepodarilo ani jednému zločincovi v štátoch. Dominikov film sa práve preto snaží vyrozprávať príbeh týchto dvoch „priateľov“ v posledných dňoch a hodinách ich života.

Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, 2007)

Ako som už načrtol v úvode, Andrew Dominik sa zameral na vyloženú psychologickú cestu príbehu ako celku a vytvoril 160-minútové dielo plné týchto aspektov, ktoré v konečnom  dôsledku vytvárajú jedno z najlepších filmových diel tohto roka. Keby som to mal tak odľahčene povedať, jedná sa o akýsi soft-western. Ten, kto ale očakáva veľké prestrelky, alebo nedajbože druhých Siedmych statočných, bude sklamaný. Od začiatku sme svedkami príbehu, kde hlavnú úlohu vytvárajú dve postavy. Jasse James a Robert Ford. Jedná sa o postupné prerozprávanie časových faktov, od samotného spoznanie sa týchto ľudí, cez ich vzťah až po konečný výstrel a Jasseho smrť.

Celé gro príbehu spočíva vo vysvetlení obidvoch charakterov hrdinov tohto filmu. Brad Pitt, ako Jasse, pôsobí na plátne veľmi realisticky a svojou charizmou dotvára postave potrebný „look“ ako má byť. Casey Affleck, čoby Robert Ford, pôsobí ešte lepším dojmom ako samotný Pitt. Charakter jeho postavy totiž pôsobí omnoho realistickejšie a výstižnejšie, že mu to všetci „zožerieme“ a budeme s ním dokonca aj súcitiť. Jeho postava totiž zažíva akýsi rozpad vo vnútri samého seba, a to je práve vyrozprávané v príbehu. Na jednej strane to je fakt, že sa nevie zmieriť s tým, že si z neho robia druhí vtip, a za druhé to, že si nevie nájsť svoje miesto pri svojom hrdinovi Jamesovi. Je to práve Ford, ktorý totiž ako malý chlapec zbieral tie najrozličnejšie príbehy o tomto desperádovi a bol to práve on, kto sa chcel stať jeho vernou kópiu, ba ak nie aj lepším . Práve tu sa láme celý osud deja príbehu a práve tu má divák z filmu najkrajší zážitok.
Vo filme je totiž veľmi veľa skutočných lahôdok, počnúc krásnou prírodou, cez samotnú kostýmovú výpravu, končiac skvelými hereckými výkonmi, vhodnými okoreniť nomináciami na Oscara. Skutočne, kamera je jedným z najvýznamnejším aspektov a výrazovým prostriedkom Dominikovho filmu. Tá totiž na plátno doslova maľuje neuveriteľné obrazy prírody, západu či východu slnka, ktoré dotvárané sofistikovanou hudbou Nicka Cavea vytvára nezabudnuteľný filmový zážitok, ktorý by ste si nemali rozhodne nchať újsť. Najnovší film Brada Pitta totiž stojí zato aj napriek hrozbe kŕčov sedacieho svalu...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Warner Bros