Kurz negatívneho myslenia (Kunsten å tenke negativt)

26.3.2008|Jozef Mergeš|

Komorný, no silný príbeh o Kurze negatívneho myslenia sa narodil v Nórsku. Ide o celovečerný debut režiséra Bårda Breiena, ktorý si k filmu napísal aj scenár.

Už sme si akosi zvykli, že sa severská kinematografia snaží neustále čímsi prekvapiť a do parády si často berie kontroverzné témy. Intimita je sprievodným javom škandinávskych filmov už od čias Ingmara Bergmana, ktorý započal akúsi tradíciu osobnostných spovedí. Kurz negatívneho myslenia je spoveďou viacerých, zväčša postihnutých ľudí, ktorých jediným utešením je fakt, že na tom nie sú najhoršie zo všetkých postihnutých.

Hlavnou postavou filmu je 33 ročný Geirr (Fridtjov Såheim), ktorý nemôže chodiť a ešte k tomu je impotentný. Jeho žena Ingvild sa mu stále viac vzďaľuje, a tak sa pokúsi vzťah zachrániť ambicióznou psychologičkou Tori, ktorá všetkých naokolo otravuje Kurzom pozitívneho myslenia. Do Geirrovho príbytku tak zavíta skupina fyzicky či psychicky postihnutých ľudí, ktorí majú pána domu presvedčiť, že s úsmevom ide všetko ľahšie. Príbeh sa odohráva v  jedinom dome počas popoludnia, následnej noci a rána. Geirr sa odmieta podvoliť snahám čoraz falošnejšej psychologičky. Stáva sa cynickým a nedôverčivým. Utápa sa pozeraním vojnových filmov a počúvaním Johnnyho Casha. Jeho deštrukčná taktika vrcholí tým, že sa púšťa do otvoreného boja proti pozitívnemu mysleniu. To všetko v šiltovke I♥Your Mom (vynikajúci nástup hlavného hrdinu).

Kurz negatívneho myslenia  (Kunsten å tenke negativt, 2007)

Film je pretkaný slušnou porciou individualít. Veď posúďte sami. Okrem spomínaných postáv tu nájdeme na vozík odkázanú Marte, ktorú opatruje jej samoľúby priateľ, ďalej nemohúceho Asbjørna, ktorý je po mŕtvici a má problém i so základnými sociálnymi návykmi, či psychicky zničenú Lillemor, ktorá sa považuje za jednu z najutrápenejších duší na svete. Osobitnú kapitolu by si zaslúžila aj psychologička Tori, ktorá sa vyťahuje svojím vzdelaním, myslí len na svoju knižku, a napokon je sama zrejme tou najpostihnutejšou postavou. Čaro Kurzu negatívneho myslenia teda spočíva najmä v kontraste postáv, ktorý vrcholí kadejakými hádkami zúčastnených. Príbeh dotvára neopakovateľne sarkastický a miestami nechutný humor, ktorým sa v istých úsekoch filmu zaraďuje medzi tzv. čierne komédie.

Ťažiskom príbehu je Geirrov ostrý boj za očistu pokryteckých vzťahov, ktoré vládnu medzi postihnutými a nepostihnutými. Pomáha si pri tom hašišom, cynizmom, iróniou, násilím páchaným na nábytku i na hosťoch, ruskou ruletou (zjavne ide o odkaz na Lovca jeleňov) a svojím nezameniteľným povaľačským výzorom. Zďaleka to však nie je jediný konflikt v príbehu. Je to také malé kocúrkovo, kde platí „kto z koho“ a „všetci proti všetkým“. Postavy konajú prchko, podráždene, dokonca i Geirrova manželka siaha po veľmi odvážnych zbraniach.

Kurz negatívneho myslenia má byť zrejme vytriezvením istej komunity ľudí, ktorá sa celkom zbytočne utápa pozitívnou náladou bez riešenia zásadných problémov. A pritom, ako sám Geirr priznáva, k podstate vážneho problému sa nedostaneme, kým neabsolvujeme kurz negatívneho správania. Záverečné chvíľky pokoja sú ospravedlnením zla, ktoré za istých okolností môže pôsobiť liečivo.

Je celkom možné, že sa Kurz negatívneho myslenia dotkne citlivej skupiny obyvateľstva. Látka je to náročná, o to viac si cením, že si nad ňou režisér dokázal udržať nadhľad. Vo vážnych chvíľach príbeh nakopne niečím vtipným, v tých vtipných zas dokáže šokovať a o 180 stupňov obrátiť smerovanie deja. Film doprevádza gitarová muzika Johnnyho Casha či o čosi energickejšie tóny skupiny Steppenwolf. Atmosféra však nijako nevyniká, skôr sa väčší dôraz kladie na postavy a ich absurdné problémy (v tomto vyniká v podstate zdravá Lillemor).
Kurz negatívneho myslenia je jemne nadpriemerný film, ktorý vo vás vyvolá rôzne otázky, no ako rýchlo ho dopozeráte, tak rýchlo na neho aj zabudnete. No myslím si, že vrecúško na oplzlé slová potrebovať nebudete. A keby náhodou, tak ono znesie naozaj všetko.