Hellboy 2: Zlatá armáda (Hellboy 2: The Golden Army)

25.8.2008|Stano Sokolský|

Režisér Mexického pôvodu Guillermo Del Toro si za posledné desaťročie v Hollywoode a celkovo aj vo filmovom svete spravil veľmi dobré meno. Začalo to v roku 1993 horrorom Cronos, nasledoval Mimic a v roku 2002 sa preslávil pokračovaním upírskej trilógie Blade 2. Tento film mu dal zároveň  zelenú na realizovanie vlastných nápadov a tak sa v roku 2004 objavil na Strieborných plátnach fantasy projekt založený na komixe Mikea Mignoly Hellboy, ktorý zožal úspech po celom svete (u divákov aj u kritikov) a získal si publikum hlavne svojou hlavnou postavou. No a po Oscarovom Faunovom Labyrinte si Del Toro začal svoje projekty aj sám produkovať a tento rok priniesol do kín pokračovanie Hellboya s podtitulom The Golden Army, samozrejme s vyšším rozpočtom (85 miliónov USD) a zvýšenfnou distribúciou. V tejto recenzii sa dočítate, či finančná injekcia v tomto prípade pomohla.

Film sa začína v čase, keď bol hlavný hrdina ešte malým chlapcom. Jeho ‘otec’, profesor Bruttelholm (John Hurt), mu pred spaním číta príbeh o mechanickej Zlatej Armáde, ktorá kedysi pomohla nastoliť mier medzi mýtickými bytosťami a ľuďmi a ktorá čaká ukrytá na svoje ďalšie využitie. Dej sa nato presunie do prítomnosti, kde sa člen kráľovskej rodiny zabudnutej mýtickej rasy princ Nuada vracia z exilu, kam ho poslal v minulosti jeho otec. Nuada sa pokúša získať korunu, ktorá mu umožní spomínanú armádu aktivovať a využiť ju na vojnu proti ľuďom. Koruna sa skladá z troch častí - jednu z nich dostali v minulosti do daru ľudia, dve ďalšie sú vo vlastníctve Nuadovej sestry a ich otca. Ostatní členovia rodiny (kráľ a princezná Nuala) však s princovým plánom nesúhlasia, Nuada sa teda zmocní časti koruny svojho otca, časti darovanej ľuďom, ale princeznej Nuale sa podarí s posledným kusom ujsť a dostáva sa pod ochranu tímu, na čele ktorého je mýtický hrdina Hellboy, ktorý sa s ostatnými členmi (Abe Sapiens, Liz Sherman, Tom Manning) snaží bojovať proti nadprirodzeným stvoreniam, ktoré ohrozujú životy ľudí. Spojenie princeznej a Hellboya (Ron Perlman) a spol. spôsobí zaujímavý, niekedy až komplikovaný prúd udalostí, ktoré vedú k Zlatej Armáde a jej zneškodneniu. Dejová línia teda nie je jednoduchá, Del Toro (ktorý napísal k filmu taktiež scenár) nám okrem dvoch romantických vsuviek (vzťahy Hellboya s Liz a Abeho s princeznou Nualou) predstavil aj nového člena Hellboyovho tímu Johanna Krausa a film podfarbil slušnou dávkou akcie, humoru a hlavne obrovským množstvom rôznych mýtických stvorení. Tie boli vytvorené zväčša výbornými maskami, ktoré sú Del Torovou špecialitou už dlhé roky.

Hellboy 2: Zlatá armáda  (Hellboy 2: The Golden Army, 2008)

No a postupne som sa dopracoval k prvému negatívu, ktorý podľa môjho názoru filmu mierne škodí – digitálnym efektom (CGI). V minulosti sa Del Toro snažil CGI vyvarovať, použitie počítačových efektov vo svojich filmoch obmedzoval a bol tým charakteristický. V pokračovaní Hellboya je ich však viac ako dosť, čo mierne narušilo konzistenciu Del Torovej tvorby a ja osobne to za pozitívum nepovažujem. Jednoducho v niektorých scénach CGI pôsobia akosi rušivo, ich úroveň nie je zlá, ale kazia charakter filmu. Horšie ako množstvo CGI efektov sú však niektoré nelogické scény a diery v samotnom deji. Prvá vec, ktorá ma zarazila, bol chýbajúci agent John Meyers z prvého filmu, ktorého neprítomnosť nie je nijako vysvetlená. Veľké množstvo mýtických príšer v ľudskom svete ma prekvapilo taktiež, v jednotke ich bolo iba zopár. No a spomínané predstavenie Johanna Krausa je samostatnou kapitolou. Za prvé – agent Manning spomenul, že Kraus má dobré meno vo Washingtone a že im efektívne pomôže viesť agentúru. Donedávna som bol na tom, že ich agentúra je jediná svojho druhu a že takéto stvorenia sa len tak nepohybujú vo vysokých politických kruhoch. Za druhé – film by sa úplne bez problémov bez neho zaobišiel, neviem, aký mal Del Toro dôvod k pridaniu novej postavy do tímu. Hoci je pravda, že Kraus (nahovoril ho s humorným Nemeckým prízvukom Seth MacFarlane - tvorca seriálov Family Guy a American Dad) v niektorých prípadoch vytvára vtipné scény, ale myslím si, že suché hlášky Hellboya a iskrenie medzi ním a Liz by úplne stačili.

Negatív už ale bolo dosť, prejdem na kladné aspekty filmu, ktorých je našťastie väčšina. Vizuálne stvárnenie je na vynikajúcej úrovni aj napriek množstvu CGI, prispievajú k tomu hlavne príšery a obludy, ktoré boli s pomocou masiek vytvorené, ich rôznorodosť nemá hraníc a odhaľuje obrovskú predstavivosť a fantáziu Del Tora. Špeciálne by som spomenul časť filmu, ktorá sa odoháva na Trhu Trollov (Troll Market, ktorý trocha pripomína Šikmú uličku z Harryho Pottera), tam sa to divnými stvoreniami priam hemží. Humoru je ako som spomínal dosť, istotne viac ako v prvej časti, vyzdvihol by som scénu, kde sú Hellboy spoločne s Abem Sapienom pod vplyvom alkoholu, myslím, že pobaví fakt každého. Herecké výkony sú taktiež vysoko nad priemerom, všetkých ale zatieni Ron Perlman, ktorý dodal hlavnej postave viac sarkazmu a flegmatickosti.

Hudba k filmu je rozdelená na dve časti. Prvou je Soundtrack, do ktorého prispeli kapely ako Travis, alebo Eels, ktoré sa skvele hodia k daným scénam a dopĺňajú tak Score Dannyho Elfmana. Score pre prvú časť Hellboya zložil Marco Beltrami, Del Toro však tentokrát stavil na skúseného Elfmana a vyplatilo sa – ten má totiž dostatok skúseností z iných fantasy filmov, keďže je dvorným skladateľom Tima Burtona – jeho typická hudba sadla Hellboyovi ako uliata, jednoznačne môžem odporučiť.

Pokračovanie Hellboya nebolo zlé, ale dovolím si tvrdiť, že prvá časť na tom bola o čosi lepšie. Snímok počas dvoch hodín poskytne dostatok zábavy, humoru a akcie, hoci jeho dej v niektorých miestach pokuľháva a digitálne efekty sa nie vždy prejavujú ako vhodný výber pre danú scénu. Guillermo Del Toro ani tentokrát nešliapol vedľa, ale s mierne neistým krokom nám priniesol nadpriemerný film, ktorého kvality nikoho neurazia. Celkovo by som ohodnotil film na 3.5 z 5, návštevu kina odporúčam hlavne fanúšikom Del Tora a fantasy filmov.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures