Rolling Stones (Shine a Light)

15.11.2008|Stano Sokolský|
Rolling Stones (Shine a Light)

Keď sa pred 46-timi rokmi v Londýne zrodila kapela The Rolling Stones, nik by si nebol pomyslel, že sa z nej stane rock-and-rollová legenda. Za skoro polstoročie si skupina získala obrovský počet fanúšikov po celom svete, nie len v radoch tých starších, ale aj niektorých z dnešnej, mladšej generácie. Z Rolling Stones sa stala legenda. Ich koncerty boli odjakživa nezabudnuteľnou show vďaka (hlavne tanečnej) aktivite speváka Micka Jaggera, alebo kontroverznému správaniu gitaristu Keitha Richardsa.

No a tento rok (u nás na Slovensku samozrejme s poriadnym oneskorením, vo väčšine krajín mal premiéru už v apríli) legendárny režisér Martin Scorsese (Kasíno, Taxikár) dokončil zaujímavý dokument práve o spomínanej kapele. Nejde však o tradičný dokumentárny film, ide o akúsi zmes, v ktorej prevláda záznam z koncertu Rolling Stones v Beacon Theatre v New Yorku, je ale jemne popretkávaný buď zábermi zo zákulisia, alebo archívnymi zábermi rozhovorov s členmi kapely. Samotné predstavenie bolo natáčané 16-timi kamerami, o kulisy a celkovú réžiu sa samozrejme postaral samotný Scorsese.

Rolling Stones  (Shine a Light, 2008)

Úvod snímku je relatívne krátky, oboznamuje diváka s prípravami celej show, o ktorých Scorsese diskutoval poväčšine s Mickom Jaggerom. V niektorých momentoch to vyzerá napäto, objavujú sa isté rozdiely v názoroch na výzor javiska či už zo strany Jaggera, alebo Scorseseho. Nakoniec však všetko dobre dopadne, dizajn je schválený a strihom sa celé dianie prenáša do Beacon Theatre na Manhattane. Do úvodu sa zmestila aj krátka scéna, v ktorej sa kapela stretáva s Billom Clintonom a jeho rodinou. Clinton neskôr celý koncert aj osobne odštartoval (veľmi sa mi páčila sarkastická poznámka Keitha Richardsa, ktorý povedal: „Hey, Clinton... I’m bushed.“). No a po tom všetkom sa konečne začína samotný koncert. V krátkom zábere sa objaví aj nadmieru nervózny Scorsese, sediaci v réžii a čakajúci na zoznam skladieb, ktoré sa budú hrať, keďže kapela si to do poslednej chvíle nechávala pre seba. Koncert začína, Jagger robí počas celého koncertu skvelú show, povzbudzuje publikum, jeho tanečné kreácie sú plné života. Fanúšikovia Rolling Stones sa dočkajú hitov ako Some Girls, Just My Imagination, Start Me Up a v závere aj najväčšieho hitu I Can’t Get No (Satisfaction). Mladšiu generáciu asi však skôr zaujme duet Jaggera s Jackom Whiteom (The White Stripes) Loving Cup, alebo ďalší duet Live With Me s Christinou Aguillerou, ktorá mi tam osobne zo začiatku celkom nesedela, ale potom sa ukázalo, že naživo to fakt vie. Párkrát sa medzi skladbami objavia krátke zábery z dávnejších čias kapely, Scorsese sa pokúsil spomenúť na drogové prešľapy Richardsa a vzťahy medzi členmi skupiny. Páčilo sa mi, že to nebolo rušivé a iba v jednom prípade rozhovor prerušil záznam z koncertu. Špeciálne by som ešte spomenul skladbu You Got The Silver, ktorú (ako jednu z dvoch) zaspieval sám Richards a pred ňou krátko komunikoval s publikom – je jasné, od koho si vzal Johnny Depp inšpiráciu na vytvorenie postavy Jacka Sparrowa v Pirátoch Karibiku...

Vizuálne sa dokumentu nedá nič vytknúť, Scorsese sa snažil použiť všetky dnes dostupné technológie, v úvode a závere sa dokonca objavila aj efektívna CGI. V každom prípade by som v rámci strihu pochválil to, že režisér sa vyvaroval pridlhých záberov na publikum. Prečo si to myslím? Pretože prítomní mi v niektorých momentov pripomínali celkom dokonalé kópie drevených panákov, pri hitoch ako Start Me Up alebo I Can’t Get No som čakal, že publikum bude totálne nažhavené a bude priam skákať dva metre do vzduchu... ale ak si pozorne všimnete zopár momentov počas spomínaných skladieb, dáte mi zapravdu – tí ľudia tam stáli ako keby boli prinútení prísť na koncert Rolling Stones.

Rolling Stones  (Shine a Light, 2008)

Shine A Light (v absolútne zbytočnom Slovenskom preklade Rolling Stones) je zriedkavý typ hudobného dokumentu, ktorý sa dostal aj do kín. Pod taktovkou legendy Martina Scorseseho má každý možnosť vidieť skvelé predstavenie The Rolling Stones, ktorých hudba ulahodí naozaj skoro každému, kto nemá osobné zábrany voči Rock’n’Rollu. Vizuálne bezchybný, zvukovo taktiež, dokumentu tomuto snímku skutočne nie je čo vytknúť. Na záber by som upozornil, že Shine A Light je už dlhú dobu dostupný na DVD a BluRay. Ak si chcete dokonale vychutnať jeho devízy, jednoznačne odporúčam kúpu jedného zo spomínaných médií. Shine A Light hodnotím na 4,5 – ale pre priaznivcov The Stones to bude jednoznačne plný počet.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Paramount Vantage